(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Josef Kvičera

U středočeských silnic vyrostly nové aleje, mohou být nebezpečné

  • 3
Ve středních Čechách vyrostly za poslední tři roky podél silnic druhých a třetích tříd nové aleje čítající přes 10 tisíc stromů. Většina místních lidí víc zeleně vítá, odborníci na dopravu jejich nadšení ale nesdílejí. Podle nich jsou stromy v těsné blízkosti vozovky, zejména v zatáčkách, pro řidiče nebezpečné.

Když nastoupil do vedení kraje hejtman David Rath, spustil projekt nazvaný pracovně Zelená silnicím. Kraj vždy uvolní peníze, za ně se některé stromy porazí a jinde se vysázejí nové. Hlavně tam, kde chybí.

"Čekali jsme i na reakce lidí a ti to vidí pozitivně. Dřív se vysázely malé stromky, a když se vysekávala tráva, proutky sekačka často usekala. Nemělo to efekt. Devadesát procent stromů se tak zničilo," poznamenal šéf Správy a údržby silnic Pavel Čihák.

Kraj teď nechal vysázet větší stromy, obvod kmenu je pět až osm centimetrů, výška je zhruba dva metry.

Správa silnic si vede evidenci stromů

Stromy se navíc musí sázet podle určitých pravidel. Nesmějí být blízko silnice, vzdálenost je minimálně 2,5 metru. Podle Čiháka jsou nebezpečné staré stromy, které hrozí pádem. Pravidelně je proto kontrolují.

Nově vysazené stromy

2009
7 780 stromů
10 milionů korun

2010
3 250 stromů
4 miliony korun

2011
499 stromů
+ letos se počítá ještě s dalšími 5 000 stromy

Nejvíce se vysazovaly jasany, javory a jeřáby.

"Jeden z našich cestmistrů má stromy na starost, kontroluje je a eviduje. Víme, kde se stromy prořezaly, kde jsou nové," řekl Čihák s tím, že každý cestmistr při své kontrolní jízdě vytvoří každý týden seznam s vadami na silnici. A týká se to nejen děr, ale i zeleně kolem vozovky, například ulomených větví. Cestmistrů je v kraji kolem třiceti.

Podle Josefa Kocourka z ČVÚT mají aleje schopnost řidiče vést. Řidič tedy může předvídat, kterým směrem silnice pokračuje a kde je nejbližší zatáčka. Problém však může nastat v noci.

"Dříve se kmeny natíraly bílou barvou. Když je strom v zatáčce, představuje velké riziko. Záleží ale na řidičích, kteří mohou také nesprávně předjíždět nebo dostat smyk," uvedl Kocourek. Ve středních Čechách se k barvení na bílo zatím nevrátili.

Stromy bez svodidel mohou zabíjet

Problém představuje i údržba. "Stromy se musí udržovat, protože přerostlé větve mohou třeba zakrývat značky, tvořit překážku. Když se mluví o údržbě, každý si představí jen sekání trávy a na stromy se přitom zapomíná," míní Kocourek.

Podle Dana Švandy z organizace BESIP jsou stromy u silnic nebezpečné. "Je to krásné, čistí vzduch, tlumí hluk a prach. Mám aleje rád, ale z hlediska bezpečnosti, pokud nejsou oddělené třeba svodidly, jsou rizikové. Obzvlášť na silnicích nižších tříd, které jsou užší," uvedl Švanda.

"Lepší by bylo, kdyby se sázely dál od silnice, ale tam se může narazit na problém vlastnictví pozemků," dodal Švanda.

Letos kraj zatím vysázel 499 stromů a ještě s dalšími zhruba pěti tisíci počítá. Převážně jsou to nové aleje u silnic druhých tříd. Kraj za ně za poslední tři roky zaplatil zatím kolem čtrnácti milionů korun.