Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

V Praze nemá 71 tisíc řidičů povinné ručení, to je každý třináctý

  • 2
Řidiči v Praze si sami komplikují život. Každé třinácté auto registrované v Praze nemá uzavřené povinné ručení. Celkem jich je 71 tisíc. Jejich majitelé riskují pokutu, ale také sankci za každý den, kdy jezdí bez pojistky. Navíc dluhy motorista bez pojištění musí po nehodě splácet třeba zbytek života.

Dva motoristé bez pojistky denně v Praze způsobí nehodu. A nastávají problémy. Jak jim, tak i poškozeným.

"Pokud viník bouračky někoho zraní, mohou se následky vyšplhat až do milionů korun, které pak dotyčný splácí celý život," varuje Jakub Hradec z České kanceláře pojistitelů (ČKP).

Povinné ručení

Kdo a jak platí

Povinné ručení musí platit každý majitel auta po dobu, kdy je vůz registrovaný. Cena se počítá především podle kubatury motoru. U nejčastěji zastoupených vozů se pohybuje ve výši dva až tři tisíce korun.

Postih při neplacení

Za každý den, kdy majitel auta nemá povinné ručení sjednané, po něm Česká kancelář pojistitelů následně vymáhá 50 až 70 korun denně. Když dlužníci neplatí, pohledávky vymáhá soudně.

Nehoda s nepojištěným

Ti, které nabourá majitel nepojištěného vozu, se musí obrátit na Českou kancelář pojistitelů.

Právě ta totiž obětem nehod vyplácí peníze, které by jinak dostaly od pojišťovny. Jenže pokud viník povinné ručení uzavřené nemá, není, kdo by platil. ČKP pak vyplacenou náhradu škody vymáhá na tom, kdo bouračku způsobil. "Když neplatí, následuje soud a exekuce," dodává Hradec.

Policisté mohou řidiče pokutovat

Další riziko spočívá v pokutě, kterou mohou udělit policisté. "Loni jsme přestupek, kdy řidič nepředložil zelenou kartu, zaznamenali v 83 případech. Pokuta na místě může být 1 500 korun, ve správním řízení dvojnásobek," uvedl Jiří Dušek z pražské dopravní policie.

Řidiči, jimž se policii daří vyhnout, ale vyhráno nemají. Za dobu, kdy jezdí bez povinného ručení, jim totiž automaticky naskakuje penále. Česká kancelář pojistitelů totiž díky centrálnímu registru vozidel dokáže odhalit všechna přihlášená auta jezdící bez povinného ručení.

"Jen v Praze jsme výzev neplatičům v minulém roce poslali přes 25 tisíc," vypočítává Jakub Hradec. Česká kancelář pojistitelů tímto způsobem od Pražanů vybrala dvacet osm milionů korun. Právě ty pak ČKP používá na úhrady škod způsobených nepojištěnými řidiči.

Odhlásit auto a sundat značky nemusí stačit

Někteří majitelé aut se placení povinného ručení snaží vyhnout tím, že sundají registrační značky a auto dočasně odhlásí z evidence. To stačí, ale hrozí další problém. Zaparkované auto může být jen na vlastním pozemku - například na zahradě či v garáži. Jinak se může stát, že na vůz bez značek někdo upozorní a úředníci budou chtít poplatek za zábor veřejného prostranství.