Klimatizace by se mohlo objevit v nejnovějším typu tramvají ForCity. (Ilustrační snímek)

Klimatizace by se mohlo objevit v nejnovějším typu tramvají ForCity. (Ilustrační snímek) | foto: Škoda Transportation

Ulice Prahy brázdí první tramvaj s klimatizací, zatím jen na zkoušku

  • 45
Vydýchaný vzduch a horko by mohly zmizet z pražských tramvají. Ulicemi metropole jezdí zkušebně první tramvaj s klimatizací. Do šesti let by jich mohlo být až 200. Pokud na to budou peníze.

Pokud v ulicích potkáte vůz ForCity s číslem 9243, potkali jste první pražskou tramvaj s klimatizací. První pokus vybavit nejnovější tramvaje ForCity klimatizací ztroskotal. Našlo se ale nové řešení. Zkušební vůz zatím jezdí bez cestujících, lidé se ale do tramvaje dostanou snad ještě letos.

"Samozřejmě začíná být teplo, přáli bychom si, abychom s cestujícími vyrazili co nejdřív," řekl vedoucí správy vozidel tramvaje Dopravního podniku Milan Slunečko. Cestující v Praze by tak už nemuseli závidět těm z lotyšské Rigy, kde stejná tramvaj ForCity jezdí také a od počátku s klimatizací.

V Praze už to zkoušeli také. Poprvé to ale nevyšlo. Aby se tramvaje nezdražily o cenu klimatizace, zkoušel se provoz bez motorů na prvním podvozku. Technici si totiž všimli, že vůz má díky množství motorů větší výkon, než je potřeba. Ukázalo se, že se sice ušetří za čtyři motory, jenže bez nich má tramvaj delší brzdnou dráhu, a to se podniku nelíbilo.

Také teď bude záležet na penězích. Pokud se zkušební provoz osvědčí, dopravce bude muset rozhodnout, zda je ochoten za chladicí zařízení připlatit. A vzhledem k množství by to asi nebylo málo - v příštích asi šesti letech by měl převzít zhruba dvě stovky tramvají. Jedna přitom stojí kolem 70 milionů korun.

Za klimatizaci na zkoušku platit nebude, to prý půjde na účet Škody Transportation. "My ji za to odzkoušíme a získáme pro ni homologaci, tedy schválení do provozu," dodal Slunečko.

Chladný vzduch v tramvajích by podle ankety iDNES.cz z loňského léta uvítalo přes osmdesát procent lidí. Jen každý desátý byl proti, zbylým to je jedno.

Kdy přesně vůz vyjede s cestujícími, nechce podnik odhadovat. "Dělali jsme několik zkoušek a našlo se pár vad, které musíme doladit. Jakmile to bude a najedeme potřebné kilometry v provozu bez cestujících, pak budeme testovat i s nimi," dodává Slunečko.