Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze funguje oproti jiným městům většina semaforů i v noci

  19:02aktualizováno  19:02
V hlavním městě funguje i v nočních hodinách 85 procent všech semaforů. V České republice je tato situace ojedinělá. Například v Brně svítí přes noc jen 16 procent semaforů, v Plzni dokonce pouze 7 procent. V Praze tak funguje většina světel nepřetržitě, i když jsou noční ulice prázdné.
Většina semaforů funguje v Praze celou noc. (Ilustrační snímek)

Většina semaforů funguje v Praze celou noc. (Ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Pražský magistrát ale o regulaci světel nepřemýšlí. "Celodenní provoz semaforů je především kvůli bezpečnosti dopravy, ať již v křižovatkách nebo na přechodech pro chodce," zní z magistrátního odboru dopravy, který se inspiroval v Německu.

Tento argument odbor podpírá výrazným poklesem počtu dopravních nehod v Praze za poslední roky. Podle odborníků je to spíše tím, že řidiči, kteří mají po srážce jen pomačkané plechy, nemusí volat policii tak, jako dřív. To pak dlouhodobé statistiky zkresluje, což potvrzují i pojišťovny.

Semafory v Česku

Praha

Počet - 578
Nepřetržitý provoz 85 %

Brno

Počet  - 141
Nepřetržitý provoz  16 %

Plzeň

Počet - 96
Nepřetržitý provoz  7 %

Podle provozovatele světel - firmy Eltodo - jsou skoro všechny semafory vybaveny takzvaným dynamickým řízením. To znamená, že autu, které se blíží k prázdné křižovatce, automaticky blikne zelená. Musí jet ale povolenou rychlostí.

Nicméně i někteří odborníci ze zmíněné společnosti mluví o tom, že by stačilo, kdyby v hlavním městě fungovala nepřetržitě pouze polovina semaforů, a ne současných 85 procent.

Každá třetí světla brzdí provoz

Jak v noční metropoli světelná signalizace funguje, vyzkoušel na vlastní kůži redaktor MF DNES.

V noci po Praze prý jezdí jen opravdu výjimečně. Když se to stane, patří mezi ty řidiče, kteří remcají, proč všude svítí semafory, když je provoz naprosto minimální. Rozhodl se proto, že se projede nočními ulicemi a zjistí, jaké to z pohledu řidiče opravdu je, když se oprostí od "subjektivních křivd" způsobených svítící červenou.

Na cestu vyrazil se stopkami a zvolil trasu převážně po hlavních silnicích. Vystartoval přesně o půlnoci z Braníka a po nábřeží zamířil do Podolí a pak přes Dvorce nahoru do Krče.

Na tachometru neměl ještě ani deset kilometrů, což nakonec byla zhruba čtvrtina celé trasy, a vlastní statistiku už mohl klidně vytvořit jen z tohoto úseku. Podle něj je to totiž v podstatě pořád to samé. Zhruba každý třetí semafor prý donutí řidiče na chvíli zastavit, jen výjimečně to je víc než na deset vteřin.

Z Pankráce sjel do Nuslí a dál do Vršovic, kde si liboval. Na Vršovické totiž hned čtyři křižovatky za sebou osvětlovalo jen přerušované oranžové světlo. U Edenu pak zatočil na Vinohrady, kde ho trochu vytočil opilec, který přešel na červenou, ale ještě předtím zmáčkl tlačítko pro chodce. Žižkov byl kromě křižovatky na Ohradě bez problémů.

Někdy je zelená na semaforu jen štěstí

Výsledky jízdy Prahou

Trasa:
Braník, Podolí, Krč, Pankrác, Nusle, Vršovice, Vinohrady, Žižkov, Nové Město, Smíchov, Krč, Modřany

Semafory po cestě

Celkem 75
Nonstop 68
Blikající oranžová 7
Rozsvícená červená 25

Popis trasy

Délka 37,8 km
Celkový čas 57 minut
Čekání na semaforech 4,45 minut

Na zelenou měl prý ale často i štěstí, protože než přijel ke křižovatce, už tam pár řidičů drahnou chvíli čekalo. Navíc ho udivilo, jak málo aut v pražských ulicích po půlnoci jezdí. Za hodinu jízdy jich potkal pár desítek. Chodců ani ne dvacet.

A to ještě projel magistrálu, Žitnou a Resslovou ulicí až na Smíchov. Tady měl za Jiráskovým mostem pro změnu smůlu. Trojice semaforů ho tu zdržela na minutu, což je celá pětina doby, kterou na semaforech pročekal celkem.

Po nábřeží se vracel do místa startu v Braníku, ale ještě předtím ho zlákala periferie - konkrétně sídliště Kamýk a Modřany. Tady podle něj dynamické řízení opravdu funguje. Ne vždy úplně dokonale - párkrát ho totiž semafory donutily brzdit, i když jel předepsanou rychlostí.

Nakonec tedy projel 75 semaforů a na cestě strávil 57 minut, z toho téměř 5 minut čekáním na světlech. A to prý není tak hrozné, jak se mu původně zdálo.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vzhled interiéru je kompletně z hlavy obou mladých nadšenců. Vše navrhují bez...
Kavárna, co hledá jméno by mohla mít smlouvu na rok a přísnější pravidla

Vedení Prahy 5 se sešlo s nájemníky domu, který sousedí s Kavárnou, co hledá jméno a dohodli se na nových podmínkách, za nichž by bylo možné podnik na Smíchově...  celý článek

Úzký prostor uvnitř Chotkovy zatáčky u Pražského hradu by se mohl zastavět...
V zatáčce u Jeleního příkopu by mohl stát hotel, navrhuje institut

V zatáčce pod Chotkovými sady by místo zeleně mohl být třípatrový hotel. Pozemek je podle Institutu plánování a rozvoje nevyužitý, proto v poslední verzi...  celý článek

Obžalovaný směnárník Haider Al Rashed u soudu (10. 8. 2017)
Za pobodání muže dostal směnárník deset let a má zaplatit půl milionu

Za pokus o vraždu si má směnárník Haider al Rashed odpykat deset let ve vězení, rozhodl o tom Městský soud v Praze. Podle spisu letos v březnu nožem brutálně...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.