Tunel Blanka vyjde dráž, než město předpokládalo. (Ilustrační snímek)

Tunel Blanka vyjde dráž, než město předpokládalo. (Ilustrační snímek) | foto: Tomáš CetkovskýiDNES.cz

Kromě Metrostavu žádá peníze za tunel Blanka i stavební dozor

  • 4
Po stavební firmě si pro peníze přišla na pražský magistrát také firma IDS. Ta provádí dozor na stavbě tunelu Blanka. Po městě chce zhruba 200 milionů korun. Zároveň město hledá způsob, jak peníze vyplatit a neporušit zákon.

Tunel Blanka se nejprve několikrát propadl, pak se ukázalo miliardové prodražení. Teď zaměstnává právníky a ještě nějakou dobu bude. Přitom se termín otevření tunelu kvapem blíží, jenže město je ve značném skluzu s řešením potíží, o nichž ví od roku 2011.

Právě v tom roce vypracovali právníci posudek o stavbě tunelu Blanka, který začalo město budovat za éry Pavla Béma, a zjistilo se, že konečná cena bude 38 miliard. Magistrát pak pod vedením primátora Bohuslava Svobody výdaje seškrtal na necelých 37 miliard, v nichž je zahrnutá i rezerva. Tak jako tak původní smlouvy počítaly jen s 26 miliardami.

Právě kvůli navyšování ceny teď žádá firma IDS, která na stavbě provádí dozor, další peníze. A město neví, jak jí zaplatit požadovaných 200 milionů a přitom neporušit zákon. "Řešíme to už tři čtvrtě roku. Máme připravené otevřené výběrové řízení, ale nevíme, jestli ho můžeme spustit. IDS má platnou smlouvu. Pak by se mohla odvolat a to by mohlo ohrozit průběh stavby," uvedl šéf odboru městského investora (OMI) Jan Beránek.

Druhou možností, kterou město zvažuje, je zadat novou zakázku přímo IDS v takzvaném jednacím řízení bez uveřejnění. Pak ale bude nutné prokázat, že IDS je jediná, kdo tu práci může odvést. "To je ale problematické, čekáme na právní stanovisko," řekl Beránek.

Nervozita, která za zdmi magistrátu kvůli Blance panuje, je znatelná a stále graduje. Mezi zadáváním dalších právních posudků se navíc primátor opět hádá s náměstkem Josefem Noskem. Podle dopisů, které má MF DNES k dispozici, se přou o to, v čí gesci Blanka je. A to po 15 měsících, kdy Praze vládne koalice TOP 09 a ODS a stanovovaly se kompetence.

"Odpovědný za výstavbu je pan náměstek Nosek. Tunel Blanka je dopravní stavba ve fázi výstavby a patří do kompetencí náměstka pro dopravu," uvedl primátor, který má na starosti finance a dohled nad odborem městského investora.

Nosek má ale za to, že jeho kompetence jsou jiné. "Provoz, koncepce dopravy a DP jsou v mé kompetenci. Výstavba je pod odborem OMI a ten je pod dohledem primátora," namítá náměstek.

Metrostav dostal 300 milionů

Na peníze od města čeká i společnost Metrostav, které město nyní dluží přes miliardu. "Praha nám sice zaplatila asi tři sta milionů, ale my dál pracujeme. Dluh tu stále je, problém trvá a je víc naléhavý," řekl mluvčí Metrostavu František Polák.

Město sice peníze má, ale musí bedlivě zkoumat, za co platí. Zákon mu dovoluje za dodatečné práce zaplatit navíc jen dvacet procent původní hodnoty zakázky. O obou problémech město už nějakou dobu ví. Na hrozbu překročení dvacetiprocentní hranice u dodatečných stavebních prací upozornila už v srpnu 2011 advokátní kancelář White & Case.

Jenže město začalo s prověřováním faktur teprve před třemi měsíci a teď nestíhá.

Firmy čekají na odsouhlasení dalších prací, které musí stihnout. Přitom se tunel má otevřít už příští rok v dubnu. "Dnes už víme, že u technologické části jsme pod hranicí dvaceti procent. Stavební část, kterou má na starosti Metrostav, nemáme ještě celou spočítanou," sdělil Beránek.

Primátor Bohuslav Svoboda připustil, že se mělo na základě analýzy z roku 2011 (kterou si sám nechal zpracovat) konat, ale nestalo se tak. "Výstavbu Blanky měl přidělenou úkolem z městské rady náměstek Karel Březina (a odbor městského investora), který měl závěry analýzy bezodkladně realizovat. Bohužel s hledáním řešení začal až loni v létě nový ředitel odboru, který byl vybrán po změně koaličního partnera," řekl primátor.

Karel Březina na dotaz MF DNES nereagoval.

28. září 2012