„Ano, o tomto skutečně diskutujeme,“ potvrdil MF DNES náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
Podle něj si politici nechali připravit srovnání cen rezidenčních karet v rámci celého Česka a Praha vyšla jako druhé nejlevnější město hned za Brnem, kde se platí šest set korun ročně.
Za kolik se v českých městech parkuje
Pozn: Cena za rezidentskou kartu na rok v korunách Ceny ročního parkovného v zóně placeného stání v Praze v letech
Pozn: pro rezidenty a jedno auto (Zdroj: MHMP) |
V Českých Budějovicích jsou to například dva tisíce korun, v Olomouci tisíc a v Pardubicích tisíc dvě stě. O této částce se hovoří i v Praze.
„Ta úvaha, že 700 korun je málo, zaznívá ze všech stran. Logická by byla třeba částka 1 200 korun, bylo by to sto korun na měsíc,“ dodává Dolínek s tím, že o konečné sumě se bude v následujících týdnech ještě diskutovat.
Kupon za dva tisíce korun
Radnice městských částí s vyššími cenami nemají problém. Naopak.
Přinesly by jim více peněz do obecních rozpočtů, protože část čistého výnosu z prodeje rezidenčních karet se odvádí právě tam. Zároveň v některých obvodech doufají, že vyšší cena pomůže dostat auta z ulic třeba do soukromých garáží. Tak se mluví třeba v Praze 7.
„Zvýšení na 1 200 korun je podle mne správná cesta. Nicméně pořád si myslím, že bychom v tomto ohledu mohli být ambicióznější,“ říká tamní místostarosta Ondřej Mirovský (SZ).
Kdyby se podle něj platilo 1 500, či dokonce 2 000 korun ročně, což je téměř trojnásobek současné ceny, která platí od roku 2004, stále by to byla dle jeho názoru „velmi rozumná částka“.
„Čím vyšší bude cena v modré zóně, tím více budou lidé ochotni jít třeba na soukromá parkoviště,“ říká Mirovský.
„Chtěli bychom motivovat ty, kteří auto používají pouze na víkendy a po zbytek týdne zaparkované vozy v ulicích bez užitku překážejí. Takových aut může být až třetina,“ dodává. Místo parkujících aut chce do ulic vrátit život.
Podle náměstka Dolínka by řidiče mohla v budoucnu motivovat i koupě celoročního kuponu na městskou hromadnou dopravu. Zvažuje se totiž i varianta, že pro držitele roční jízdenky by platily jiné ceny.
„Bavíme se o tom, že by mohli být zvýhodněni držitelé ročního kuponu na MHD. A to třeba tak, že pokud si dotyčný koupí parkovací kartu na více zón, třeba v Praze 6 budou tři, mohl by to mít za zajímavější cenu,“ uvedl bez dalších podrobností. V kuloárech se mluví o tom, že by takováto vícezónová rezidenční karta mohla stát například pět tisíc korun.
Tato suma by se pak snížila o cenu ročního kuponu, která má činit 3 650 korun. „Podporuji návrh dvojí ceny podle toho, jestli máte, či nemáte celoroční kupon,“ uvedla místostarostka Prahy 6 a současně magistrátní zastupitelka za Trojkoalici Petra Kolínská. Ke konkrétním číslům se však odmítla vyjádřit s tím, že se o nich jedná.
Dražší parkovací karty nejsou první snahou současné koalice o vylepšení městských příjmů. Naposledy se koalice pokoušela zvýšit daň z nemovitosti, která v Praze také patří k těm nižším v Česku. Do hry se však vložila šéfka pražského hnutí ANO Radmila Kleslová, která tyto snahy rázně ukončila s odůvodněním, že by to bylo proti přijatému programovému prohlášení.
Jak se Kleslová postaví ke zvyšování cen parkovného a zda do něj nezasáhne jako ve výše uvedeném příkladu, je proto otázkou.
„Dopravu má v gesci sociální demokracie a ta nám zatím nic konkrétního nepředložila. Třeba je zdražení správné, ale musí to být vyváženo vyšším komfortem pro majitele karet. Rozhodně nebudeme souhlasit s tím, aby se občanům zvyšovaly poplatky bez toho, aby dostali nějakou přidanou hodnotu,“ uvedla.
Podobného názoru jsou i někteří její straničtí kolegové. Například podle zastupitele a šéfa sociálního výboru Patrika Nachera (zvolen za ANO) by se měl nejdříve dokončit systém parkovacích zón a teprve poté, co se osvědčí, by se mělo začít mluvit o zdražování.