Parkoviště pro kola u nádraží usnadní Středočechům cestování. (Ilustrační snímek)

Parkoviště pro kola u nádraží usnadní Středočechům cestování. (Ilustrační snímek) | foto: Michal Klíma, MAFRA

U středočeských nádraží budou cykloparkoviště, lidé si tu zamknou kola

  • 47
Středočeští starostové chtějí, aby si cyklisté mohli na vlakových nádražích nechat a zamknout svá kola. Zjednodušila by se jim tím cesta do práce, protože by bicykl nemuseli brát do vlaku a vézt do Prahy. První cykloparkoviště by mohla vzniknout na Kolínsku a Nymbursku.

První parkoviště zvaná B+R (anglická zkratka pro Bike and Ride, tedy zaparkuj kolo a jeď), už existují na okrajích Prahy. "Sice jsou jiná města, kde se víc jezdí na kole než u nás, ale chceme tady parkoviště Bike and Ride zřídit. Cyklistika u nás ožívá," uvedl starosta Českého Brodu Jakub Nekolný.

Ve městě právě dělníci upravují okolí vlakového nádraží - a proto se nabízí zavést tady i zmíněnou novinku pro cyklisty.

"Vybudovali jsme jedno parkoviště pro auta, opravili budovu Českých drah. Budeme dělat zastávky pro autobusy, vysázíme zeleň, opravíme příjezdové silnice i kamerový dohled a prodloužíme podchod. Chceme, aby terminál veřejné dopravy byl komplexní. Ale jde o peníze, budujeme postupně," vysvětlil Nekolný.

Právě v Českém Brodě by mělo vzniknout i první středočeské parkoviště pro auta P+R, tedy zaparkuj auto a jeď. Jeho součástí by mělo být i to pro cyklisty. Našli by tam uzamykatelné stojany a přístřeší.

Přispěje i Evropská unie

"Nemáme ještě projekt, ale určitě bychom byli pro parkovací dům, aby lidé cítili, že mají kolo v bezpečí. To bude stát řádově miliony. Dnes tady kolo málokdo zanechá, protože ve většině případů se mu ztratí," upozornil Nekolný. Parkování kol na B+R má být zdarma.

Vlakem z Českého Brodu cestuje do Prahy velké množství lidí. I proto se tady taková parkoviště vyplatí.

"Více než padesát procent zaměstnaných lidí jezdí za prací do Prahy a využívá k tomu vlak. Autobusem je to složitější," dodal starosta Českého Brodu Nekolný.

Něco podobného plánují i v Nymburce, kde je naopak cyklistika velmi rozšířená. Připravují projekt hrazený i z evropských peněz na kompletní řešení vlakového nádraží.

"Počítáme nejen se zvýšením počtu míst pro parkování automobilů, ale i jízdních kol. Vlakem jezdí mnoho obyvatel nebo tady přestupují, jsme velký železniční uzel," řekl starosta Nymburka Miloš Petera.

Podle průzkumu je nymburské nádraží čtvrtým nejvytíženějším nádražím v kraji. Denně tudy projde 12 až 14 tisíc lidí.