Stavba tunelu Blanka se prodraží. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Tunel Blanka se zřejmě zpozdí a prodraží. Městu navíc chybí peníze

  • 12
Výstavba tunelu Blanka se nejen prodraží, ale také protáhne. Město totiž nemá dost peněz, navíc tunel prodraží vyšší DPH nebo změna technologií. Pokud tunel bude dražší než 27 miliard, exprimátor Bém navlékne montérky a odpracuje 50 hodin veřejně prospěšných prací. Vsadil se totiž, že tunel dražší nebude.

Výstavba Blanky může být dražší hned z několika důvodů - začala platit vyšší daň z přidané hodnoty, dražší technologie ražby a navrch zpevňování zeminy nad tunelem.

Bývalý primátor Pavel Bém tak má před sebou možná těžkých padesát hodin. Před časem se totiž vsadil, že pokud bude tunel Blanka dražší jen o korunu, odpracuje padesát hodin veřejně prospěšných prací. Nyní už je téměř jisté, že miliardová Blanka bude dražší a navrch se její stavba o měsíce protáhne.

"Cena Blanky se zvedne minimálně o zvýšenou sazbu DPH," uvedl včera náměstek primátora Karel Březina. Daň se sice zvedla jen z devatenácti procent na dvacet, ovšem ve výsledku to znamená, že se konečná suma zvýší o minimálně 270 milionů korun.

Další nárůst patrně přišel po zásahu Báňskéhu úřadu, který Praze po opakovaných propadech nařídil jinou technologii. "Pochopitelně dražší," podotkl Pavel Bém. Pak ještě musel Metrostav, který tendr na Blanku vyhrál, zpevňovat zeminu nad tunelem.

Město zatím počítá náklady

"V současné době propočítávám, kolik bude nakonec komplex tunelů stát," doplnil Březina, když odpovídal na to, zda se konečná částka zvýší. Naznačil tak, že pochybuje o tom, že definitivní součet stavebních prací zůstane na ceně zhruba dvacet sedm miliard, tedy podle původních plánů. Víc zatím Březina říci nechtěl, ale slíbil, že zprávu o konečné ceně Blanky zveřejní, co nejdříve to bude možné.

8. února 2011

 

Mluvčí Metrostavu František Polák s jasným výrokem také váhá. "V několika případech se cena zvedla, ale naopak jsme některé věci nedělali. Navíc máme desetiprocentní rezervu. Takže výsledek nyní neumím předpovědět."

Béma zřejmě čekají "montérky"

Exprimátor Pavel Bém se v roce 2008 vsadil s Michalem Křivohlávkem z sdružení Auto*Mat, které se zabývá pražskou dopravou a sleduje, jak město hospodaří. "Odpracuji padesát hodin veřejně prospěšných prací, pokud bude Blanka jen o korunu dražší," padlo tehdy mezi oběma muži. A nyní to vypadá, že by si měl Bém shánět montérky nebo oranžovou vestu a nářadí.

"Samozřejmě, že sázka platí. Už jste někdy viděla gentlemana, který sázky nedrží?" reagoval Bém. "Jenom to poopravím. Sázka hovoří o tom, že absolvuji 50 hodin prací, pokud se stavba prodraží nikoliv z důvodů, které jsou součástí uzavřené smlouvy. To by bylo z mé strany poněkud hloupé. Takže DPH se to týkat nemůže. Všeho ostatního ovšem ano." Bývalý primátor jen ještě neví, jak se vyrovná se zdražením, které způsobilo nařízení Báňského úřadu.

Křivohlávek na sázce trvá. Dokonce již před časem Bémovi nabídl, aby si deset hodin odbyl na jejich festivalu Zažít město jinak. "Stavba podle nás dražší bude. O několik stovek milionů. Vycházíme přitom z údajů od magistrátu," vysvětlil Křivohlávek.

Nad to všechno náměstek Březina potvrdil, že Blanka nebude hotova do konce roku 2012, jak radnice slibovala. Město nemá v rozpočtu peníze, takže stavbu brzdí.

FAKTA Komplex tunelů Blanka * Náklady na stavební část 21,205 miliardy korun * Náklady na technologickou část 5,4 miliardy korun Zvýšená sazba DPH Blanku zdraží o zhruba 270 milionů. Další růst ceny může způsobit nákladná ražba. Komplex je nejdelším městským tunelem ve střední Evropě a doplní Městský okruh.

JAK BUDE VYPADAT ROZPOČET MĚSTA

Hlavní město výrazně pocítí úbytek peněz především v oblasti rozvoje, na investice bude jen 11,3 miliardy korun, což je o více než čtyři miliardy méně než loni. Letos nezahájí žádnou novou akci, ale bude dávat peníze do těch rozestavěných. Magistrát nasype nejvíce peněz do obřích projektů. "a první etapu stavby čističky odpadních vod na Císařském ostrově letos dá 850 milionů, pokračovat bude i ve stavbě protipovodňových opatřeních, a to za čtvrt miliardy. Další peníze půjdou na prodloužení metra A do Motola. Například na tunel Blanka magistrát nedá původně plánovaných osm miliard, ale jen polovinu. "Projekt se navíc zpozdí, komplex neotevřeme v roce 2012. Kdy ho dokončíme, netuším," přiznává náměstek primátora Karel Březina. Peníze zbyly alespoň na stavbu plaveckého areálu Šutka nebo na nové pavilony v pražské zoologické zahradě.  Mezi odložené stavby se dostala také rekonstrukce Libeňského mostu. Celkově Praha letos hospodaří s více než dvaapadesáti miliardami. Necelých šest miliard však půjde na splátku půjčky. 11,26 miliardy korun může letos Praha utratit za rozvoj.