Vodíme lidi za ruku a ztrácejí ostražitost, říká architekt o zábranách

  6:06
Praha je plná různých zábradlí, zvýšených obrubníků a dalších bariér. Zatímco některé mají chránit obyvatele a dávat jim pocit bezpečí, jiné jsou ve městě naprosto zbytečné, dělají z něj nepříjemné místo k životu a komplikují cesty ulicemi. Upozorňuje na ně výstava Cityblok.

Ostrůvek tramvajové zastávky Koh-I-Noor ve Vršovicích lemuje po celé její délce černé zábradlí, které má lidem znemožnit přecházení mimo přechod. Ten ale leží až na opačné straně ostrůvku, tedy zhruba 70 metrů od prvních dveří tramvaje.

Tak daleko se spoustě cestujících ale chodit nechce, a proto volí daleko nebezpečnější cesty. Jenom za deset minut jsme napočítali zhruba dvacítku cestujících, kteří zábradlí buďto přelezli, anebo ho obešli a přešli vozovku v místě, kde se rozděluje na dva pruhy.

„Tady je samozřejmě namístě otázka, zda jsou ty dva pruhy opravdu potřeba a proč tady není přechod na kraji zastávky,“ pokládá řečnickou otázku architekt Institutu plánování a rozvoje (IPR) Martin Špičák, který je jedním z autorů Manuálu tvorby veřejných prostranství. Dokument v roce 2014 vydal IPR a má za cíl zkvalitňovat veřejné prostory.

Špatné prostorové uspořádání ale podle něj není jediný problém, který tady kvůli nevhodnému zábradlí vzniká.

„Když totiž umisťujeme do ulic takováto zábradlí, zbavujeme lidi určité míry ostražitosti. Lidé si na takových místech dávají méně pozor. Sice se cítí se bezpečněji, ale na jiných místech jim ostražitost chybí,“ popisuje Špičák.

S tím ale nesouhlasí pražský koordinátor BESIP Jiří Polomis. „Často se stává, že lidé vystoupí z tramvaje a bez adekvátního rozhlédnutí vstoupí do vozovky. Proto tam to zábradlí je,“ vysvětluje.

Jenže podle architekta Špičáka taková opatření jen vodí chodce za ruku.

„Vnímáme je trochu jako nesvéprávné chodce, kteří se neumí sami rozhodnout, kde je bezpečné přejít silnici. Lidi jsou proto méně ostražití a předávají odpovědnost sami za sebe těmto prvkům a potažmo městské správě,“ dodává.

„Lidé si na tato opatření zvykli. Proto jim prostory přizpůsobujeme, aby prostředí bylo bezpečné pro všechny. Nemůžeme paušalizovat a spoléhat na to, že všichni jsou obezřetní a vnímají prostor stejně,“ reaguje Polomis.

Podobně je zábradlí umístěné i před jedním z přechodů na žižkovské ulici Seifertova. Špičák popisuje, proč je to špatně:

Království betonu

Severozápadní část Staroměstského náměstí chrání už zhruba tři roky takzvané citybloky. Každý takový díl je vyrobený z půl tuny betonu a efektivně by dokázal zastavit rozjeté auto.

„Jenže jsme v památkové zóně, kde se řeší každý vikýř, každé okno tady musí být dřevěné a najednou sem může přijít takovýhle žluto-černý prvek, který historické atributy určitě nemá,“ popisuje Špičák.

Zvolené řešení se ostatně nelíbí ani památkářům, kteří ho kritizují už od začátku.

„Záležitost s námi nikdo nekonzultoval, toto řešení považujeme za krátkodobé, nutné, ale nekoncepční a věřím, že odpovědné osoby vymyslí komplexní řešení na ochranu zdraví a životů obyvatel,“ řekl iDNES.cz v září 2017 ředitel odboru památkové péče pražského magistrátu Jiří Skalický.

„Jednáme například s ČVUT o modernějších a efektivnějších zábranách. V tomto případě bychom mohli uvažovat i o možnosti úpravy vzhledu, stále je ale nutné upřednostňovat bezpečnost před estetikou,“ reaguje mluvčí pražského magistrátu Vít Hoffman. Podle něj by na mnoha místech mohly být také výsuvné sloupky, jaké instaluje třeba radnice Prahy 1.

ing. arch. Martin Špičák

Vystudoval architekturu na Fakultě architektury ČVUT v Praze. Podílel se na tvorbě Manuálu tvorby veřejných prostranství, který v roce 2014 vydal IPR. Letos jako kurátor představil v CAMPU výstavu o bariérách v veřejném prostoru nazvanou Cityblok.

