Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Do Prahy se po 45 letech vrátily trolejbusy, zatím na zkoušku

  16:59aktualizováno  16:59
Na den přesně po 45 letech se lidé v Praze zase svezli trolejbusem. Nyní tedy oficiálně elektrobusem, jehož testovací provoz v neděli začal na trase mezi Palmovkou a Letňany. Nové vozy bude pražský dopravní podnik na trati několik týdnů testovat ve zkušebním provozu.

Na dopolední zahájení provozu se přišlo podívat několik desítek lidí. Ti se mohli elektrobusy na nové trase poprvé svézt. Prohlédli si i starý trolejbus Tatra T400, který byl vyráběn na přelomu 40. a 50. let a byl jedním z nejrozšířenějších trolejbusů v Praze.

V Prosecké ulici vznikla ve směru do kopce asi kilometr dlouhá trolej, na kterou se vozy za provozu připojí. Jízda do kopce je totiž pro elektrobus náročná na spotřebu energie a baterie by se tak vybila mnohem rychleji, tomu se podnik vybudováním troleje vyhne. Ve směru z kopce měří trolej 600 metrů.

Fotogalerie

„Tato linka byla vybrána z důvodu velmi prudkého kopce na trase, který je velmi nepříjemný pro baterie elektrobusu a mohl by limitovat jejich životnost,“ řekla před časem mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.

„Troleje by mohly v budoucnu vést právě do kopců a na trasách páteřních linek, to znamená tam, kde dominují kloubová vozidla, a také tam, kam neplánujeme metro nebo tramvaj,“ prohlásil technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Elektrobus bude dobíjen i na konečné na Palmovce, kde bude asi 20 metrů dlouhá trolej, která bude dobíjet z tramvajových trolejí. Toto místo nebude sloužit pouze pro vozy z Palmovky do Letňan, ale také pro elektrobusy, které se přesunou z linek číslo 163 a 213 na linky 109 a 239. Tyto elektrobusy se dobíjejí vždy na obratišti.

V Praze bylo přes 60 kilometrů trolejbusových tratí

Pražský dopravní podnik v minulosti testoval elektrobusy několikrát, nikdy však nešlo o vozy, které by se na své trase připojovaly k troleji. Testovalo se loni i letos, v minulosti i v roce 2014. Tehdy ale vůz ujel na jedno nabití krátkou trasu.

GALERIE: Trolejbusy uměly šplhat po sloupech. Nedožily se ale nástupu metra

První pražská trať pro trolejbusy, která spojovala Střešovice s Dejvicemi, byla postavena v roce 1936. Další byla zřízena mezi Jinonicemi a Smíchovem o tři roky později.

Další rozvoj trolejbusové dopravy zastavila druhá světová válka, pokračoval až na konci 40. let.

Výstavba tratí se znovu zastavila v roce 1955. Na svém vrcholu v roce 1959 existovalo v Praze přes 60 kilometrů trolejbusových tratí. Trolejbusy v Praze definitivně dojezdily v 15. října 1972, poslední spoj tehdy jel z Orionky na Strahov. Celkem tak trolejbusy v Praze jezdily 36 let. Zatím.

Autoři: ,



Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Další z rubriky

Praha 6 má svatební rekordmany, snoubencům je dohromady 174 let

V Praze 6 oddali nejstarší pár. (20.11.2017)

Šťastnou a navíc rekordní událost slavili dnes na radnici v Praze 6, kde si dopoledne řekli své „ano“ zřejmě nejstarší...

Česká endoprotéza zachraňuje dětem končetiny, dokáže s nimi vyrůst

Projektant David Sitte a Milan Sekerka z firmy Beznoska. (19.11.2017)

Kladenští odborníci z firmy Beznoska vyvinuli rostoucí endoprotézu stehenní kosti, která zachraňuje končetiny dětem s...

V Hlubočepech prasklo potrubí, tisíce lidí jsou bez vody

Havárie vody na Barrandově (20.11.2017)

Na sídlišti Barrandov v pražských Hlubočepech odpoledne prasklo potrubí. Voda stekla z kopce po silnici a vytvořila...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.