Čerčanští se bojí, že jim dálnice zkazí životní prostředí. Ilustrační foto

Čerčanští se bojí, že jim dálnice zkazí životní prostředí. Ilustrační foto | foto: Luděk Peřina, MAFRA

V Čerčanech se rozpoutala diskuse o dálnici D3. Ať vede Posázavím, říkají místní

  • 52
Ve středních Čechách se znovu probírá trasa plánované dálnice D3. Obyvatelé Čerčan na Benešovsku se totiž bojí, že se jim po jejím postavení zhorší podmínky k životu. Chtějí aby dálnice vedla Posázavím. Petici se svými požadavky poslali dokonce na ministerstvo životního prostředí.

Podle obyvatel Čerčan dálnice D3 ve východní variantě, tedy kopírující stávající silnici z Prahy na jih, rozdělí Čerčansko. Upozorňují také, že odvětrání z plánovaných tunelů bude uprostřed bytové výstavby nedaleké Vysoké Lhoty. "Pro nás je východní varianta nešťastná, přepůlí nás, a to nemluvím o případných objížďkách," míní jeden z obyvatel.

Čerčanští jsou pro západní variantu, tedy Posázavím, a dali to najevo peticí. Pod argumenty se podepsalo 630 lidí. Poslali ji ministerstvu životního prostředí.

Včera vypršel termín, kdy se dotčené obce mohly vyjádřit ke studii vlivu dálnice na životní prostředí (EIA). Posuzovala obě varianty.

"Mysleli jsme, že je o variantách už rozhodnuto, ale zjistili jsme, že jsou stále dvě. Za poslední roky jsme se nesouhlasně vyjádřili k východní variantě několikrát, ale když se teď opět začalo něco dít, uspořádali jsme petici," vysvětlila starostka Dana Tomášková.

Ministerstvo počítá s výstavbou v roce 2019

Na ministerstvo zatím dorazilo asi 20 vyjádření. "Předpokládáme, že během příštího týdne další poštou ještě obdržíme," řekla mluvčí ministerstva Michaela Jendeková.

Oproti Čerčanům mají zastánci východní varianty úplně jiné připomínky. Sdružení Klid, v němž je několik obcí z Posázaví, chce především, aby se studie pozastavila.

"Když ministerstvo dopravy nepočítá s její výstavbou v nejbližší době, ale za deset a více let, je to předčasné. Výsledky se mohou do té doby významně změnit a nebudou aktuální," reagoval předseda sdružení Michal Bernard.

Podle něj by se měla EIA znovu projednávat dva tři roky před začátkem stavby. Senátor a předseda sdružení za výstavbu D3 Pavel Eybert to považuje za nesmysl.

"To, že dálnice je v superkoncepci posunutá na rok 2019, není argument k pozastavení studie a ministerstvo by to nemělo akceptovat," míní Eybert.

Na trase jsou stanoviště vzácných živočichů i doly

Studie je pro započetí D3 klíčová. Použije se při žádosti o stavební povolení, slouží jako podklad při územním rozhodnutí a pro projektanty. "Příprava před samotnou stavbou trvá i patnáct i let. Dělat studii dva roky předem není možné," poznamenal Eybert.

Sdružení Klid stále tvrdí, že výhodnější a levnější je východní varianta, která z větší části kopíruje stávající hlavní tah Benešovskem. A to opět připomíná. "Teď je prostor k přehodnocení, jestli stavět dálnici, nebo rychlostní silnici, která je levnější," řekl Bernard.

Podle něj ve studii navíc chybí několik posouzení. Například se neřeší výstavba mostu přes Sázavu v západní variantě. Je tady evropsky významná lokalita hlavně pro výskyt některých ryb.

Dokumentace neobsahuje ani geologické a archeologické posouzení v oblasti Jílového u Prahy, která je charakteristická poddolováním a častými propady starých dolů. "Mnohé štoly ani nejsou zaneseny v mapách a v plánované trase leží chráněné ložiskové území," upozornil Bernard.