Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Praha má moc levné parkovací karty. Chystá se zdražení až o sto procent

  • 342
Praha má po Brnu druhé nejnižší ceny parkování v modrých zónách. To by se mohlo změnit. Jak MF DNES zjistila, společně s rozšířením zón se reálně uvažuje i o zdražení parkovného, konkrétně parkovacích karet pro rezidenty. Ze stávajících 700 korun by mohly podražit téměř o sto procent.

„Ano, o tomto skutečně diskutujeme,“ potvrdil MF DNES náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Podle něj si politici nechali připravit srovnání cen rezidenčních karet v rámci celého Česka a Praha vyšla jako druhé nejlevnější město hned za Brnem, kde se platí šest set korun ročně.

Za kolik se v českých městech parkuje

  • Brno 600
  • Praha 700
  • České Budějovice 2 000
  • Plzeň 700
  • Liberec 2 000
  • Hradec Králové až 6 000
  • Olomouc 1 000
  • Pardubice 1 200
  • Jihlava 1 200

Pozn: Cena za rezidentskou kartu na rok v korunách

Ceny ročního parkovného v zóně placeného stání v Praze v letech

  • 1979 až 1995 300
  • 1996 až 2004 500
  • od 2004 700

Pozn: pro rezidenty a jedno auto (Zdroj: MHMP)

V Českých Budějovicích jsou to například dva tisíce korun, v Olomouci tisíc a v Pardubicích tisíc dvě stě. O této částce se hovoří i v Praze.

„Ta úvaha, že 700 korun je málo, zaznívá ze všech stran. Logická by byla třeba částka 1 200 korun, bylo by to sto korun na měsíc,“ dodává Dolínek s tím, že o konečné sumě se bude v následujících týdnech ještě diskutovat.

Kupon za dva tisíce korun

Radnice městských částí s vyššími cenami nemají problém. Naopak.

Přinesly by jim více peněz do obecních rozpočtů, protože část čistého výnosu z prodeje rezidenčních karet se odvádí právě tam. Zároveň v některých obvodech doufají, že vyšší cena pomůže dostat auta z ulic třeba do soukromých garáží. Tak se mluví třeba v Praze 7.

„Zvýšení na 1 200 korun je podle mne správná cesta. Nicméně pořád si myslím, že bychom v tomto ohledu mohli být ambicióznější,“ říká tamní místostarosta Ondřej Mirovský (SZ).

Kdyby se podle něj platilo 1 500, či dokonce 2 000 korun ročně, což je téměř trojnásobek současné ceny, která platí od roku 2004, stále by to byla dle jeho názoru „velmi rozumná částka“.

„Čím vyšší bude cena v modré zóně, tím více budou lidé ochotni jít třeba na soukromá parkoviště,“ říká Mirovský.

„Chtěli bychom motivovat ty, kteří auto používají pouze na víkendy a po zbytek týdne zaparkované vozy v ulicích bez užitku překážejí. Takových aut může být až třetina,“ dodává. Místo parkujících aut chce do ulic vrátit život.

Podle náměstka Dolínka by řidiče mohla v budoucnu motivovat i koupě celoročního kuponu na městskou hromadnou dopravu. Zvažuje se totiž i varianta, že pro držitele roční jízdenky by platily jiné ceny.

„Bavíme se o tom, že by mohli být zvýhodněni držitelé ročního kuponu na MHD. A to třeba tak, že pokud si dotyčný koupí parkovací kartu na více zón, třeba v Praze 6 budou tři, mohl by to mít za zajímavější cenu,“ uvedl bez dalších podrobností. V kuloárech se mluví o tom, že by takováto vícezónová rezidenční karta mohla stát například pět tisíc korun.

Tato suma by se pak snížila o cenu ročního kuponu, která má činit 3 650 korun. „Podporuji návrh dvojí ceny podle toho, jestli máte, či nemáte celoroční kupon,“ uvedla místostarostka Prahy 6 a současně magistrátní zastupitelka za Trojkoalici Petra Kolínská. Ke konkrétním číslům se však odmítla vyjádřit s tím, že se o nich jedná.

Dražší parkovací karty nejsou první snahou současné koalice o vylepšení městských příjmů. Naposledy se koalice pokoušela zvýšit daň z nemovitosti, která v Praze také patří k těm nižším v Česku. Do hry se však vložila šéfka pražského hnutí ANO Radmila Kleslová, která tyto snahy rázně ukončila s odůvodněním, že by to bylo proti přijatému programovému prohlášení.

Jak se Kleslová postaví ke zvyšování cen parkovného a zda do něj nezasáhne jako ve výše uvedeném příkladu, je proto otázkou.

„Dopravu má v gesci sociální demokracie a ta nám zatím nic konkrétního nepředložila. Třeba je zdražení správné, ale musí to být vyváženo vyšším komfortem pro majitele karet. Rozhodně nebudeme souhlasit s tím, aby se občanům zvyšovaly poplatky bez toho, aby dostali nějakou přidanou hodnotu,“ uvedla.

Podobného názoru jsou i někteří její straničtí kolegové. Například podle zastupitele a šéfa sociálního výboru Patrika Nachera (zvolen za ANO) by se měl nejdříve dokončit systém parkovacích zón a teprve poté, co se osvědčí, by se mělo začít mluvit o zdražování.

Kolik byste byli po zdražení ochotni zaplatit za roční parkování v modrých zónách v Praze?

celkem hlasů: 1506

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 24. května 2015. Anketa je uzavřena.

více než 2000 Kč, pokud budu mít zaručeno místo
více než 2000 Kč, pokud budu mít zaručeno místo 848
701 - 1200 Kč
701 - 1200 Kč 515
1501 - 2000 Kč
1501 - 2000 Kč 111
1201 - 1500 Kč
1201 - 1500 Kč 32