Taxislužba Uber nechce vozit nikoho z magistrátu (ilustrační snímek)

Taxislužba Uber nechce vozit nikoho z magistrátu (ilustrační snímek) | foto: František Vlček, MAFRA

Taxislužba Uber se bojí kontrol. Úředníky z magistrátu nesveze

  • 135
Alternativní americká taxislužba Uber bojuje s pražským magistrátem. Aby eliminovala kontroly, zablokovala totiž jeho úředníkům přístup ke své službě. Spor zřejmě skončí u soudu. Proti službě přitom protestují i jinde v Evropě.

Uber už například stihli zakázat v sousedním Německu. Podle tamních úřadů představovala tato taxislužba nekalou konkurenci k zavedenému způsobu taxi. O pár dnů později německé soudy provoz Uber sice znovu povolily, ale zase proti němu začali protestovat ve Španělsku či sousední Francii, kde platí zákaz od 1. ledna.

V Česku je tato služba aktivní od loňského srpna. Nejde o klasickou firmu provozující taxi, ale o mobilní aplikaci. Jejím prostřednictvím si mohou zákazníci objednat registrované řidiče, kteří je vyzvednou a odvezou na místo určení. Aplikace přitom slouží i jako taxametr a bezhotovostní platební nástroj.

Co je Uber?

  • Jde o mobilní aplikaci, se kterou je možné spojit se s registrovanými řidiči. Ti zákazníky odvezou na určené místo. Aplikace přitom slouží i jako taxametr a platební nástroj.
  • Uber v Praze provozuje dvě služby. Vedle služby UberBLACK, v jejímž rámci přepravu nabízejí profesionální řidiči, začala v listopadu fungovat i mnohem problematičtější UberPop. Díky ní se mohou taxikáři stát běžní řidiči aut. Ti si platbu dělí poměrem 8:2. Osmdesát procent jízdného náleží řidiči, dvacet procent si bere Uber.
  • V Česku funguje řada dalších více či méně podobných služeb. Třeba německý WunderCar. U něj zákazník rovněž nevyužívá profesionálních řidičů. Za jízdu jako takovou se neplatí, platba je zde nazývána spropitným.

A v tom je právě problém, který se nelíbí magistrátním úředníkům. Ti zatím sice stihli zkontrolovat pouze dva řidiče používající aplikaci Uber, ale v obou případech udělili mnohatisícovou pokutu.

U jednoho z řidičů, kterému kontrola vytkla, že nemá taxametr ani označení taxi, pokutu začátkem února potvrdilo ministerstvo dopravy.

Nicméně, jak zjistila MF DNES z interních dokumentů pražského magistrátu, Uber našel proti kontrolorům jednoduchou, ale účinnou zbraň.

Mobilní aplikace totiž po oněch dvou incidentech zablokovala úředníkům přístup do systému, takže si nemohou taxi Uber přivolat, zkontrolovat a pravděpodobně ani pokutovat. Magistrát proto u obvodního státního zastupitelství pro Prahu 1 podal trestní oznámení.

„Vzhledem k tomu, že se jedná o jediný možný způsob objednání přepravy a tím i o jediný možný způsob odborného dozoru, je v podstatě společností provozující tuto aplikaci úmyslně bráněno ve výkonu přenesené působnosti,“ píše se v dokumentu, jehož pravost potvrdila mluvčí magistrátu Petra Hrubá.

„Magistrát skutečně podal na konci ledna 2015 trestní oznámení na Uber,“ dodala.

Služba není pro vás. Bankovní kartu z magistrátu nechceme

Problém je podle úředníků v tom, že aplikace vyžaduje už pro samotnou registraci zadat číslo platební karty, ze které se strhává jízdné. A právě speciálně zřízené magistrátní platební kartě, kterou úředníci používali pro objednání taxi, zablokoval Uber po jedné z kontrol přístup.

Když si úředníci nechali zřídit další kartu, zjistili, že Uber ve své službě blokuje celý magistrátní bankovní účet. Stejně tak dopadl i úředník, který při kontrole pro přivolání vozu použil svou soukromou aplikaci se soukromou kartou. I jemu poté Uber vystavil stop.

To, že nejde o náhodu, potvrzuje expert na mobilní technologie Patrik Zandl. Podle něj se takto společnost bránila kontrolám i v jiných zemích. „Je to vyzkoušený postup, který společnost aplikuje při konfliktech s úřady,“ tvrdí.

Uber, který má zastoupení v Londýně, se k trestnímu oznámení nechce nijak vyjadřovat. Odůvodňuje to tím, že jej policie ještě oficiálně nekontaktovala.

„Uber a partnerští řidiči jeho služby UberBLACK splňují veškerou dopravní legislativu. Služby Uber se inovují v rámci zákona, zatímco se vede konstruktivní dialog s tvůrci politiky o tom, jak mohou nejlépe fungovat v českém kontextu,“ uvedla už dříve společnost. Služba je přitom trnem v oku nejen úřadům, ale hlavně samotným taxikářům.

Obliba alternativní přepravy totiž mezi Pražany stoupá. A to třeba kvůli nižším cenám. „Uber jsem už vyzkoušela a nemůžu si stěžovat. Navíc cesta, za kterou bych platila čtyři sta, mne vyšla díky slevě na čtvrtinu,“ uvedla například Veronika Dolečková.

Oficiálně si Uber u luxusnějších limuzín účtuje 23 korun za kilometr místo maximálních 28 korun určených v Praze vyhláškou.

Pokuty, které řidičům s aplikací Uber magistrát vystavil, představují ovšem jen malé procento sankcí pro taxislužby. Vloni jich v rámci kontrol taxi udělil téměř tři sta v hodnotě přesahující sedm a půl milionu korun. Nejčastějším prohřeškem bylo předražení, chybějící smlouvy či ručně psané stvrzenky.

Celkem je v Praze registrovaných zhruba devět tisíc taxikářů. Kolik řidičů funguje pod hlavičkou Uber, mateřská společnost tají.