Most u Obříství na Mělnicku je široko daleko jedinou možností, jak se dostat na

Most u Obříství na Mělnicku je široko daleko jedinou možností, jak se dostat na druhou stranu Labe. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Unikátní most v Obříství slaví 100 let, původně měl zdobit Chorvatsko

  • 8
Sto let slaví Štěpánský most v Obříství na Mělnicku. Architektonicky unikátní kulturní památka spojuje břehy Labe. Projet po něm musí každý, kdo míří z Prahy do Mělníka. Původně byl konstruován pro Chorvatsko. Když byl částečně hotový, přišla zpráva, že na jih neodjede. Poloviční tak putoval na Mělnicko.

Název Štěpánský dostal most podle nedalekého přívozu Na Štěpáně. Od počátku byl raritou široko daleko.

Podle Aleše Střechy, který se mnoho let zabývá historií obcí na Mělnicku, je železný most unikátní z mnoha důvodů: "Před sto lety se mosty stavěly odlišným způsobem. Dělníci vykopali nové koryto, kam vodu dočasně odvedli. Most postavili a pak se voda zase přivedla zpět," popsal Střecha.

Most v Obříství podle projektu Karla Šimka však firma Pražská mostárna stavěla zcela odlišně. "Dělníci přivezli hotový mostní pilíř a zapouštěli ho do téměř devítimetrové hloubky," dodal Střecha. Poprvé byla tato technika použita pro Hlávkův most v Praze.

Další zajímavostí je systém spojitého nosníku s klouby, který se na přelomu 19. a 20. století pro mosty v bývalém Rakousku-Uhersku hojně používal. "V případě mostu u Obříství jde ale o konzolový trojpásový nosník, díky kterému most při zatížení pruží," vysvětlil Střecha. Jediný další most tohoto typu v Evropě spojuje břehy řeky Tisy u Tokaje.

Nátěry mostu by byly příliš drahé, dostal proto zinkový povrch

Most u Obříství, dlouhý téměř 96 a vysoký 13 metrů nad vozovkou, se musel za svou historii několikrát opravovat. Poprvé v letech 1957 až 1958, kdy byly chodníky, které původně vedly uvnitř mostu, přeloženy vně. Šířka mostu 6,6 metru tak zůstala pouze pro auta. Další oprava proběhla v roce 1998.

Naposledy prošel most velkou rekonstrukcí v roce 2003. Dostal novou vozovku, konstrukce se dočkala celkového ošetření. Podle odborníků by měl teď v dobrém stavu vydržet řadu let. Protože by náklady na jeho pravidelné nátěry dosahovaly astronomických výšek, celá konstrukce byla oprýskána a ošetřena zinkem.

"Kromě těch kamenných není u nás mnoho takto krásných mostů," upozornil i na estetickou stránku stavby Aleš Střecha. "Pozoruhodný je například vysoký portál s pseudogotickými věžičkami s cimbuřím," uvedl Střecha, který se historií mostu zabýval mnoho měsíců.