Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Tramvají z Prahy do Středočeského kraje, nový spoj pojede nejdříve do Zdib

  18:04aktualizováno  18:04
Nová trať z Vozovny Kobylisy by měla končit až v Sedlci za Zdiby.V budoucnu by navíc mohla pokračovat dál na Letiště Vodochody a do Líbeznic. Se stavbou by se mělo začít v roce 2022. V přípravách je také trať do Čestlic a Jesenice u Prahy.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Bíba, MF DNES

„Konečná zastávka Sedlec, prosíme vystupovat,“ to je výzva, kterou by měli cestující slyšet v tramvajích za pár let. Jakmile se tohle ozve z reproduktorů, bude to znamenat, že na území kraje přijela první tramvaj z Prahy. V rámci pražské i středočeské dopravy to bude významný mezník.

O tramvajovém propojení Prahy s částmi Prahy-východ a Prahy-západ se na hejtmanství hovořilo již v minulosti, tento týden se ale záměr posunul o trochu blíž realitě. Rada Středočeského kraje totiž rozhodla o zahájení investorské přípravy akcí, které s ním souvisejí.

Zdiby jsou tramvaji nejblíže

Jako první se má prodloužit tramvajová trať z Vozovny Kobylisy do Zdib, respektive do sousední vesničky Sedlec severně od Prahy. Trať bude měřit celkem 5,5 kilometru, bude mít šest zastávek, dva přestupní terminály a záchytná parkoviště o celkové kapacitě 1 500 stání. Další, menší parkoviště by navíc měla vzniknout i ve Zdibech a v Dolních Chabrech.

Podle informací z hejtmanství by stavba této tramvajové trati mohla začít v roce 2022. Do té doby musí získat všechna povolení, kompletní dokumentaci projektu a vykoupit potřebné pozemky.

„Náklady na vybudování nové trati odhaduji zhruba na čtyři miliardy korun, přičemž přibližně polovinu z toho by mělo uhradit hlavní město,“ sdělil MF DNES středočeský radní pro dopravu František Petrtýl (ANO). Polovina trati se bude nacházet na území Prahy, hlavní město se proto přirozeně bude na nákladech podílet.

Další obce v řadě

Zdiby však nemají být jedinou středočeskou obcí, kam má v budoucnu zajíždět tramvaj z Prahy. V rámci takzvaných zásad územního rozvoje se mají začít připravovat trati také do Čestlic a Jesenice, tedy na opačné straně metropole. První z tratí povede z Opatova, případně z Hájů do Čestlic, do Jesenice by se mělo jezdit přes Vestec z Depa Písnice.

Zdibská trať má k realizaci nejblíže zejména s ohledem na majetkoprávní vypořádání, neboť stavba z větší části povede uprostřed silnice II/608, která je na to dostatečně široká a je v majetku hlavního města Prahy a Středočeského kraje. Denně by ji mělo využívat průměrně 9 500 cestujících.

Základní trasa má vést od Vozovny Kobylisy prostředkem silnice přes Zdiby a dál kolem kruhového objezdu novým přemostěním přes dálnici D8 na pole v katastru obce Sedlec u Líbeznic, kde vznikne velký terminál se záchytným parkovištěm. Zprvu pro tisíc automobilů s možností budoucího rozšiřování.

Nový most přes D8 navíc bude sloužit i pěším a cyklistům, což pomůže propojit dálnicí rozdělené území.

Investorem nové trati bude Krajská správa a údržba silnic (KSÚS) Středočeského kraje, která díky rozhodnutí středočeských radních v případě trati z Kobylis do Zdib může už letos zahájit proces hodnocení vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

„Současně začne KSÚS jednat se zástupci Dopravního podniku města Prahy a zástupci pražského magistrátu o koordinaci společných prací. Pro tuto tramvajovou trať se Středočeský kraj pokusí zajistit dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury nebo případně jiného vhodného dotačního zdroje,“ uvedla Helena Frintová z odboru kanceláře hejtmanky.

Zahájení takzvané investorské přípravy je také vodítkem pro územní plány obcí, kterými bude trať procházet a slouží i jako podkladový materiál pro aktualizaci zmíněných zásad územního rozvoje. Směry, ve kterých se budou tramvajové tratě budovat, patří k dopravně nejzatíženějším. „Chceme usnadnit cestování lidem, kteří těmito směry denně jezdí. Jde o ekologické a kapacitní řešení,“ konstatoval radní pro oblast dopravy František Petrtýl, který je dle svých slov dlouhodobě velkým příznivcem kolejové dopravy. „Jsem přesvědčený o tom, že jestli nebudeme budovat síť příměstských tratí a nebudeme rozšiřovat obecně kolejovou dopravu, tak se ve Středočeském kraji a v Praze nikam nepohneme. Další autobusy nejsou řešením, když je někde kolaps a kolona, tak se jich to také týká,“ doplnil Petrtýl.

Vesnice tramvaje vítají

Obce Zdiby, Sedlec a na jihu Prahy i Čestlice a Jesenice jsou rozšíření tramvajové dopravy na svá území nakloněné. Slibují si od ní, že jim ulehčí od náporu automobilové dopravy. Jen Zdiby denně projede kolem 15 tisíc automobilů denně a kolony v dopravních špičkách jsou tam na denním pořádku.

„Většina lidí je ráda, že to tady bude. Hlavně očekáváme, že to odlehčí automobilové dopravě, včetně problému s parkováním,“ sdělil starosta Sedlce Zdeněk Veselý, podle nějž ale ještě mohou nastat komplikace s výkupem pozemků. V Sedlci bude nutné jednat zhruba s osmi majiteli pozemků a ti se podle Veselého zatím jasně nevyjádřili, zda své pozemky, vesměs polnosti, odprodají. Jako vždy bude záležet hlavně na ceně.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Slavia - Bordeaux 1:0, nevýrazného soupeře zlomila Zmrhalova paráda

Slávisté slaví gól v utkání Evropské ligy proti Bordeaux. Zleva Traoré, střelec...

Když v průběhu druhého poločasu slávisté postupně pálili gólové šance, možná se strachovali, aby o hubené vedení...



Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Další z rubriky

Štiřínský zámek rozezní koncerty, výstava připomene Josefa Suka

Josef Suk na zámku Štiřín v roce 1998

V neděli začíná cyklus koncertů Sukův hudební Štiřín. Jednou měsíčně zámecké prostory naplní hudba od Dvořáka, Mozarta,...

VIDEO: Z parku v centru Prahy se připlazil hroznýš a zamotal se do auta

Hroznýš královský, který se zamotal do podvozku osobního auta

U zvláštního případu v centru Prahy asistovali strážníci městské policie. Odchytové službě pomáhali z podvozku osobního...

Kvůli obžalobě z úplatků radního Semeniuka svolá Praha 22 zastupitelstvo

Ilustrační snímek

Těsně před volbami se hroutí vláda Prahy 22 poté, co byl ze zmanipulování veřejné zakázky na konci srpna obžalován...

Najdete na iDNES.cz