Cestující mají kolem chystaného zavedení zastávek na znamení i u tramvají řadu otázek. (Ilustrační snímek)

Cestující mají kolem chystaného zavedení zastávek na znamení i u tramvají řadu otázek. (Ilustrační snímek) | foto: Eva Fryšarová, MF DNES

Tramvajové zastávky na znamení cestující vesměs chtějí, mají ale otázky

  • 17
Zastávky na znamení začnou možná fungovat i v tramvajové dopravě. Cestující jsou v zásadě pro, ozývá se ale i kritika. Organizátor pražské veřejné dopravy Ropid vidí v zavedení zastávek na znamení způsob, jak zajistit plynulejší dopravu, navíc se tím prý ušetří peníze.

Ropid chce zavést v Praze tramvajové zastávky, na kterých budou muset cestující dát pokyn, že chtějí vystoupit. První takovou stanicí by mohlo být ČSAD Smíchov a následovat by mohly další.

Představa zastávek na znamení i pro tramvaje v Pražanech vyvolala mnohé otázky a leckdy i nesouhlas. Přesto většina čtenářů iDNES. cz v anketě hlasovala pro jejich zavedení (výsledky ankety najdete zde). Zastánci přehlasovali odpůrce téměř o 1 300 hlasů.

A proč by zastávky na znamení měly v tramvajové dopravě být? Společnost Ropid si od nich slibuje plynulejší dopravu a také finanční úsporu. "Je to jako s autobusy. Ušetří se čas i elektrická energie," říká mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Jak ale může změna režimu na zastávkách zvýšit plynulost dopravy, některým cestujícím vrtá hlavou. "Když v zastávce zastaví tramvaj, ta za ní ji stejně neobjede. I kdyby nikdo nechtěl nastoupit ani vystoupit, stejně musí počkat v řadě," namítají odpůrci zastávek na znamení.

Dřív se mávalo na řidiče, teď stačí jen viditelně stát

Další výtka naráží na fakt, že nedávno se změnil způsob, jakým cestující dávají najevo, že chtějí na zastávce na znamení nastoupit. Dřív na řidiče museli mávnout, dnes paradoxně nemusí dělat nic. Stačí, když na zastávce viditelně stojí. Řidič v takovém případě musí zastavit.

Ale je klidně možné, že cestující na právě přijíždějící linku nečeká, chce jet až tou další. "Co kdyby cestující na zastávkách měli v ruce 'čitelnou' ceduli s číslem linky kterou chtějí použít?" zamýšlí se v internetových diskusích jeden z cestujících, jak by mohl systém fungovat.

"Považuji to za prospěšnou věc, ale toto opatření lze uplatnit spíš v okrajových částech Prahy. V širším centru nemá smysl, protože stále někdo vystupuje a nastupuje. Nicméně si myslím, že spíš než zastávky na znamení by bylo zapotřebí vybavit všechny křižovatky preferencí pro tramvaje," uvažuje další cestující.

Zavedení tramvajových zastávek do režimu "na znamení" nečeká plošně celou Prahu. Například v zastávce I. P. Pavlova by to téměř po celý den postrádalo smysl, zdejší tramvajová trať je nejvytíženější v Praze a dveře tramvají se tu otevírají a zavírají bez přestání.

Nová tlačítka ve všech tramvajích?

Ropid proto chce vybrat zastávky, které jsou málo využívané. Jenže Dopravní podnik váhá. Zastávka ČSAD Smíchov v Nádražní ulici měla začít fungovat na znamení už v dubnu, teď to není zcela jisté. "Stále o tom debatujeme," říká Aneta Řehková z tiskového oddělení Dopravního podniku.

Právě smíchovskou zastávku vybrali dopravní plánovači ke zkušebnímu provozu záměrně. Nevyužívá ji tolik lidí, a navíc je na trati směřující na Barrandovské sídliště, kam Dopravní podnik vysílá novější typy tramvají. Právě ty mají tlačítka, která slouží k otevírání dveří.

U starých tramvají by to mohl být problém. Nicméně by se případně dalo využívat tlačítko, které dnes slouží maminkám s kočárky, jenže to by se musel změnit předpis nebo je vybavit dalšími knoflíky. Pokud se podnik s Ropidem dohodnou na rozšíření zastávek na znamení pro tramvaje, lze je očekávat například ve stanici Krematorium Motol či Nad Trojou.