Tramvajoví veteráni budou mít vlastní linku, začne jezdit na jaře

  9:00aktualizováno  10:44
Po vzoru londýnské linky dvoupatrových autobusů, bude mít také Praha pro vyřazené tramvaje speciální trasu. Linka s číslem 23 se stane útočištěm historických „té trojek“ a jejich modernějších variant. Ze všech ostatních linek tyto typy tramvají zmizí.

Tétrojka na lince číslo 22 v Karmelitské ulici kolem roku 1973. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Legenda pražské hromadné dopravy tramvaj Tatra T3 bude od příštího roku znovu pravidelně vozit cestující. Mohlo by se sice zdát, že těchto slavných vozů jezdí v ulicích metropole stále dost, ale není to tak úplně pravda.

Pravá T3 svezla Pražany naposledy v prosinci 2011. Od té doby v ulicích metropole jezdí pravidelně jen její novější modely T3M, T3SU (původně určený pro export) a nejnovější T3R. P a jeho nízkopodlažní verze T3R. PLF. To by se však mělo na jaře změnit.

Zastupitelé totiž pro příští rok v rozpočtu schválili investici devíti milionů korun na provoz nové tramvajové linky s číslem 23. „Budou na ni nasazovány historické nebo alespoň polohistorické tramvaje a dopravní podnik bude dlouhodobě garantovat jejich provoz,“ vysvětluje Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID.

Autoři nápadu si přejí, aby si nová linka získala podobnou oblibu jako ta autobusová v Londýně, po které jezdí ikonické červené dvoupatrové autobusy, dávno vyřazené z běžných linek.

Soupravu vozů T3 na trase linky 23 doplní tři až čtyři soupravy vozů T3SU, kterých dnes v Praze jezdí patnáct a které jsou až na drobné detaily od původních T3 téměř k nerozeznání. V plánu je využití i jedné z jednadvaceti provozuschopných tyristorových tramvají T3M, které mají na střeše charakteristickou skříň. Ta je součástí polovodičové výzbroje (tyristor je polovodičová součástka), která měla výrazně snížit spotřebu energie.

Vznik nové linky je nicméně trochu hořkosladký. Na všech ostatních linkách se totiž budou muset Pražané se zmíněnými modely definitivně rozloučit. Dopravní podnik (DPP) na ně bude nově vypravovat pouze modernizované a nové tramvaje. „V okamžiku, kdy by měla linka 23 vyjet do provozu, už v zásadě nikde jinde k vidění vozy T3SU a T3M nebudou,“ potvrzuje Jan Šurovský, technický ředitel DPP.

Posledními „té trojkami“ na běžných linkách zůstane 350 tramvají T3R. P a 33 nízkopodlažních tramvají T3R. PLF. Jsou to od základu zrekonstruované T3 s novou elektrickou výzbrojí a značně upraveným interiérem.

Ze starších tramvajových typů vozí cestující v metropoli ještě 115 vozů T6A5, které se vyráběly do konce roku 1998. Postupně by je však měly nahradit nejnovější pražské tramvaje Škoda 15T, kterých zatím v metropoli jezdí 189. Pražský dopravce si jich v éře primátora Pavla Béma (ODS) objednal 250 za 19,2 miliardy korun.

Lidé je milovali včetně sedaček

Přání společnosti ROPID vyrovnat se v oblíbenosti londýnské lince double-deckerů není úplně nereálné. T3 jsou dlouhodobými favority Pražanů. „Ač jejich zavádění provázely technické mouchy, byla to na svou dobu pokroková vozidla. V porovnání se starými tramvajemi to byl obrovský posun dopředu,“ říká Pavel Fojtík, archivář DPP.

Obzvláště si lidé pochvalovali laminátové sedačky. První série T3, které vyjely na koleje v roce 1961, je sice měly ještě čalouněné, ale skořepinové řešení, zaváděné od roku 1964, si získalo u lidí neutuchající oblibu. „Když se některé T3 likvidovaly, mnoho lidí dokonce projevilo zájem si sedačky zakoupit,“ vzpomíná Fojtík. Novinkou bylo i podélné sezení. Před příchodem T3 se museli cestující vměstnat na lavice postavené čelně proti sobě.

Linka 23 bude v provozu po celý rok a tramvaje pod jejím číslem zřejmě poprvé vyjedou kolem Velikonoc. Mimo sezonu budou jezdit jednou za půl hodiny, v létě se tento interval zkrátí na polovinu.

Na rozdíl od historické linky číslo 91, na které jezdí nejstarší pražské tramvaje z první poloviny 20. století a která letos oslavila čtvrtstoletí, nebude na linku 23 třeba zakoupit žádnou zvláštní jízdenku.

„Soupravy budou jezdit mezi zastávkou Zvonařka a Malovanka po trase dnešní linky 22. Jen mezi Národním divadlem a Malostranskou pojedou přes Staroměstskou,“ dodává Drápal. Právě tramvajím s číslem 22 by měla nová historická linka ulehčit nejvíce, dnes jsou totiž často přeplněné. Jejich trasa navíc vede historickým centrem města, které k projížďce klasickou tramvají vyloženě vybízí.

Autor:

Kvestor ČZU: Nejlepší disciplínu měli při nácviku na útok zahraniční studenti

  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Basketbalistky USK zvládly třetí finále bez problémů, titul mají na dosah

26. dubna 2024  19:30,  aktualizováno  21:17

Basketbalistky USK Praha porazily doma ve třetím ligovém finále Žabiny Brno 83:61. V sérii vedou...

Létaly židle, lidé je pohřbívali. Volejbalisté Ústí ale baráž senzačně otočili

26. dubna 2024  20:48

Křepčili, jako by vyhráli titul, poskakovali s fanoušky, v extázi jim nabíhaly na krku žíly....

Posílili jsme opatření, tvrdí pořadatel maratonu. Minule závodníci kolabovali

26. dubna 2024  16:38

Přes osm tisíc běžců, z toho přibližně polovina ze zahraničí, a zhruba 200 milionů zisku pro českou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...