Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stav po povodních se mnou nikdo neřešil, říká projektant zřícené lávky

  15:28aktualizováno  15:28
Konstrukci trojské lávky, která se o víkendu zřítila, navrhl projektant Jiří Stráský z Brna. Další zásahy s ním však od jejího zprovoznění v roce 1984 nikdo nekonzultoval, a to ani po ničivých povodních v roce 2002. „Plošná výměna stejně konstruovaných lávek je neopodstatněná,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz.

Zatěžovací zkouška, při níž na trojskou lávku najelo v roce 1984 osmatřicet nákladních aut. | foto: archiv Jiřího Stráského

Co se vám honilo hlavou, když jste se o pádu trojské lávky dozvěděl?
Samozřejmě to bylo hrozné, byl jsem z toho nešťastný. Při tvorbě projektu jsem však jednal podle svého nejlepšího vědomí a svědomí a za návrhem si stojím. Na lávku při zatěžovací zkoušce najelo 38 nákladních aut a konstrukce byla ověřena také dynamickou zkouškou.

Co podle vás může být příčinou pádu lávky?
Na místo jsem jel hned po jejím zřícení a slíbil jsem policii, že nebudu vyslovovat své názory na možné příčiny až do doby, než se událost vyšetří.

Trojská lávka po zřícení

Jak velkou roli podle vás mohly sehrát povodně?
Jsem toho názoru, že povodně konstrukci nepoškodily. V minulých letech byly provedeny další statické a dynamické zkoušky, které neukazovaly na možnost zřícení. Konstrukce byla po povodních zatěžovaná vaky s vodou, avšak nebyl jsem u toho, takže nevím přesně, jak velké bylo zatížení.

Od zprovoznění lávky se s vámi o dalším postupu pověření lidé neradili?
Lávku jsme vyprojektovali a od té doby nás nikdo o nic nepožádal. Správce mě nikdy neoslovil s žádostí o konzultaci, takže o jejím stavu před zřícením nevím jako projektant nic. Netuším, jestli někdo konstrukci něčím „vylepšil“, něco z ní odstranil či jaké se uskutečnily úpravy.

Takže jste vůbec netušil, že je ve špatném stavu?
O špatném stavu lávky jsem se dozvěděl až letos v létě, kdy nás Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy požádal o vyjádření, zda je možné konstrukci opravit. Připravili jsme několik alternativ, jejichž řešení záviselo na stavu nosných kabelů. Diagnostiku těchto kabelů jsme doporučili.

Mohli něco zanedbat dělníci při stavbě? Jak moc se za socialismu braly vážně technické normy a stavební dozor?
Socialistická pracovní morálka byla poněkud volnější. Polovina lidí byla místo na stavbě v hospodě, podnik plný lidí v montérkách nebyl nic zvláštního. Stavělo se na úrovni tehdejších technologií a kontroly, teď je stavební dozor trochu lepší, ale ani tak zpravidla není perfektní.

V Česku je údajně deset až dvanáct lávek stejného konstrukčního systému jako byla ta pražská. V jakém jsou stavu?
Ano, dvě konstrukce máme například v Brně - v Komíně a Bystrci. Jedna je zhruba stejně stará, druhá ještě zhruba o pět let starší. Byl jsem se u nich v létě podívat a podle mého názoru jsou v pořádku.

Dvojče trojské lávky stojí v Nymburku, na radnici volají vyděšení lidé

Stejná lávka je i v Nymburku. Vedení města chce znát názory expertů a v nejbližších dnech rozhodne, co s ní dál. Má podle vás smysl uvažovat nad plošnou výměnou všech lávek stejné konstrukce, jako to navrhl právě nymburský starosta?
Je pochopitelné, že lidé dostali strach, když trojská lávka spadla, ale je potřeba zachovat chladnou hlavu a poslat ke všem odborníky. Koncepce lávek je v pořádku, podobné konstrukce byly postaveny v řadě průmyslově vyspělých zemí, jejich plošná výměna je podle mého názoru neopodstatněná. Je nutné najít příčinu zřícení a vyvodit z ní závěry. Je smutné, že nás stále pronásleduje socialistická minulost.

