Zanedbaná a špinavá Revoluční ulice, jedna z významných tříd metropole, kudy se na úzkých chodnících denně proplétají tisíce Pražanů i turistů, má do dvou let změnit svou podobu.
Pražští radní totiž v úterý schválili koncepční studii navrhující nový vzhled ulice. Materiál, který vypracoval Institut plánování a rozvoje Prahy (IPR), počítá s výsadbou třicítky stromů, s rozšířením chodníků i bezbariérovým přístupem k zastávkám Dlouhá třída. Jedna z nich se navíc přesune zhruba o sto metrů blíže nábřeží a Štefánikovu mostu, nově tak bude umístěna hned naproti té v opačném směru.
Přibudou také nové přechody i odpočinková místa s novým mobiliářem a u křížení ulice s Klimentskou dokonce vznikne malé náměstíčko. Cyklisté pak dostanou samostatný pruh, ale pouze v úseku od nábřeží k zastávkám.
Impulzem k obnově nevzhledného místa byla plánovaná rekonstrukce zdejší tramvajové trati. Aby ulice v příštích letech nebyla rozkopaná vícekrát, přislíbil dopravní podnik městu, že provede všechny práce najednou. Rozpočet celého projektu IPR odhaduje na 120 milionů korun.
Ulici trápí tranzitní doprava
Slabým místem studie je řešení automobilové dopravy. K jejímu výraznějšímu omezení totiž nedojde, přestože tudy denně projede na 15 tisíc aut a velkou část z nich tvoří tranzitní doprava. Řidiči si totiž tudy zkracují cestu při průjezdu městem nebo ulici využívají jako alternativu přetížené magistrály. Jediným chystaným opatřením je tak snížení rychlosti na 30 kilometrů v hodině v okolí zastávek.
Náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení) tvrdí, že jejím cílem bylo vozovku zúžit a upravit tak, aby došlo k výraznému snížení intenzity dopravy. Údajně ale nedošlo k dohodě s místní radnicí. „Na důraznou žádost Prahy 1, s níž musel být materiál projednán, nepočítáme s žádnou změnou v otázce omezení dopravní kapacity,“ říká Kolínská. Podle ní ale by bylo možné regulovat provoz pomocí zpomalovacích pruhů, omezením rychlosti nebo zrušením jednoho jízdního pruhu.
Starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09) ale odmítá, že by zklidnění ulice bránil. „Je to trochu dezinterpretováno. Nechceme tady tranzitní dopravu, ale na druhou stranu zde musí být zajištěn příjezd k podzemním parkovištím i zásobování,“ brání se starosta.
Co se týká parkování, město rozšíří místa pro krátkodobá stání, rezidenční parkování se přesune do okolních ulic. Celkový počet parkovacích míst klesne o čtyři, nadále jsou ale k dispozici stovky míst v garážích pod Palladiem.
Studie neřeší ani oblast u předpolí Štefánikova mostu, rovněž z důvodu neshod mezi zúčastněnými stranami. „Existuje více variant budoucího řešení. Mojí osobní preferencí je prodloužit park, který stojí vedle. Nicméně abychom se rychle dostali k revitalizaci samotné ulice, toto komplikované místo jsme z řešeného území vyčlenili,“ sdělila náměstkyně. Nicméně se přiklání k tomu, aby město do budoucna vyhlásilo ideovou soutěž, v níž projektanti navrhnou možnou příští podobu dnes frekventované části nábřeží.
Z nábřeží na Štvanici
Přesto dojde i tady alespoň k dílčím úpravám. „Schválili jsme vybudování schodů z mostu přímo na náplavku, které dnes citelně chybí, a také připravujeme výstavbu Lannovy lávky z nábřeží k cípu ostrova Štvanice,“ doplňuje náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Město plánuje obnovu i dalších hlavních tříd v centru, které jsou součástí takzvaného Hradebního korza. To kromě Revoluční zahrnuje i Národní, Na Příkopě, ulici 28. října a navíc i Jungmannovo náměstí.
Cílem je dát více prostoru chodcům, odstranit bariéry a doplnit zeleň. Praha navíc prověří i možnost vrátit tramvaje do ulice Na Příkopě. „Zadání i těchto studií bude připraveno začátkem příštího roku. Samotná rekonstrukce ale začne nejdříve za pět let,“ předpokládá mluvčí IPR Marek Vácha.