Vlaky z Prahy do Berouna pojedou po nových tratích. (Ilustrační snímek)

Vlaky z Prahy do Berouna pojedou po nových tratích. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

Trať z Prahy do Berouna se opraví, mohly by vzniknout i nové zastávky

  • 11
Trať mezi Prahou a Berounem přes Rudnou je ve špatném stavu. Už brzy proto začne její oprava. Nyní tu sice jezdí jen pár motoráků, ale příští rok, kdy se bude opravovat hlavní trať údolím Berounky, tudy budou objíždět i rychlíky. Trať podél Berounky je vůbec v nejhorším stavu ze všech středočeských tratí.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) už zpracovává studii, ze které vyplyne, co vše bude potřeba opravit a kolik to bude stát. Mimo jiné se počítá s tím, že se prověří nosnost mostů a vymění pražce.

"Bude se muset změnit technologie zabezpečení, aby se mohla zvýšit v určitých úsecích rychlost a tím se zvýšila kapacita tratě. Potřebujeme, aby tudy mohlo jezdit víc vlaků za sebou," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Rekonstrukce tratí

Úsek Praha - Rudná - Beroun
Začátek: červen 2012
Dokončení: do 2013
Náklady: 302 mil. Kč

Úsek Praha - Beroun
Začátek: rok 2013
Dokončení: rok 2016

Opravy zahrnují výměny kolejí, úpravy kolejišť v obcích, nové podchody a infosystém.
Lidem se cesta z Berouna do Prahy zkrátí ze 44 minut na 35 minut.
Na trati je nyní devět mechanických přejezdů, které budou automatizované.
Pozn.: termíny jsou předpokládané
Zdroj: SŽDC

Modernizaci tratě přes Rudnou si vlastně vyžádala oprava tratě z Prahy-Smíchova do Berouna, která začne v roce 2013. Objevil se totiž problém - most v Mokropsech. Opravit půjde, ale během rekonstrukce budou muset vlaky jezdit právě přes Rudnou.

Některé obce podél trasy tak mají naději, že u nich vzniknou nové zastávky. Například v Jinočanech, kde žádná není.

"Nejbližší je ve Zbuzanech, což jsou asi dva kilometry, a pak v Rudné. Zastávku už máme v územním plánu, ale nevíme, jak to dopadne," řekla starostka Jinočan Miluše Čančíková.

O nových zastávkách se začalo mluvit asi před deseti lety a přišli s tím starostové. Tehdy byl stavební boom a potřeba zastávek byla veliká. Vzniknout by měly v Rudné, Chýni a Hostivici. Spolupracuje na tom i Středočeský kraj.

"Kraj byl vstřícný, slíbil pomoc. Mysleli jsme, že se to bude schvalovat na březnovém jednání zastupitelstva, ale bylo to z programu staženo a nevíme důvod," uvedla Věra Kovářová, bývalá starostka Chýně a současná krajská zastupitelka.

S novými zastávkami pomůže kraj?

Podle původní myšlenky měly zastávky vzniknout vždy u satelitních městeček a kraj měl na tento projekt dát asi 10 milionů korun. "Autobusy jezdí plné, obyvatel přibývá i přesto, že se už tolik nestaví. Je škoda, že z toho kraj nyní vycouval, přitom by se nemusely dělat všechny zastávky, takže by šlo třeba o pět milionů korun," poznamenala Kovářová.

Podle mluvčí středočeského hejtmanství Berill Maschekové ale kraj nic nepozastavil. "Ještě pokračují jednání s Českými drahami, je to dlouhodobější proces. Až poté půjde tento bod do zastupitelstva," ubezpečila Mascheková.

Opravena bude trať ze Smíchova - ČERVENÁ, přes Rudnou - MODRÁ do Berouna - ŽLUTÁ.

Opravena bude trať ze Smíchova - ČERVENÁ, přes Rudnou - MODRÁ do Berouna - ŽLUTÁ.