Třicítkou se už jezdí v Karlíně. (Ilustrační snímek)

Třicítkou se už jezdí v Karlíně. (Ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Karlínský příklad táhne, třicítku v ulicích chtějí další části Prahy

  • 212
Řidiči budou muset v ulicích Prahy zpomalit. Řada radnic chce totiž na území své městské části zavést plošně jako nejvyšší povolenou rychlost třicítku - mezi nimi je například Praha 6, uvažují o tom i Prahy 2 a 3. Přidaly by se tak ke Karlínu, kde už se třicítkou jezdí.

Drtivou většinou ulic Karlína řidiči už téměř měsíc smějí projíždět pouze třicetikilometrovou rychlostí. A radnice Prahy 8 hlásí, že první odhady poukazují na snížení provozu v ulicích zhruba o dvacet procent.

Některé další čtvrtě by chtěly třicítku v ulicích nejprve otestovat, než ji zavedou nastálo. Jiné uvažují, že by platila ve většině ulic.

"Naším záměrem je zavést třicítku do konce roku, a to v oblasti Jiviny podél Drnovské ulice, v části Dejvic, Hradčan a Bubenče. Postupně pak v dalších částech Prahy 6 do konce roku 2014," řekl mluvčí dejvické radnice Adam Halmoši. Podle něj se teď projekt schvaluje a jeho podobu a termíny musí posvětit magistrát.

Radnice Prahy 10 zvažuje, že by sníženou rychlost zavedla v oblasti Solidarity, a Praha 5 již připravuje osazení novými dopravními značkami v ulicích Miškovského, Urbanova a Česká.

Praha 3 se rozhodne v příštím roce, se svým rozhodnutím čeká na zkušenosti z Karlína.

"Zavedení zón 30 v ulicích Prahy 3 vážně zvažujeme. Je to opatření, které zvýší atraktivitu ulic, bezpečnost chodců a zlepší podmínky pro cyklisty. Mohli bychom například zavést obousměrný provoz cyklistů v jednosměrkách," řekl místostarosta Prahy 3 Ondřej Rut.

Praha 8: Řidičů ubylo

Radnice v Karlíně je s téměř měsíčním provozem spokojená a neuvažuje o zrušení takzvané zóny třicet.

Kde chtějí zavést zóny 30

Praha 1 Neuvažuje .

Praha 2 Zvažuje, ale pokud by zónu zavedla, tak nejprve jen na zkoušku. Zatím nemá stanoveno kde.

Praha 3 Zvažuje zavedení zóny, rozhodne se příští rok.

Praha 4 Neplánuje.

Praha 5 Zóny se sníženými rychlostmi už v některých oblastech má. Konkrétně snížení na 30 km/h připravuje v ulicích Mikšovského, Urbanova, Česká.

Praha 6 Záměrem je do konce letošního roku zavést třicítku v oblasti Jiviny podél Drnovské ulice, v části Dejvic, Hradčan, Bubenče. Pak do roku 2014 postupně v oblasti Hanspaulky, Petřin, podél ulice Na Petřinách, ve Střešovicích, v části Bubenče a v Liboci. Následně v Břevnově podél Bělohorské ulice, v Ruzyni, na Bílé Hoře a nakonec ve Vokovicích.

Praha 7 Neuvažuje.

Praha 8 Zavedla v Karlíně

Praha 9 Neuvažuje.

Praha 10 Část těchto opatření už v některých lokalitách zavedla. Teď radnice diskutuje o snížení rychlosti v oblasti Solidarita.

Zdroj: městské části

"Mnoho řidičů už od průjezdu obytnými ulicemi odradila. Díky pomalejšímu a plynulejšímu průjezdu aut v oblasti z logiky věci došlo i ke snížení hluku a emisí. Přesná čísla budeme mít v listopadu," uvedl místostarosta Prahy 8 Michal Švarc.

Zda ale skutečně emise poklesly, není jisté. Třeba radnice Prahy 9 nechce takové zóny. "Důvodem je především to, že snížení rychlosti prokazatelně zhoršuje kvalitu životního prostředí," řekl radní pro dopravu Prahy 9 Tomáš Holeček.

Podle Miroslava Šuty z Centra pro životní prostředí a zdraví se emise mohou zpočátku zvýšit.

"Třicítka může v určitém kontextu bezprostředně po zavedení nepatrně zvýšit emise, protože rychlost třicet kilometrů za hodinu není optimální pro chod motoru auta. Ale zkušenosti ze zahraničí říkají, že dlouhodobě to spíše zlepšuje životní prostředí," řekl Šuta.

Podle Miroslava Šuty snížená rychlost změní chování řidičů. "Rozmyslí si, zda na krátké vzdálenosti jezdit autem. Ulice se stávají bezpečnější a přívětivější k životu. Rodiče se třeba méně bojí pouštět své děti do školy samotné a nevozí je autem. Také roste počet cyklistů. V zahraničí s tím mají dobré zkušenosti," uvedl Šuta.

Zároveň je podle něj potřeba zvážit, ve kterých ulicích má třicítka smysl. "Myslím si, že Karlín byl docela dobře vybrán pro vyzkoušení zóny třicet," dodává Šuta.