Pražská TOP 09 podle Transparency International využívá informační kampaně magistrátu placenou z městských prostředků k vlastní reklamě.

Pražská TOP 09 podle Transparency International využívá informační kampaně magistrátu placenou z městských prostředků k vlastní reklamě. | foto: František Vlček, MAFRA

Transparency International: Kampaň Prahy je na hraně, těží z ní TOP 09

  • 14
Transparency International kritizuje kampaň pražského magistrátu, který se na plakátech v ulicích chlubí pod heslem „Víte, že...“ úspěchy města. Podle neziskové organizace je to fakticky předvolební kampaň TOP 09, která metropoli vládne, hrazená z peněz města. Podle primátora Hudečka už kampaň končí.

„Informační kampaň je jen prezentace primátora před volbami. Primátor (Hudeček) navíc nebyl ve své funkci po celé funkční období, takže je otázkou, nakolik se skutečně zasadil o všechny zmiňované změny. Je to minimálně na hraně," soudí politolog Vysoké školy ekonomické Petr Vymětal, s kterým Transparency International při monitoringu voleb úzce spolupracuje.

Pražský magistrát informační kampaň odstartoval v červnu. Na svých webových stránkách a také na inzertních plochách, které si pronajal za 350 tisíc korun, upozorňuje na úspěchy rady po roce jejího působení.

Prahu od rozpadu koalice topky s ODS v květnu 2013 vede desetičlenná rada složená výhradně ze členů TOP 09. Na poutačích na sloupech veřejného osvětlení či v tramvajích se tak za město podepisuje primátor Tomáš Hudeček. Ten ovšem vede pražskou TOP 09 do podzimních voleb, v nichž obhajuje křeslo primátora.

TOP 09 oproti konkurentům získává výhodu, míní TI

„Je otázkou, jestli by tato kampaň, která je placená z veřejných peněz, měla být krátce před volbami a v takto velkém měřítku,“ upozorňuje analytička TI Tereza Zběžková. Vládnoucí strana podle ní získává jasnou výhodu oproti ostatním kandidátkám.

Primátor Hudeček tvrdí, že kampaň volby neovlivní: „Vznikla na oddělení komunikace a je již od začátku minulého týdne ukončována právě proto, aby nezasahovala do předvolebních kampaní.“ A pochvaluje si, že zatímco dřívější radniční noviny stály magistrát 23 milionů ročně, kampaň jen 350 tisíc.

Počínání rady už dříve kritizovala opozice. Bývalý primátor z ODS Bohuslav Svoboda současnou garnituru obvinil, že se „chlubí cizím peřím“. Například zveřejňování smluv na internetu prý prosadil on sám.

Podle Hudečka ovšem Svoboda v koalici s ČSSD žádné viditelné změny neprosadil. „Až za naší vlády jde o systematickou činnost, kdy jsou smlouvy zveřejňovány se všemi souvislostmi,“ upřesnil Hudeček.

Chování magistrátu není právně napadnutelné

Ačkoli má Transparency k postupu magistrátu výhrady, připouští, že je nenapadnutelný. „V zákoně o volbách je řada nejasných a vágních ustanovení, kvůli kterým je prakticky nefunkční. I proto tlačíme na nový zákon o financování politických stran,“ uvedl právník Transparency Petr Leyer. Dodal, že součástí nové normy by mohla být pasáž, jež by regulovala předvolební kampaně.

Podle protikorupční organizace by to, co se nyní děje na pražském magistrátě, bylo ve většině západních zemí nepřípustné. I proto chce komunální i senátní volby bedlivě sledovat. Zapojit chce i občany. Na webu transparentnivolby.cz mohou anonymně upozornit třeba na pokusy o nakupování volebních hlasů, podezřelé financování stran nebo zneužívání radničních novin a webů.