Opravené Šimkovy sady (1. 4. 2014).

Opravené Šimkovy sady (1. 4. 2014). | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stromy v pražských ulicích budou povinné, říkají nové stavební předpisy

  • 39
Od středy platí v Praze nové stavební předpisy. Zdaleka nepřináší jen omezení velkoplošné reklamy, o kterém se v posledních dnech tolik mluvilo v čase předvolební kampaně. Při výstavbě nových budov v centru má vznikat méně parkovacích míst, v ulicích musí být stromořadí.

Provozovatelé venkovní reklamy protestují, protože přijdou kvůli omezení reklamních ploch o zisk. Naopak někteří architekti nové stavební předpisy chválí.

„Udělají z Prahy tradičnější a kompaktnější město,“ říká Petr Bouřil z ateliéru ABM architekti.

S ním souhlasí i Stanislav Fiala z ateliéru Fiala+Němec. „Je to obrovský krok směrem dopředu. Projektování v dosavadních podmínkách bylo velmi komplikované. Řada pravidel stála doslova proti sobě,“ hodnotí Fiala změny.

MF DNES přináší popis několika nejzásadnějších.

1. Už žádné další slepé uličky díky uliční čáře

Revoluční změna. Tak označují odborníci znovuzavedení uliční čáry do plánů města. Díky ní by do budoucna mohly v Praze opět vznikat čtvrti jako Dejvice či Vinohrady. Uliční čára jednoduše řečeno určí, jak má být město uspořádáno. Přesně vymezí, kudy má vést ulice a kudy naopak ne. Touto změnou se mimo jiné předejde vzniku slepých ulic.

„Jasně bude navíc definováno, kudy se mají vést inženýrské sítě, kde bude stromořadí a podobně,“ říká jeden z autorů předpisů, architekt Pavel Hnilička.

2. Do nebe se stavět nebude

Pražské stavební předpisy umožní výstavbu výškových budov po celé Praze, tvrdí kritici nových pravidel. Autoři materiálu to vyvracejí.

Kritizované body

  • Developer nemůže vybudovat parkovací místa pro rezidenty v ulici před budovou. Právo parkovat mají všichni.
  • Neprůhledný plot vysoký až 3,5 metru si bude moci postavit ten, jehož dům stojí na hranici pozemku, a je tedy součástí plotu. Doposud musely být všechny pražské ploty průhledné.
  • Předešlá vyhláška nařizovala, že ve všech obytných místnostech bytu musí být stejná hladina denního světla, nové předpisy určují limit pouze pro hlavní místnost.

„Nové stavební předpisy naopak zavádějí výškové hladiny,“ namítá Hnilička. Celkem bude v Praze osm takových hladin. Pro posouzení, kde se bude která nacházet, poslouží do budoucna 3D model Prahy.

Než budou tyto hladiny zavedeny pro jednotlivé oblasti do nového územního plánu, bude se povolená výška nových budov určovat podle okolní zástavby, kterou nebude smět přesáhnout.

3. Na široké ulici musí růst stromy

Každá nová či opravená ulice, která je širší než 12 metrů, bude nově muset mít vyhrazené místo pro stromořadí. V pražských stavebních předpisech je proto zaveden nový pojem „výsadbový prostor pro stromy“.

Ten jasně určí, kde pod zemí nepovedou žádné kabely či kanalizační potrubí. Pod zemí bude muset zůstat vždy dostatečně prostoru pro kořeny. U nových povrchových parkovišť bude navíc muset na každých osm stání vyrůst jeden strom.

4. Budovám v centru ubude parkovacích míst

Současné vedení města nechce, aby v centru přibývalo aut. Stavební předpisy si v tom bere na pomoc. Zatímco dosud byla pravidla pro množství parkovacích míst například pro bytové stavby na okraji i v centru Prahy stejná, nyní se u nových staveb v centru počet míst o 10 až 20 procent sníží. Naopak na okraji až o 40 procent naroste.

Právě omezení parkovacích míst v centru se setkalo se silnou vlnou kritiky. „Počet míst v centru se musí naopak zvýšit,“ říká například lídr Svobodných Jiří Payne.

5. Konec podchodů, lávek a svodidel u silnice

V ulicích bude hlavní bezbariérovost. Proto nové stavební předpisy doporučují budovat přechody a naopak se vyhnout nadchodům a podchodům, které jsou těžko přístupné například pro vozíčkáře.

Silnice od chodníků by pak na většině míst už neměla oddělovat svodidla. Ta se budou nově nacházet už pouze na místech, kde je povolena vyšší rychlost. Proti tomu se už postavili někteří politici. Se svodidly jsou podle nich ulice bezpečnější.

6. Zahušťování Prahy směrem k centru

Vnitřní část Prahy ještě zvládne absorbovat asi 400 tisíc nových obyvatel. Pražské stavební předpisy proto upřednostňují výstavbu právě již uprostřed současné Prahy a ne na jejích okrajích. Nové projekty, které jsou daleko od centra, totiž město často stojí velké peníze.

Musí se budovat nové silnice, zajistit MHD a další vybavenost. „V Praze se nachází 3 600 hektarů pozemků, které jsou vyloženě stavební,“ zdůrazňuje Hnilička.

Podrobnosti město představí v pondělí v 18 hodin v městské knihovně na Mariánském náměstí.

Co si uchazeči o post primátora myslí o nových pravidlech

Tomáš Hudeček (TOP 09) Nové pražské stavební předpisy dlouhodobě zvýší kvalitu života v Praze, byly nadstandardně projednány s jednotlivými městskými částmi i odbornou veřejností.

Jakub Michálek (Piráti) Nové stavební předpisy jsou celkově podstatně lepší než ty stávající, protože definují řadu užívaných pojmů, jsou liberální a řeší některé dosavadní problémy územního rozvoje. Mám vůči nim osobně spíš dílčí výhrady.

Marta Semelová (KSČM) Z věcného hlediska jsme toho názoru, že stavební předpisy by měly být vázány na nový územní plán a neměly by nabýt účinnosti před nabytím jeho platnosti. Praha nové předpisy i územní plán potřebuje - ovšem kvalitní a eliminující možná rizika. To však podle našeho názoru splněno není.

Adriana Krnáčová (ANO) Stavební předpisy jsou jednoznačně výhodné pro developery.

Petr Štěpánek (Trojkoalice) Nové stavební předpisy měly vejít v platnost až s novým územním plánem. S tím současným jsou v rozporu. V oblasti hluku, osvětlení a odstupu budov jdou jednoznačně na ruku developerům.

Jiří Payne (Svobodní) Oceňuji, že změna pražských stavebních předpisů není k horšímu. Oceňuji jasnější dikci a například úpravu veřejných prostranství. Přesto s některými body zásadně nesouhlasím. Hlavně s omezováním parkování a reklamy.

Miloslav Ludvík (ČSSD) Se zněním předpisů jednoznačně nesouhlasím a považuji je za špatně připravené.

Bohuslav Svoboda (ODS) Útvar IPR vytvořil neskutečný paskvil, který je dokonce v rozporu s jinými právními normami. Nepochybně bude muset být jednou zrušen.