Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Radní se neshodli na trase vnitřního okruhu, Trojkoalice nechce další Blanku

  10:02aktualizováno  11:10
Pražští radní se během úterního jednání nedohodli o podobě pokračování východní části Městského okruhu. Proti plánované trase vedené tunelem vystupuje část vedení pražského magistrátu. Trojkoalice navrhuje alternativu trasy vedenou na povrchu.

Po skončení dnešního jednání rady hlavního města tak dál není jasné, kudy povede poslední nedostavěná část Městského okruhu. Materiál vytyčující trasu vnitřního okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol v délce 10,25 kilometru, kterou prosazují ANO a ČSSD, radní kvůli nesouhlasu zástupců Trojkoalice z jednání stáhli.

Zástupci všech tří stran se materiálem následně zabývali na společném jednání, kde se dohodli na tom, že Trojkoalice připraví konkrétnější podobu svého alternativního návrhu.

Podle návrhu, který předkládá náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), bude tato část okruhu v polovině trasy zahloubena pod zem. Dostavba okruhu v této podobě má Prahu stát asi 40 miliard korun má v Praze 8 navazovat na výjezdy z tunelu Blanka a pokračovat směrem na jih ke Štěrboholské radiále.

„To je částka za samotné dílo. Ta se samozřejmě může zvýšit o další investice na povrchu, které si vyžádají městské části. V případě Blanky to bylo třeba kompletně nové Letenské náměstí nebo nový park u Prašného mostu,“ říká Dolínek.

Přesnou podobu okruhu prý ale určí až projektanti v příštích několika letech. Po otevření má nové kapacitní spojení pomoci dopravě v Praze 3, 8, 9 a 14. A to zejména tím, že do sebe stáhne auta z přetížených ulic. Praha chce podle náměstka získat potřebná povolení a začít se stavbou do roku 2023.

Kudy povede východní část Městského okruhu

Kudy povede východní část Městského okruhu

Trasa projektu, na kterou má již město od roku 2012 schválenou studii vlivů na životní prostředí EIA, je rozdělena na tři úseky. První, dlouhý 3,2 kilometru, vede od křižovatky Pelc-Tyrolka na Balabenku a obsahuje dva tunely. Jeden pod Povltavskou ulicí v délce 540 metrů a druhý pod Bílou skálou dlouhý 1 490 metrů. Na ně naváže druhý úsek mezi Balabenkou a Štěrboholskou ulicí v délce 5,7 kilometru, v rámci kterého se počítá s tunelem pod Malešicemi v délce 2 950 metrů. Posledním úsekem je Libeňská spojka mezi křižovatkami Vychovatelna a U Kříže v Praze 8 částečně vedená tunelem v délce 865 metrů. Praha nicméně ustoupila od budování většiny dříve plánovaných vysokokapacitních radiál, které měly propojit Městský a Pražský okruh. Nově se podle Dolínka počítá pouze s výstavbou Radlické radiály, a pokud to bude třeba, tak v budoucnu ještě Břevnovské radiály.

„Chceme mít na výběr“

Proti plánované trase však na poslední chvíli ostře vystupuje nejmenší koaliční strana – Trojkoalice. Požaduje, aby rada tisk z dnešního jednání stáhla a odložila jeho projednání do doby, než bude řádně prověřena alternativní varianta, takzvaná duální, kterou navrhl Institut plánování a rozvoje.

Ta na rozdíl od „Dolínkova řešení“ vede dopravu ve dvou trasách a z větší části využívá stávající komunikace. Od křižovatky Pelc–Tyrolka by auta pokračovala Povltavskou a Českobrodskou ulicí, než by zajela do jediného tunelu na trase – pod malešickým sídlištěm. Druhou spojnici by tvořil rozšířený a zkapacitněný koridor, který vede ulicemi Průmyslovou a Kbelskou.

Výhodu vidí Trojkoalice v tom, že by díky menšímu počtu hloubených úseků Praha významně ušetřila. „Na základě předchozích zkušeností můžeme reálně počítat s tím, že se náklady na Dolínkem předkládané řešení vyšplhají k 60 miliardám korun. Jde tedy o největší investici v dějinách Prahy, která hlavní město na desítky let zadluží,“ uvedl Matěj Stropnický, předseda Strany zelených. Podle něj je navíc záměr nekoncepční, jelikož si zastupitelstvo ve Strategickém plánu schválilo, že má Praha přehodnotit rozsah a parametry dopravní sítě.

Rozhodnutí až po dokončení Pražského kruhu

Roli bude podle Trojkoalice hrát i dokončení jihovýchodní části Pražského okruhu, u kterého se předpokládá, že odčerpá část vnitroměstského tranzitu. „Nemáme dostatečně posouzeno, jak tato stavba ovlivní dopravu, proto teď není hospodárné rozhodovat o investování takto rozsáhlých prostředků,“ říká.

Trojkoalice nehodlá o budoucnosti okruhu jednat, dokud nebude mít na stole dvě rovnocenně prověřené varianty, a odvolává se na koaliční smlouvu, která jim dovoluje požadovat stažení materiálu z rady. Zdá se však, že zbytek radních návrh prohlasuje „na sílu“.

„Skončilo dvouleté období, které jsem vytkl na to, aby se našla jiná řešení, než je podoba okruhu, tak jak ji určuje EIA. Nikdo ale s žádným racionálním řešením nepřišel,“ říká Dolínek. Alternativní varianta, kterou navrhuje Trojkoalice, by podle něj ještě více zhoršila situaci v dnes již přetížených ulicích, a co je možná důležitější, oddálila by dokončení okruhu o dalších deset let. „Snahy o to, aby se okruh nedokončil, poškozují Prahu a brání rozvoji veřejného prostranství,“ dodal.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Petr Zeman trávil hodiny odstraňováním barvy z plastiky. Následnou opravu...
Cestující „ilegálně“ zachránili zničenou vitráž u metra Vltavská

Dobrovolníci vyčistili zabarvenou a rozbitou plastiku na stanici metra Vltavská. Do obnovy zapomenuté vitráže se pustili bez povolení dopravního podniku, ten...  celý článek

Popelářské auto sjelo ze svahu a nabouralo do dvou aut, nakonec se převrátilo...
Zfetovaný řidič šel vysypávat popelnice, popelářský vůz mu ujel a boural

V pražské Ruzyni boural popelářský vůz Pražských služeb. Při vysypávání odpadu se auto samo rozjelo z kopce a nabouralo přitom zaparkovaná auta. Policie navíc...  celý článek

Okolo 5. kilometru dálnice D6 nabouralo v mlze okolo deseti aut. (18.10.2017)
Prahu obklopila mlha, na dálnici D6 se srazilo až deset aut

Na dálnici D6 nedaleko ruzyňského letiště se v ranní mlze srazilo více aut. Záchranáři zatím ošetřili několik lehkých zranění. Ve směru na Prahu se tvořily...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.