Na dopolední zahájení provozu se přišlo podívat několik desítek lidí. Ti se mohli elektrobusy na nové trase poprvé svézt. Prohlédli si i starý trolejbus Tatra T400, který byl vyráběn na přelomu 40. a 50. let a byl jedním z nejrozšířenějších trolejbusů v Praze.
V Prosecké ulici vznikla ve směru do kopce asi kilometr dlouhá trolej, na kterou se vozy za provozu připojí. Jízda do kopce je totiž pro elektrobus náročná na spotřebu energie a baterie by se tak vybila mnohem rychleji, tomu se podnik vybudováním troleje vyhne. Ve směru z kopce měří trolej 600 metrů.
„Tato linka byla vybrána z důvodu velmi prudkého kopce na trase, který je velmi nepříjemný pro baterie elektrobusu a mohl by limitovat jejich životnost,“ řekla před časem mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.
„Troleje by mohly v budoucnu vést právě do kopců a na trasách páteřních linek, to znamená tam, kde dominují kloubová vozidla, a také tam, kam neplánujeme metro nebo tramvaj,“ prohlásil technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.
Elektrobus bude dobíjen i na konečné na Palmovce, kde bude asi 20 metrů dlouhá trolej, která bude dobíjet z tramvajových trolejí. Toto místo nebude sloužit pouze pro vozy z Palmovky do Letňan, ale také pro elektrobusy, které se přesunou z linek číslo 163 a 213 na linky 109 a 239. Tyto elektrobusy se dobíjejí vždy na obratišti.
V Praze bylo přes 60 kilometrů trolejbusových tratí
Pražský dopravní podnik v minulosti testoval elektrobusy několikrát, nikdy však nešlo o vozy, které by se na své trase připojovaly k troleji. Testovalo se loni i letos, v minulosti i v roce 2014. Tehdy ale vůz ujel na jedno nabití krátkou trasu.
GALERIE: Trolejbusy uměly šplhat po sloupech. Nedožily se ale nástupu metra |
První pražská trať pro trolejbusy, která spojovala Střešovice s Dejvicemi, byla postavena v roce 1936. Další byla zřízena mezi Jinonicemi a Smíchovem o tři roky později.
Další rozvoj trolejbusové dopravy zastavila druhá světová válka, pokračoval až na konci 40. let.
Výstavba tratí se znovu zastavila v roce 1955. Na svém vrcholu v roce 1959 existovalo v Praze přes 60 kilometrů trolejbusových tratí. Trolejbusy v Praze definitivně dojezdily v 15. října 1972, poslední spoj tehdy jel z Orionky na Strahov. Celkem tak trolejbusy v Praze jezdily 36 let. Zatím.
24. června 2015 |