Vedení Prahy po dvou letech opět řeší, zda vrátit tramvaje na Václavák

  15:58aktualizováno  15:58
Po dvou letech se magistrát vrátil k projednávání posílení tramvají v okolí Václavského náměstí. Institut plánování a rozvoje vypracoval tři varianty vedení tramvajové trati, která by spojovala Vinohradskou ulici s Hlavním nádražím. K variantám se může vyjádřit veřejnost.

Tramvaje na Václavském náměstí. | foto: Archiv Dopravního podniku hl. m. Prahy

Téma vrácení tramvají na Václavské náměstí se během let už několikrát objevilo a zase zmizelo. Přitom v říjnu 2016 to vypadalo, že už je v zásadě rozhodnuto.

„Je to pro mě klíčová stavba a během několika týdnů vybereme finální verzi,“ uvedl před dvěma lety náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) .

Na základě již vypracovaných variant Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) tento týden představil tři návrhy tratí, které by spojily Vinohradskou ulici s Hlavním nádražím.

„Tři doporučované varianty vzešly z dříve zpracovaných studií a byly vyhodnoceny po stránce technické náročnosti, vazby na okolí, hluku i času dojezdu souprav,“ uvedl  mluvčí IPR Marek Vácha.

Tramvají přes park

První trasa by tramvaje nasměřovala z Vinohradské okolo Nové budovy Národního muzea směrem přes Vrchlického sady, kde by vznikla nová zastávka, a trať by se napojila v ulici Bolzanova. Podle náměstkyně primátorky Petry Kolínské by zásah do parku měl být minimální.

Tři varianty vedení trasy tramvají, které by spojily Vinohradskou ulici s...

Návrh vedení tří tramvajových tratí, které by spojily Vinohradskou ulici s Hlavním nádražím. (19.4.2018)

O něco méně kácení by bylo v případě druhé varianty, která by vedla stejné jako v prvním případě, ale na konci Washingtonovy ulice by trať odbočila do Opletalovy a vedla by dál k Bolzanově. Tato varianta by ale byla o něco hlučnější a přestup na hlavní nádraží by byl komplikovanější.

Ve třetí variantě by tramvaje jely přes Václavské náměstí, kde by odbočily do Opletalovy ulice a jely až k Bolzanově.

„Vedení tramvajové tratě v horní polovině Václavského náměstí umožňují všechny tři varianty. Z celoměstského hlediska tato trasa ale plní jinou funkci, protože nabízí nové spojení v centru města v odlišných směrech. Pro výrazné navýšení kapacity tramvajových tratí v centru by tak bylo ideální realizovat obě propojení,“ dodal Ondřej Boháč, ředitel IPR.

Novou trať lze podle mluvčího IPR očekávat již za 4 až 5 let. 

Tramvaje jsou v centru na maximu kapacity

S návrhem vést tramvaje z Vinohradské na Hlavní nádraží souhlasí i Martin Šubrt z Ropidu a Jan Šurovský z dopravního podniku (DPP).

V centru je podle nich tramvajová síť na maximu kapacity a nové napojení by ulehčilo dopravě v úseku mezi Lazarskou a Jindřišskou. Jako příklad uvedl Šubrt trasu ve Spálené ulici, kde jezdí 129 tramvají za hodinu a za den zde projede asi 90 tisíc lidí.

„Velký tramvajový provoz v centru znamená problémy pro celou síť, protože klíčové trati, jako jsou ty ve Vodičkově a Lazarské nebo v Ječné ulici, nejdou objet. Trať z Vinohradské přes hlavní nádraží do Bolzanovy ulice je klíčová,“ uvedl na veřejné debatě Šubrt.

Připomínky k návrhům je možné podávat Odboru územního rozvoje pomocí datové schránky, elektronicky nebo poštou od 25. dubna do 25. května 2018. Veřejné projednání a následně změnu již schvaluje rada a zastupitelstvo.

Jaká ze tří navrhovaných variant je podle vás nejlepší?

celkem hlasů: 168

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 19:00 19. dubna 2018. Anketa je uzavřena.

Varianta 1 (Vinohradská - Vrchlického sady - Bolzanova) 127
Varianta 3 (přes Václavské náměstí a Opletalovu) 27
Varianta 2 (s odbočkou u Washingtonovy ulice) 14
Autor:

Nejčtenější

Sparta - Teplice 0:1, další blamáž, zmar dokonal v závěru Moulis

Sparťanští hráči před utkáním proti Teplicím. Zleva: Srdjan Plavšić, Lukáš...

Fotbalová Sparta je v herních troskách. V jediném nedělním utkání 18. kola Fortuna ligy doma podlehla 0:1 průměrným...

Vyřítili se přímo z dálnice a narazili do kamionu u pumpy, zemřeli dva lidé

Osobní auto na čerpací stanici u dálnice D5 narazilo do odstaveného kamionu....

K tragické dopravní nehodě došlo v neděli večer na čerpací stanici u dálnice D5 na Berounsku. Osobní auto tam narazilo...

Vrah čerpadlářky měl netypický batoh, policie zveřejnila další stopu

Jeden z podezřelých v případu vraždy čerpadlářky na Mělnicku měl při činu...

Kriminalisté zveřejnili další informace z vyšetřování loupežné vraždy čerpadlářky u Nelahozevsi na Mělnicku. Podle...

Sparta selhala. Slavia podzimním mistrem, s Plzní se jí výrazně vzdálily

Slávistická radost v utkání s Mladou Boleslaví, Peter Olayinka a Miroslav Stoch...

Podzimní část fotbalové ligy vyhraje Slavia, jasno je o tom už kolo před koncem. V 18. kole lídr porazil Mladou...

Lokvenc o Spartě: Pořád dokola, další zpackaný rok. Dočkala bych nebral

Vratislav Lokvenc (10. dubna 2012)

Dlouhodobý problém, který před rokem přiživily nákupy předražených cizinců. „Vůbec se mi nelíbí, co se momentálně ve...

Další z rubriky

Bez nové vlády je v metropoli jen Praha 11, zatím ji vede rada nezvolených

Sídliště Jižní Město

Radnice Prahy 11 je poslední, která v hlavním městě dosud nemá zvolené nové vedení. Piráti jednají o spolupráci v Praze...

V Nymburce vykolejil vlak naložený auty, škoda je téměř 1,5 milionu

V Nymburce vykolejil nákladní vlak převážející auta. (14. 12. 2018)

Nákladní vlak, který převážel nové automobily, dnes ráno vykolejil v Nymburce. Událost, která se obešla bez zranění,...

Speciální jednotka zatkla v pražském bytě šéfa černohorského gangu

Ilustrační snímek

Čeští policisté zadrželi v noci na čtvrtek v Praze jednu z nejhledanějších postav černohorského podsvětí. Vůdce...

Najdete na iDNES.cz