Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Do Prahy se po 45 letech vrátily trolejbusy, zatím na zkoušku

  16:59aktualizováno  16:59
Na den přesně po 45 letech se lidé v Praze zase svezli trolejbusem. Nyní tedy oficiálně elektrobusem, jehož testovací provoz v neděli začal na trase mezi Palmovkou a Letňany. Nové vozy bude pražský dopravní podnik na trati několik týdnů testovat ve zkušebním provozu.

Na dopolední zahájení provozu se přišlo podívat několik desítek lidí. Ti se mohli elektrobusy na nové trase poprvé svézt. Prohlédli si i starý trolejbus Tatra T400, který byl vyráběn na přelomu 40. a 50. let a byl jedním z nejrozšířenějších trolejbusů v Praze.

V Prosecké ulici vznikla ve směru do kopce asi kilometr dlouhá trolej, na kterou se vozy za provozu připojí. Jízda do kopce je totiž pro elektrobus náročná na spotřebu energie a baterie by se tak vybila mnohem rychleji, tomu se podnik vybudováním troleje vyhne. Ve směru z kopce měří trolej 600 metrů.

Fotogalerie

„Tato linka byla vybrána z důvodu velmi prudkého kopce na trase, který je velmi nepříjemný pro baterie elektrobusu a mohl by limitovat jejich životnost,“ řekla před časem mluvčí Dopravního podniku hlavního města Prahy Aneta Řehková.

„Troleje by mohly v budoucnu vést právě do kopců a na trasách páteřních linek, to znamená tam, kde dominují kloubová vozidla, a také tam, kam neplánujeme metro nebo tramvaj,“ prohlásil technický ředitel dopravního podniku Jan Šurovský.

Elektrobus bude dobíjen i na konečné na Palmovce, kde bude asi 20 metrů dlouhá trolej, která bude dobíjet z tramvajových trolejí. Toto místo nebude sloužit pouze pro vozy z Palmovky do Letňan, ale také pro elektrobusy, které se přesunou z linek číslo 163 a 213 na linky 109 a 239. Tyto elektrobusy se dobíjejí vždy na obratišti.

V Praze bylo přes 60 kilometrů trolejbusových tratí

Pražský dopravní podnik v minulosti testoval elektrobusy několikrát, nikdy však nešlo o vozy, které by se na své trase připojovaly k troleji. Testovalo se loni i letos, v minulosti i v roce 2014. Tehdy ale vůz ujel na jedno nabití krátkou trasu.

GALERIE: Trolejbusy uměly šplhat po sloupech. Nedožily se ale nástupu metra

První pražská trať pro trolejbusy, která spojovala Střešovice s Dejvicemi, byla postavena v roce 1936. Další byla zřízena mezi Jinonicemi a Smíchovem o tři roky později.

Další rozvoj trolejbusové dopravy zastavila druhá světová válka, pokračoval až na konci 40. let.

Výstavba tratí se znovu zastavila v roce 1955. Na svém vrcholu v roce 1959 existovalo v Praze přes 60 kilometrů trolejbusových tratí. Trolejbusy v Praze definitivně dojezdily v 15. října 1972, poslední spoj tehdy jel z Orionky na Strahov. Celkem tak trolejbusy v Praze jezdily 36 let. Zatím.

Autoři: ,

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Slavia - Bordeaux 1:0, nevýrazného soupeře zlomila Zmrhalova paráda

Slávisté slaví gól v utkání Evropské ligy proti Bordeaux. Zleva Traoré, střelec...

Když v průběhu druhého poločasu slávisté postupně pálili gólové šance, možná se strachovali, aby o hubené vedení...



Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Další z rubriky

Před Národní muzeum se vracejí sloupy s lampami a korunovanou lví hlavou

Umělecký kovář Zdeněk Grausam a jeho kolega Petr Cadrik, kteří na sloupy před...

Před Národním muzeem v Praze se v těchto dnech zvedají dva více než dvacetimetrové sloupy. Po letech se vracejí na své...

Zloděj ukradl z výběhu na Příbramsku dva klokany, samice byla březí

Neznámý zloděj ukradl dvojici klokanů bennettových. Jedná se o poddruh klokana...

Neznámý pachatel v obci Podlesí na Příbramsku ukradl z výběhu březí klokaní samici s několikaměsíčním mládětem....

Na náplavkách v Praze budou kavárny i galerie, říká jejich kurátor

Jiří Sulženko je od června kurátorem pražských náplavek. (21.9.2018)

Oblíbené vltavské náplavky u Rašínova a Hořejšího nábřeží čekají od jara příštího roku velké změny. V útrobách...

Mýty a fakta o nočním pomočování dětí
Mýty a fakta o nočním pomočování dětí

Podle odhadů trpí nočním pomočováním neboli enurézou asi pětina dětí ve věku 5 let, obtíže se však nevyhýbají ani starším jedincům. Rodiče často spoléhají na to, že „z toho dítě vyroste“, v horším případě děti trestají. Noční pomočování přitom může velmi negativně ovlivnit sebeúctu a duševní pohodu dítěte.

Najdete na iDNES.cz