Jaký je podle vás stav českých mostů obecně?
V Česku je hodně mostů ve špatném stavu a je potřeba se tím zabývat. Stát se o problematiku nestará, opakovaně píšeme petice Senátu a pořád se nic neděje. Je potřeba, aby experti řádně prohlédli všechny mosty a stát například vytvořit fond, z něhož by se opravy financovaly.

Dále je nutné vypracovat systém kontroly projektů. Každý může udělat chybu, proto je nutné, aby každý projekt byl nezávisle ověřen. Nejde o to dokázat někomu chybu, ale pomoci projektantovi, jde o kvalitu výsledné konstrukce. Podobné systémy jsou ve všech průmyslově vyspělých zemích a je nutné, aby byl také zaveden u nás.

Jsou peníze podle vás hlavní problém?
Podle mě ano. Projektovali jsme lávku na Vranovské přehradě o rozpětí 250 metrů. Udeřil do ní blesk a potřebuje opravu. Je vypracovaný projekt, ale na rekonstrukci nejsou peníze a takových konstrukcí bychom v tuzemsku našli řadu, problematice je potřeba se věnovat mnohem intenzivněji.

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

V Praze se bude volit do zastupitelstev městských částí a obvodů a současně do zastupitelstva hlavního města Prahy.

Volby do senátu

Ve Středočeském kraji volí do Senátu obvod Mladá Boleslav a Benešov. V Praze se volí v obvodech Praha 2, Praha 4, Praha 8 a Praha 12.



Nejčtenější

Přístroje revizorů nenačítají kupony na Lítačkách, lidé dostávají pokuty

Finální podoba nové čipové karty pro městskou hromadnou dopravu (23.2.2016)

Koupili si kupon na Lítačku, u revizora ale zjistili, že nejde načíst. Cestující bez dokladu o zaplacení tak dostali...

Byty a park místo silnice, Stuchlík předvedl vizi nového Libeňského mostu

Kandidát ANO na pražského primátor Petr Stuchlík představil plán, jak vyřešit...

Kandidát ANO na pražského primátora Petr Stuchlík navrhl neobvyklé architektonické řešení Libeňského mostu. Společně s...



Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...

Zásahovka na Benešovsku zadržela gang zlodějů luxusních automobilů

policie, zásahová jednotka, ozbrojenec, ilustrace

Policejní zásahovka šla v pátek do akce brzy ráno. Na silnici mezi Miličínem a Olbramovicemi zadržela šest lidí, kteří...

Betonová hráz kolem Prahy byla umlčena, řopíky se budovaly zbytečně

Osm stovek betonových pevnůstek mělo hájit Prahu před agresí nacistického Německa. Byly také součástí pevnostní linie,...

Další z rubriky

Havárie vody brzdí provoz v Uhříněvsi, autobusy jely o hodinu a půl později

Častý obrázek na křižovatce. Kolona aut přijíždějících od Hradce Králové musí...

Kvůli opravám nedělní havárie vody se od rána tvoří v pražské Uhříněvsi kolony. Práce na silnici potrvají až do středy...

Lucemburská ambasáda sídlí u svatého Apolináře a bývalé Jedové chýše

Lucemburská ambasáda se nachází naproti kostelu svatého Apolináře poblíž...

V netypickém sousedství se nachází lucemburská ambasáda v Apolinářské ulici na pražském Novém Městě. Většina ambasád...

Určitý počet dní i hostů. Praha by chtěla regulovat službu Airbnb

Činžovní dům na Václavském náměstí s číslem popisným 39 patří z části městské...

Praha bude chtít změnu zákona, která upraví provozování ubytování přes aplikaci Airbnb. Poskytovatelé by měli například...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz