Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Unikátní most v Obříství slaví 100 let, původně měl zdobit Chorvatsko

  10:09aktualizováno  10:09
Sto let slaví Štěpánský most v Obříství na Mělnicku. Architektonicky unikátní kulturní památka spojuje břehy Labe. Projet po něm musí každý, kdo míří z Prahy do Mělníka. Původně byl konstruován pro Chorvatsko. Když byl částečně hotový, přišla zpráva, že na jih neodjede. Poloviční tak putoval na Mělnicko.

Most u Obříství na Mělnicku je široko daleko jedinou možností, jak se dostat na druhou stranu Labe. | foto:  Radek Cihla, MAFRA

Název Štěpánský dostal most podle nedalekého přívozu Na Štěpáně. Od počátku byl raritou široko daleko.

Podle Aleše Střechy, který se mnoho let zabývá historií obcí na Mělnicku, je železný most unikátní z mnoha důvodů: "Před sto lety se mosty stavěly odlišným způsobem. Dělníci vykopali nové koryto, kam vodu dočasně odvedli. Most postavili a pak se voda zase přivedla zpět," popsal Střecha.

Most v Obříství podle projektu Karla Šimka však firma Pražská mostárna stavěla zcela odlišně. "Dělníci přivezli hotový mostní pilíř a zapouštěli ho do téměř devítimetrové hloubky," dodal Střecha. Poprvé byla tato technika použita pro Hlávkův most v Praze.

Další zajímavostí je systém spojitého nosníku s klouby, který se na přelomu 19. a 20. století pro mosty v bývalém Rakousku-Uhersku hojně používal. "V případě mostu u Obříství jde ale o konzolový trojpásový nosník, díky kterému most při zatížení pruží," vysvětlil Střecha. Jediný další most tohoto typu v Evropě spojuje břehy řeky Tisy u Tokaje.

Nátěry mostu by byly příliš drahé, dostal proto zinkový povrch

Most u Obříství, dlouhý téměř 96 a vysoký 13 metrů nad vozovkou, se musel za svou historii několikrát opravovat. Poprvé v letech 1957 až 1958, kdy byly chodníky, které původně vedly uvnitř mostu, přeloženy vně. Šířka mostu 6,6 metru tak zůstala pouze pro auta. Další oprava proběhla v roce 1998.

Naposledy prošel most velkou rekonstrukcí v roce 2003. Dostal novou vozovku, konstrukce se dočkala celkového ošetření. Podle odborníků by měl teď v dobrém stavu vydržet řadu let. Protože by náklady na jeho pravidelné nátěry dosahovaly astronomických výšek, celá konstrukce byla oprýskána a ošetřena zinkem.

"Kromě těch kamenných není u nás mnoho takto krásných mostů," upozornil i na estetickou stránku stavby Aleš Střecha. "Pozoruhodný je například vysoký portál s pseudogotickými věžičkami s cimbuřím," uvedl Střecha, který se historií mostu zabýval mnoho měsíců.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pes, který zemřel ve Vraném na Vltavou po útoku rotvajlera.
Lidé z Vraného nad Vltavou se bojí sousedových psů. Napadají děti, tvrdí

Strach z agresivních psů jednoho ze sousedů dohnal obyvatele středočeské obce Vrané nad Vltavou k sepsání petice. Majitel přiznává, že mu psi občas utečou,...  celý článek

(ilustrační snímek)
Při nehodě pěti aut na Mělnicku se zranily čtyři děti i těhotná žena

Osm lidí, včetně čtyř dětí a těhotné ženy, se v neděli po poledni zranilo při nehodě pěti aut u obce Mlčechvosty na Mělnicku. Silnice spojující Mělník a...  celý článek

Policisté pátrají po muži, který 7. října ukradl hodinky přímo z vitríny...
VIDEO: Muž ukradl hodinky z vitríny, druhý den přišel pro další

Pražští policisté pátrají po muži, který 7. října ukradl hodinky přímo z vitríny prodejního stánku uvnitř nákupního centra na Žižkově. Ke stánku se vrátil i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.