Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Čerčanech se rozpoutala diskuse o dálnici D3. Ať vede Posázavím, říkají místní

  15:43aktualizováno  15:43
Ve středních Čechách se znovu probírá trasa plánované dálnice D3. Obyvatelé Čerčan na Benešovsku se totiž bojí, že se jim po jejím postavení zhorší podmínky k životu. Chtějí aby dálnice vedla Posázavím. Petici se svými požadavky poslali dokonce na ministerstvo životního prostředí.
Čerčanští se bojí, že jim dálnice zkazí životní prostředí. Ilustrační foto

Čerčanští se bojí, že jim dálnice zkazí životní prostředí. Ilustrační foto | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Podle obyvatel Čerčan dálnice D3 ve východní variantě, tedy kopírující stávající silnici z Prahy na jih, rozdělí Čerčansko. Upozorňují také, že odvětrání z plánovaných tunelů bude uprostřed bytové výstavby nedaleké Vysoké Lhoty. "Pro nás je východní varianta nešťastná, přepůlí nás, a to nemluvím o případných objížďkách," míní jeden z obyvatel.

Čerčanští jsou pro západní variantu, tedy Posázavím, a dali to najevo peticí. Pod argumenty se podepsalo 630 lidí. Poslali ji ministerstvu životního prostředí.

Včera vypršel termín, kdy se dotčené obce mohly vyjádřit ke studii vlivu dálnice na životní prostředí (EIA). Posuzovala obě varianty.

"Mysleli jsme, že je o variantách už rozhodnuto, ale zjistili jsme, že jsou stále dvě. Za poslední roky jsme se nesouhlasně vyjádřili k východní variantě několikrát, ale když se teď opět začalo něco dít, uspořádali jsme petici," vysvětlila starostka Dana Tomášková.

Ministerstvo počítá s výstavbou v roce 2019

Na ministerstvo zatím dorazilo asi 20 vyjádření. "Předpokládáme, že během příštího týdne další poštou ještě obdržíme," řekla mluvčí ministerstva Michaela Jendeková.

Oproti Čerčanům mají zastánci východní varianty úplně jiné připomínky. Sdružení Klid, v němž je několik obcí z Posázaví, chce především, aby se studie pozastavila.

"Když ministerstvo dopravy nepočítá s její výstavbou v nejbližší době, ale za deset a více let, je to předčasné. Výsledky se mohou do té doby významně změnit a nebudou aktuální," reagoval předseda sdružení Michal Bernard.

Podle něj by se měla EIA znovu projednávat dva tři roky před začátkem stavby. Senátor a předseda sdružení za výstavbu D3 Pavel Eybert to považuje za nesmysl.

"To, že dálnice je v superkoncepci posunutá na rok 2019, není argument k pozastavení studie a ministerstvo by to nemělo akceptovat," míní Eybert.

Na trase jsou stanoviště vzácných živočichů i doly

Studie je pro započetí D3 klíčová. Použije se při žádosti o stavební povolení, slouží jako podklad při územním rozhodnutí a pro projektanty. "Příprava před samotnou stavbou trvá i patnáct i let. Dělat studii dva roky předem není možné," poznamenal Eybert.

Sdružení Klid stále tvrdí, že výhodnější a levnější je východní varianta, která z větší části kopíruje stávající hlavní tah Benešovskem. A to opět připomíná. "Teď je prostor k přehodnocení, jestli stavět dálnici, nebo rychlostní silnici, která je levnější," řekl Bernard.

Podle něj ve studii navíc chybí několik posouzení. Například se neřeší výstavba mostu přes Sázavu v západní variantě. Je tady evropsky významná lokalita hlavně pro výskyt některých ryb.

Dokumentace neobsahuje ani geologické a archeologické posouzení v oblasti Jílového u Prahy, která je charakteristická poddolováním a častými propady starých dolů. "Mnohé štoly ani nejsou zaneseny v mapách a v plánované trase leží chráněné ložiskové území," upozornil Bernard.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Policisté pátrají po muži, který 7. října ukradl hodinky přímo z vitríny...
VIDEO: Muž ukradl hodinky z vitríny, druhý den přišel pro další

Pražští policisté pátrají po muži, který 7. října ukradl hodinky přímo z vitríny prodejního stánku uvnitř nákupního centra na Žižkově. Ke stánku se vrátil i...  celý článek

Úzký prostor uvnitř Chotkovy zatáčky u Pražského hradu by se mohl zastavět...
V zatáčce u Jeleního příkopu by mohl stát hotel, navrhuje institut

V zatáčce pod Chotkovými sady by místo zeleně mohl být třípatrový hotel. Pozemek je podle Institutu plánování a rozvoje nevyužitý, proto v poslední verzi...  celý článek

Popelářské auto sjelo ze svahu a nabouralo do dvou aut, nakonec se převrátilo...
Zfetovaný řidič šel vysypávat popelnice, popelářský vůz mu ujel a boural

V pražské Ruzyni boural popelářský vůz Pražských služeb. Při vysypávání odpadu se auto samo rozjelo z kopce a nabouralo přitom zaparkovaná auta. Policie navíc...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
Advokátní koncipient s AJ

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 25 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.