Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha připravuje nové tramvajové tratě, někde obnoví už dříve zrušené

  20:47aktualizováno  20:47
Tramvajová doprava v Praze se v budoucnu rozšíří do několika dalších lokalit. Magistrát plánuje, že vybuduje nové a zároveň obnoví i některé v minulosti zrušené tramvajové tratě. Na seznamu jsou například koleje vedoucí na Dědinu, Háje či do Suchdola. První by se mohly otevřít po roce 2014.
V Praze by mělo přibýt třináct nových tratí. (Ilustrační snímek)

V Praze by mělo přibýt třináct nových tratí. (Ilustrační snímek) | foto: Josef Vostárek, MF DNES

V metropoli by mělo vzniknout třináct nových tramvajových tras, které město považuje za klíčové.

"Největší prioritu mají tramvajové tratě do Dědiny, na Jižní Město, do Slivence a propojení mezi Zlíchovem a Dvorci," upřesnil náměstek primátora a radní pro dopravu Josef Nosek.

Dopravní plánovači se navíc nevzdávají možnosti znovu obnovit koleje na Václavském náměstí, trať na Florenci či na Budějovické. Jednak by opět chtěli obnovit koleje spojující Budějovickou a Pankrác, jednak i spojení s Dvorci. Tím směrem jezdily tramvaje i dříve, ale místo k Dvorcům zamířily na Ryšánku.

Nabízí se tak otázka, proč byly tyto tratě vlastně zrušeny. "To byla sovětská metoda projektování dopravy: Kudy vedlo metro, tam už po povrchu nemělo jezdit nic. Respektive plán z konce 60. let počítal jen s metrem a autobusy," podotkl Pavel Procházka, šéf organizace Ropid, která plánuje pražskou dopravu.

Tramvaje měly z pražských ulic dle plánu z roku 1969 zmizet kolem přelomu tisíciletí. "Chtěli, aby autobusy jezdily třeba i Vodičkovou ulicí," konstatoval Pavel Fojtík z archivu Dopravního podniku.

Tramvaje v Praze zůstaly i kvůli pomalé výstavbě metra

Provoz autobusů se totiž zdál levnější. "Pak ale svůj plán začali trochu předělávat a řekli, že tramvaje budou sloužit jako napáječe od metra do velkých sídlišť. Například trať z Modřan měla končit u stanice metra na Palackého náměstí," popsal dřívější plány Procházka.

Radikální plán na vymazání tramvajových tratí z mapy Prahy zbrzdila krize koncem 70. let, kdy začaly růst ceny nafty. "Navíc se nedařilo stavět metro tak rychle, jak se plánovalo," dodal Fojtík.

Nové pražské tramvajové trati

Devadesátá léta znamenala obrat. Některé tratě se začaly obnovovat a nyní se počítá i s výstavbou zbrusu nových. Zatím nejblíže má k zahájení stavby tramvajová trať vedoucí z Divoké Šárky až na Dědinu. Územní rozhodnutí by mohla získat v polovině příštího roku. Její stavba a zapojení do provozu by měly ideálně navazovat na otevření prodloužené trasy metra A do Motola.

"Dobře by pasovala k delšímu áčku. Na Evropské ulici bychom potom mohli zachovat pouze autobus 119 na letiště. Ostatní cestující by mohli jezdit tramvajemi," řekl Procházka.

Podle něj je další zcela zásadní tratí propojení Zlíchova a Dvorců, protože pak by bylo možné jednoduše spojit modřanské sídliště se Smíchovem. Že je toto spojení důležité, se ukazuje na lince 118, která od září spojuje Budějovickou, Dvorce a Smíchov. "Už teď je to spojení vytížené," dodal Procházka.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pes, který zemřel ve Vraném na Vltavou po útoku rotvajlera.
Lidé z Vraného nad Vltavou se bojí sousedových psů. Napadají děti, tvrdí

Strach z agresivních psů jednoho ze sousedů dohnal obyvatele středočeské obce Vrané nad Vltavou k sepsání petice. Majitel přiznává, že mu psi občas utečou,...  celý článek

(ilustrační snímek)
Při nehodě pěti aut na Mělnicku se zranily čtyři děti i těhotná žena

Osm lidí, včetně čtyř dětí a těhotné ženy, se v neděli po poledni zranilo při nehodě pěti aut u obce Mlčechvosty na Mělnicku. Silnice spojující Mělník a...  celý článek

Policisté pátrají po muži, který 7. října ukradl hodinky přímo z vitríny...
VIDEO: Muž ukradl hodinky z vitríny, druhý den přišel pro další

Pražští policisté pátrají po muži, který 7. října ukradl hodinky přímo z vitríny prodejního stánku uvnitř nákupního centra na Žižkově. Ke stánku se vrátil i...  celý článek

Grafton Recruitment Praha
BI Business Analytik

Grafton Recruitment Praha
Praha
nabízený plat: 50 000 - 80 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.