Silnice I/3 má mezi policisty již roky smutnou přezdívku silnice smrti.

Silnice I/3 má mezi policisty již roky smutnou přezdívku silnice smrti. | foto: Radek Cihla, MAFRA

Tah na Benešov se dočká úprav, možná zmizí přezdívka „silnice smrti“

  • 129
Dopravní policisté se domnívali, že silnice I/3 z Mirošovic na jih Čech se na chvíli zbavila své přezdívky silnice smrti. Prázdniny to ale změnily, již tu zemřelo pět lidí. Zlepšit by se proto měla riziková křižovatka u Pyšel, kde před týdnem zemřel člověk. Ale na stavbu nejsou peníze.

Od začátku roku zemřelo na Benešovsku devět lidí, pět z nich při třech nehodách na I/3. Naposledy minulý týden za Voticemi předjížděla řidička felicie dvojitou plnou čáru a zabila motorkáře. V nemocnici později zemřel i další pasažér druhého nabouraného auta.

Provoz na této silnici je tak hustý, že by mohla konkurovat dálnici, a to je jeden z hlavních důvodů nehod. Silný provoz je především o prázdninách, kdy po ní jezdí lidé na dovolenou za hranice.

Navíc poslední dva týdny před koncem prázdnin jsou podle policistů nejrizikovější a tragických nehod může být víc. "Lidé se vracejí z dovolených, školáci z prázdnin. Lidé jsou ve stresu, každý chvátá. Začali jsme teď s akcí, která se zaměřuje na způsob jízdy," řekl šéf benešovské dopravky Zdeněk Štěpánek.

Příčinou nehod jsou většinou sami řidiči. Přitom alkohol v tom roli nehraje. Ukazují to poslední případy. "Z neznámých příčin vjel řidič do protisměru, alkohol i technická závada vyloučena," uzavírá policejní zpráva o nehodě, při níž v červenci u odbočky na Radošovice zemřel mladý řidič se svojí sedmiletou dcerou.

Policisté začátkem srpna nasadili i vrtulník, který zachytil devět řidičů, kteří předjížděli na plné čáře.

Místo bezpečnějších křižovatek nálepky na značky

Lidé se ale ptají, kolik lidí musí zemřít, aby se s rizikovými místy něco udělalo. Na zvýšený provoz si stěžují hlavně obyvatelé Olbramovic, což je obec, kterou hlavní tah rozděluje na dvě poloviny.

Nebezpečné úseky na silnici I/3 z Mirošovic na jih Čech

"Když jsme teď žádali o peníze na úpravu přechodu pro chodce, upozornili jsme na to, že přes nás projede kolem pětadvaceti tisíc aut denně. Řidiči jsou zvyklí v obci přibrzdit, chodci neumírají, ale tragické nehody se stávají za obcí," podotkl starosta Pavel Pohůnek.

Policisté navrhovali Ředitelství silnic a dálnic několik úprav, například několik mimoúrovňových křížení, aby řidiči nemuseli přejíždět pruhy, podařilo se však zatím jen kolem několika značek nalepit reflexní fólie.

Kritický úsek byl u Tužinky a v takzvaném tomickém esíčku u Olbramovic. "Situace se tam zlepšila, ale bohužel se posunula na jiná místa," podotkl Štěpánek. Podle něj však fólie smysl mají. Nyní by se také měly zvýraznit značky se zákazem předjíždění od Mirošovic až po Benešov.

Mimoúrovňové křížení se začalo stavět u Pyšel, ale podle mluvčí ŘSD Niny Ledvinové na dostavbu nedostali peníze od Státního fondu dopravní infrastruktury. Náklady jsou 55 milionů korun.

Situaci zlepší i výstavba dálnice D3

V současné době se alespoň plánuje jiné uspořádání pruhů. Ze směru od Tábora mají totiž řidiči jen málo míst k předjíždění. "O klasické rozšíření silnice se v pravém slova smyslu nejedná, ale počítá se s místní úpravou pruhů 2+1, která bude v úseku Mirošovice - Benešov," doplnila Ledvinová.

Pokud dostanou peníze, začalo by se s úpravou v polovině roku 2014, stejně jako s křižovatkou u Pyšel. Situaci by měla zlepšit dálnice D3, která končí na hranici Jihočeského kraje u Mezna a má pokračovat do Prahy. Letos po několika letech dohadů mezi dvěma trasami rozhodlo ministerstvo dopravy, že D3 povede přes Posázaví, tedy v západní variantě.

Proti tomu se stavěli ochránci přírody i několik vesnic, které se spojily do občanského sdružení Klid. Dálnice poškodí ráz krajiny a v této variantě je drahá, tvrdí. Kdy se začne stavět, není jisté, potrvá to mnoho let. Musí se udělat průzkumy, projekt a vykoupit pozemky.