Tunel Deboreč se začal razit loni v prosinci a nyní je hotových 380 metrů z...

Tunel Deboreč se začal razit loni v prosinci a nyní je hotových 380 metrů z celkových 660. (10. září 2019) | foto: David Peltán, MAFRA

Stavba koridoru mezi Prahou a Českými Budějovicemi pokračuje ražbou tunelu

  • 2
Pro Středočechy a jejich jižní sousedy patří dostavba dálnice D3 a modernizace železniční trati patrně mezi nejdůležitější dopravní projekty současnosti. Zatímco prvně jmenovaná autostráda se staví především na jihu země a středočeské úseky jsou stále spíše teorií, v případě železnice do Českých Budějovic je situace výrazně pozitivnější.

„Na tranzitním koridoru jsou již v provozu tunely Tomice I. a II. a tunel Zahradnice v úseku Bystřice u Benešova – Olbramovice,“ řekla mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Nela Friebová o středočeských částech stavby. Vylepšování železniční trasy odstartovalo už v říjnu 2005. Tehdy byly zahájeny práce mezi Strančicemi a pražskou Hostivaří. Následovaly úseky směrem na Benešov a dále na území Jihočeského kraje.

V regionu se nyní staví hlavně na pomezí obou krajů a zbývá dokončit optimalizaci traťového úseku Praha Hostivař – Praha hlavní nádraží. „Součástí stavby je rekonstrukce stanice Praha-Vršovice a v souladu s územním plánem budou vybudovány zastávky Praha Eden a Praha Zahradní Město,“ představila Nela Friebová.

Na rozhraní Jihočeského a Středočeského kraje pak ve středu slavnostně začala ražba 840 metrů dlouhého tunelu Mezno. Jeho menší bratr Deboreč už je z poloviny hotový. Po jejich dokončení se tak zrychlí jízda z a do hlavního města. Neuběhne už totiž příliš času a začnou se tudy prohánět vlaky mezi Českými Budějovicemi a Prahou.

Mezno o délce 840 metrů a Deboreč s 660 metry jsou součástí modernizace dvacetikilometrového úseku ze Sudoměřic u Tábora do Votic. Ten má být v provozu v roce 2022. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) za akci zaplatí přes 6,3 miliardy korun bez daně.

Z Tábora do Prahy a v opačném směru pak vlaky dorazí za hodinu, o čtvrt hodiny rychleji než je tomu nyní. To bude pro cestující to nejzásadnější zlepšení.

MF DNES měla mimo jiné možnost projít rozestavěnou částí tunelu Deboreč. „Začal se razit loni v prosinci a nyní je hotových 380 metrů,“ upřesnil mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Uvnitř bude dvojkolejná trať. Výška je nyní přibližně 9,5 metru a šířka 10 metrů. Ještě se trochu změní s tím, jak bude dostávat stavba finální podobu a další vrstvy. Zjednodušeně lze říct, že nyní jsou uvnitř zabudované ocelové klenby, které spolu s nastříkaným betonem zpevňují tunel.

Podobně se bude postupovat i u Mezna, kde včera posvětili sošku svaté Barbory, která je patronkou horníků. Dělá se to u podobných akcí vždy, aby se vše podařilo úspěšně a také bez případných zranění dokončit. Mnohdy pak jako symbol zůstává na vyhrazeném místě i pro zprovoznění.

„Mezno budeme razit takzvanou novou rakouskou metodou. Stručně, razí se ve dvou částech, nejdříve se odebírá horní část zvaná kalota a pak jádro se dnem. Kompletně hotový by měl být do konce května roku 2021 s tím, že prorážka je naplánovaná někdy na konci léta příštího roku,“ vysvětlil Lumír Pyszko, ředitel výstavby ze společnosti OHL ŽS, která je zhotovitelem.

Modernizace celého úseku Sudoměřice je tak v plném proudu. Je to jedna z posledních částí, která chybí vylepšit na trase Budějovice–Praha. „Na dosud jednokolejném úseku přibude druhá kolej a také nová železniční stanice Červený Újezd,“ zmínil Mojmír Nejezchleb, náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy.

Téměř dvacet kilometrů dlouhý úsek povede z velké části v nové trase, která bude o dva kilometry kratší než ta současná. Rychlost vlaků se pak v místě zvýší na 160 kilometrů za hodinu.

Zajímavostí je, že by mohla nové využití najít i část trati, kterou vlaky u Mezna či Střezimíře opustí. „Přilehlé obce mají zájem o její využití. Na části by mohla být cyklostezka, na jedné padla úvaha, že by tam mohly být v provozu drezíny jako turistická atrakce. Se zástupci obcí o záměru jednáme. My bychom jim trať připravili k předání, oni by už pak hledali prostředky na další úpravy,“ nastínil Nejezchleb.

Chybí Nemanice–Ševětín

Zatímco ve Středočeském kraji modernizace koridoru vrcholí, v Jihočeském ještě chybí zásadní úsek. Dobrou zprávou je, že se pracuje na části Doubí–Soběslav, kde bude hotovo v roce 2023. Zahájení je ovšem ještě hodně daleko v úseku Nemanice–Ševětín na Českobudějovicku.

„I na této části počítáme se zdvoukolejněním a součástí jsou rovněž dva opravdu velké tunely Chotýčanský a Hosínský (5 a 3 km). Nyní jsme ve fází, že řešíme odvolání proti územnímu rozhodnutí. Uvidíme, jak se s tím krajský úřad v Budějovicích vypořádá. Pokud to půjde dobře, mohla by být tato stavba zahájena v roce 2023,“ odhadl náměstek ředitele SŽDC. 

Proti vedení trasy se staví například obyvatelé Dobřejovic. Oproti současnosti se totiž mají koleje o poznání přiblížit k vesnici. Místní mají obavy například z hluku a celkově ze zásahu do krajiny. Dohady o trasu se vedou už roky. Na druhé straně od nejbližšího obytného domu tam má být železnice vzdálená 560 metrů.

Po dokončení modernizace koridoru budou vlaky z Českých Budějovic do Prahy a zpět jezdit 90 minut, dnes jsou to pro srovnání minimálně dvě hodiny.

,