Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Praze funguje oproti jiným městům většina semaforů i v noci

  19:02aktualizováno  19:02
V hlavním městě funguje i v nočních hodinách 85 procent všech semaforů. V České republice je tato situace ojedinělá. Například v Brně svítí přes noc jen 16 procent semaforů, v Plzni dokonce pouze 7 procent. V Praze tak funguje většina světel nepřetržitě, i když jsou noční ulice prázdné.
Většina semaforů funguje v Praze celou noc. (Ilustrační snímek)

Většina semaforů funguje v Praze celou noc. (Ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Pražský magistrát ale o regulaci světel nepřemýšlí. "Celodenní provoz semaforů je především kvůli bezpečnosti dopravy, ať již v křižovatkách nebo na přechodech pro chodce," zní z magistrátního odboru dopravy, který se inspiroval v Německu.

Tento argument odbor podpírá výrazným poklesem počtu dopravních nehod v Praze za poslední roky. Podle odborníků je to spíše tím, že řidiči, kteří mají po srážce jen pomačkané plechy, nemusí volat policii tak, jako dřív. To pak dlouhodobé statistiky zkresluje, což potvrzují i pojišťovny.

Semafory v Česku

Praha

Počet - 578
Nepřetržitý provoz 85 %

Brno

Počet  - 141
Nepřetržitý provoz  16 %

Plzeň

Počet - 96
Nepřetržitý provoz  7 %

Podle provozovatele světel - firmy Eltodo - jsou skoro všechny semafory vybaveny takzvaným dynamickým řízením. To znamená, že autu, které se blíží k prázdné křižovatce, automaticky blikne zelená. Musí jet ale povolenou rychlostí.

Nicméně i někteří odborníci ze zmíněné společnosti mluví o tom, že by stačilo, kdyby v hlavním městě fungovala nepřetržitě pouze polovina semaforů, a ne současných 85 procent.

Každá třetí světla brzdí provoz

Jak v noční metropoli světelná signalizace funguje, vyzkoušel na vlastní kůži redaktor MF DNES.

V noci po Praze prý jezdí jen opravdu výjimečně. Když se to stane, patří mezi ty řidiče, kteří remcají, proč všude svítí semafory, když je provoz naprosto minimální. Rozhodl se proto, že se projede nočními ulicemi a zjistí, jaké to z pohledu řidiče opravdu je, když se oprostí od "subjektivních křivd" způsobených svítící červenou.

Na cestu vyrazil se stopkami a zvolil trasu převážně po hlavních silnicích. Vystartoval přesně o půlnoci z Braníka a po nábřeží zamířil do Podolí a pak přes Dvorce nahoru do Krče.

Na tachometru neměl ještě ani deset kilometrů, což nakonec byla zhruba čtvrtina celé trasy, a vlastní statistiku už mohl klidně vytvořit jen z tohoto úseku. Podle něj je to totiž v podstatě pořád to samé. Zhruba každý třetí semafor prý donutí řidiče na chvíli zastavit, jen výjimečně to je víc než na deset vteřin.

Z Pankráce sjel do Nuslí a dál do Vršovic, kde si liboval. Na Vršovické totiž hned čtyři křižovatky za sebou osvětlovalo jen přerušované oranžové světlo. U Edenu pak zatočil na Vinohrady, kde ho trochu vytočil opilec, který přešel na červenou, ale ještě předtím zmáčkl tlačítko pro chodce. Žižkov byl kromě křižovatky na Ohradě bez problémů.

Někdy je zelená na semaforu jen štěstí

Výsledky jízdy Prahou

Trasa:
Braník, Podolí, Krč, Pankrác, Nusle, Vršovice, Vinohrady, Žižkov, Nové Město, Smíchov, Krč, Modřany

Semafory po cestě

Celkem 75
Nonstop 68
Blikající oranžová 7
Rozsvícená červená 25

Popis trasy

Délka 37,8 km
Celkový čas 57 minut
Čekání na semaforech 4,45 minut

Na zelenou měl prý ale často i štěstí, protože než přijel ke křižovatce, už tam pár řidičů drahnou chvíli čekalo. Navíc ho udivilo, jak málo aut v pražských ulicích po půlnoci jezdí. Za hodinu jízdy jich potkal pár desítek. Chodců ani ne dvacet.

A to ještě projel magistrálu, Žitnou a Resslovou ulicí až na Smíchov. Tady měl za Jiráskovým mostem pro změnu smůlu. Trojice semaforů ho tu zdržela na minutu, což je celá pětina doby, kterou na semaforech pročekal celkem.

Po nábřeží se vracel do místa startu v Braníku, ale ještě předtím ho zlákala periferie - konkrétně sídliště Kamýk a Modřany. Tady podle něj dynamické řízení opravdu funguje. Ne vždy úplně dokonale - párkrát ho totiž semafory donutily brzdit, i když jel předepsanou rychlostí.

Nakonec tedy projel 75 semaforů a na cestě strávil 57 minut, z toho téměř 5 minut čekáním na světlech. A to prý není tak hrozné, jak se mu původně zdálo.

Autor:



Nejčtenější

Barážová hádanka, blíží se rozuzlení. Jágrovo Kladno cítí křivdu

Kladenští trenéři Pavel Patera (vlevo) a Miloslav Hořava přihlížejí společně s...

Do konce baráže o hokejovou extraligu zbývají už jen tři kola, ale situace je stále zamotaná. Jak tohle dopadne? Hodně...

Karlovy Vary jsou blízko extralize. Litvínov ožil a drží druhé místo

Litvínovský Jakub Černý slaví gól se spoluhráčem Markem Baránkem

Hokejisté Karlových Varů jsou blízko návratu do extraligy. Západočeši se k postupu mezi elitu přiblížili dvě kola před...



Kladnu uteklo vedení v baráži o 16 vteřin, Jihlava přetlačila Litvínov

Momentka z utkání Jihlava - Litvínov.

V baráži o hokejovou extraligu už zbývají odehrát tři zápasy. Karlovy Vary si čtvrtým vítězstvím v řadě pojistily...

Nesla jsem odpovědnost za vaši lenost, napsala Krnáčová v dopise kolegům

Adriana Krnáčová

Pražská primátorka Adriana Krnáčová zaslala členům pražského ANO dopis, v němž vysvětluje, proč nebude podzim obhajovat...

Karlovy Vary uspěly po nájezdech, Litvínov se raduje na Kladně

Zleva Adam Kubík z Kladna a Peter Jánský z Litvínova.

Karlovy Vary zažily v osmém kole baráže o hokejovou extraligu drama. Ztratily slibné vedení 4:1 a zápas musely otáčet...

Další z rubriky

VIDEO: Opilému muži koukaly z kanálu jen nohy, vytáhli ho strážníci

Mladík uvízl zaseknutý v kanálu

Pražští strážníci vyjížděli v noci na čtvrtek k opilému mladému muži, který uvázl v kanále v Templové ulici v Praze 1....

Hotel u Staroměstského náměstí nejspíš bude, navíc i s dvacítkou bytů

Pohled na Staroměstskou radnici, chrám svatého Mikuláše a Pražský hrad.

U Staroměstského náměstí měl investor již před dvaceti lety v plánu přeměnit tamní domy v hotel. Praze nakonec došla...

Pražské firmy mají spolupracovat v koncernu, holding se do voleb nestihne

Budova pražského magistrátu na Mariánském náměstí. (Ilustrační snímek)

Plán na sloučení městských společností pod střechu velkého holdingu, který má zefektivnit fungování firem města,...

Najdete na iDNES.cz