Staroměstské náměstí ale není jediné místo, kde jsou citybloky nevhodně použité. Ve vršovické ulici Finská můžete na malém náměstí zaparkovat ve stáních, které jsou vymezené právě betonovými zábranami.

„Tady je ta situace taková, že je toho moc. Dřív to určitě bylo moc pěkné náměstí, jenže teď se z něj stalo parkoviště, které je navíc nevhodně vymezené,“ popisuje Špičák.

Podle něj by bohatě stačilo, kdyby z náměstí zmizely citybloky a parkování bylo vymezené třeba čarami na zemi. „Bylo by fajn, kdyby se náměstí zrekonstruovalo a parkování by trochu ubylo,“ navrhuje Špičák.

Ve špinavém prostoru nikdo být nechce

Okolí stanice metra Florenc dominuje reklama. Je na lavičkách, na billboardech, v zastávkách, a dokonce i na fasádách domů. I vizuální smog, který fyzicky žádné bariéry nevytváří, v prostoru překáží.

Výstava Cityblok

Trvá do 30. června v Centru architektury a městského plánování. Dokumentuje 17 objektů, které výrazně ovlivňují charakter města a které si lidé zvykli nevnímat.

„Bariéra je to především v tom, že to město není čisté. Není příjemné se tady pohybovat a trávit čas. Není to ani dobrá vizitka pro město a pro místní není příjemné sem chodit,“ vysvětluje Špičák.

Vizuální smog se přitom podle něj dá velmi dobře řešit.

„Stačí k tomu politická vůle a přísná regulace. Není to o dobrovolnosti, ale o pravidlech, které město musí nastavit a vymáhat,“ dodává. Užitečné by přitom mohlo být i důsledné odstraňování nelegální reklamy, které je konkrétně na Florenci hodně.

Budoucnost může být sdílená

V Praze ale můžeme najít i příklady dobře vytvořených prostranství, která jsou čistá a nepřekáží v nich zbytečné bariéry. Takové je třeba náměstí Republiky, kde tramvaje jezdí na stejné úrovni jako chodci. Urbanisti takovým místům říkají sdílené prostory. Různé druhy dopravy v nich nejsou nijak oddělené.

„To je velmi blízké provozu, jaký byl v ulicích na začátku 20. století. Auta jezdila pomaleji a chodci mezi nimi kličkovali,“ popisuje Špičák.

V místech, která nejsou zatížená silnou dopravou taková řešení podporuje i Manuál tvorby veřejných prostranství. „Při smíšení více druhů dopravy se nikdo necítí být pánem situace a o to víc dává pozor na ostatní účastníky provozu. Subjektivní pocit bezpečí může být nižší, ale objektivní bývá zpravidla vyšší,“ píše se v Manuálu.

  • Nejčtenější

Kriminalisté řeší vraždu v Řepích, po napadení v autoservisu tam zemřel muž

18. dubna 2024  14:38,  aktualizováno  19.4 13:45

Pražští policisté vyšetřují případ napadení v autoservisu v Řepích. „Na místě byl zadržen jeden...

Sochař Černý se v televizi pohádal s kurátorkou o „motýly“. Padly i vulgarismy

20. dubna 2024  16:24

Boj o moderní umělecká díla si vyžádal na poměry České televize ostrou slovní přestřelku. Stalo se...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavia - Olomouc 2:2, domácí srovnali před koncem. Titul se jim vzdaluje

21. dubna 2024  14:11,  aktualizováno  17:13

Že po jednoznačné první půli padnou po přestávce v Edenu rychlé dva góly, se dalo celkem jasně...

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  13:05

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Liška, plody a květiny. Autor slavného děvčátka s hračkami tvoří v Nuslích nový mural

25. dubna 2024  6:06

V pražských Nuslích poblíž náměstí Bratří Synků mohou lidé obdivovat právě vznikající velkoplošnou...

V době páry i pod vodou. Půlstoletí metra připomene výstava i řada akcí

24. dubna 2024  18:18

Návrhy podzemní dráhy v době páry, metro naplánované první republikou, to současné, ale i podzemka...

Prahu čeká velká tramvajová výluka. Dvacet linek změní na dva měsíce trasu

24. dubna 2024  16:28

Cestující v Praze čeká od pondělí 29. dubna rozsáhlá výluka tramvají, která bude trvat přibližně...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...