Tunel Blanka při jednom ze dní otevřených dveří. | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

Provoz neprůjezdné Blanky stojí 15 milionů měsíčně. Platí je Metrostav

  • 100
Praha by ráda předala výměnu poničených kabelů, což je práce nyní náležející firmě ČKD, společnosti Metrostav. Ta má totiž motivaci pracovat rychle: denně přichází o statisíce. Ačkoliv se tunelem nejezdí, provoz vyjde na 15 milionů. A platí ho právě Metrostav.

Metrostav, ČKD, IDS, Satra a magistrát. Čtyři firmy a jeden tým úředníků se měsíce nedokážou dohodnout, kdy vyřeší problém s poničenými kabely v tunelu Blanka za 37 miliard. Nyní proto přišla na řadu rychlá a radikální řešení.

Tím je právě předání projektu Metrostavu a právníci města nyní hledají cestu, kterou by šlo předání uskutečnit.

ČKD chce kabely v hodnotě padesáti až osmdesáti milionů vyměnit, ale vyžádala si na to čas osmi měsíců, což městu, Metrostavu i jiným firmám připadá příliš dlouhé.

Metrostav má přitom ještě jednu motivaci, proč stavbu urychlit. Podle náměstka Petra Dolínka stojí měsíční provoz tunelu, i když se nepoužívá, zhruba patnáct milionů. Největší položka jde za elektřinu, protože Blanka nyní svítí a bliká naplno, a další díl peněz spolkne ostraha stavby.

Tyto náklady, které se za zmíněných osm měsíců vyšplhají asi na 120 milionů, má platit do zahájení zkušebního provozu právě Metrostav.

„O to nám nejde. My jen chceme celý proces urychlit a tunel konečně zprovoznit. Dosud například ČKD vůbec neřekla ani to, kolik a jaké kabely je třeba měnit,“ reagoval na výpočet mluvčí Metrostavu František Polák.

Právníci města tak vzali vážně nabídku šéfa Metrostavu Jiřího Bělohlava, že firma stavbu dokončí sama a kvapem. Položili si smlouvy i s dodatky na stůl a zkoumají, zda lze z kontraktu s dodavatelem technologií, společností ČKD Praha DIZ, vyčlenit část zakázky a svěřit ji jiné firmě.

„Celkově by se mělo jednat o zhruba deset procent prací na všech technologiích v komplexu Blanka,“ řekl MF DNES dobře informovaný zdroj, který si nepřál zveřejnit jméno.

Kamera iDNES.cz projela Blankou letos v únoru:

Nejdřív otevření tunelu, až pak hledání viníka

Podle radnice je přednější tunel spustit co nejdříve do provozu. Až potom chce úřad řešit, kdo za chybu může, proč k ní došlo a kdo by měl za škody případně zaplatit.

Blanka měla být hotova v dubnu 2015. Nebude - kvůli kabelům uloženým ve speciálních chráničkách uvnitř chodníků. Ty poničila voda z přívalových dešťů anebo z průsaků tak, že část jich přestává fungovat.

To je nebezpečné, jelikož vedení je součástí opatření pro případy, kdy v komplexu začne hořet nebo se tam stane dopravní nehoda.

ČKD se logicky nelíbí, že ji chce někdo připravit o práci. Minulý týden to poměrně tvrdě komentoval generální ředitel firmy Robert Wolf, když uvedl, že Metrostav nese díl viny za to, jak voda do kabelů natekla.

„Kde bere tu odvahu, že je po všech těchto neúspěších schopný rychleji a bezpečně dokončit technologickou část?“ řekl.

„Již před dvěma lety jsem vám sděloval, že řešení kabelových konstrukcí včetně chodníkových chrániček je nevhodné.“

Poměrně pragmatické a zdánlivě rychlé řešení, které nyní právníci zkoumají, však má jedno velmi důležité úskalí. Praha by teoreticky mohla přijít o záruky za stavbu u ČKD, což by město mohlo stát další peníze, pokud by v budoucnu část systému selhala.

Po zahájení zkušebního provozu bude za tunel platit Praha. Magistrát to předběžně spočítal na 200 milionů ročně nejen za elektřinu, ale i za mytí, úklid, kontroly a zaměstnance centrálních pultů, kteří střeží bezpečnost.

Mezitím se firmy z Blanky přou, kdo za potíže s kabely může. Město včera zveřejnilo dopis IDS, tedy firmy dohlížející na stavbu, v němž jejich generální ředitel Bohumil Kvasnička upozorňuje projektanty tunelu ze společnosti Satra, že právě oni nesou díl viny.

IDS: Satru jsme varovali. Satra: Je to nesmysl

„Již před dvěma lety jsem vám sděloval, že řešení kabelových konstrukcí včetně chodníkových chrániček (...) je nevhodné,“ uvedl v listu Kvasnička.

Dodal, že tak Satra „převzala plnou odpovědnost za zhotovení projektu bezvadného díla způsobilého k řádnému předání“.

Podle Satry a také podle expertů z magistrátu jsou však kabely i v jiných tunelech v Česku a v zahraničí uložené podobně jako v Blance, tedy jak Satra navrhla.

„Je to nesmysl. IDS byla u stavby od počátku a odsouhlasila mimo jiné zadávací dokumentaci, realizační dokumentaci. Technické řešení se od té doby nezměnilo a my si za ním stojíme,“ uvedl za Satru Alexandr Butovič.

Již dříve upozornil, že tunel měl být správně postaven jako vodotěsný.