Nová čísla z výroční zprávy Dopravního podniku Hlavního města Prahy ukazují propad v nákupu předplatních kuponů. Pokles však dopravce i společnost Ropid, která pražskou dopravu organizuje, vysvětlují stejně: může za něj právě bezplatná přeprava, nikoliv odliv cestujících.
Nákup jízdnéhoU řidiče v autobusu V e-shopu DP U okénka v metru SMS jízdenka V automatu V trafice Zdroj: anketa Dopravního podniku mezi 1 650 lidmi |
Snižování počtu předplatitelů začalo už v polovině roku 2010 - tehdy Praha ještě pod vedením Pavla Béma (ODS) zavedla jízdné zdarma pro děti od šesti do deseti let. V předvolebním klání šla pak odéeska ještě dál, přišla s jízdným zdarma pro děti až do patnácti let. A nezaháleli ani sociální demokraté, kteří zase naslibovali cestování bez placení seniorům nad 65 let.
"Většina těchto cestujících předplacené kupony používala, nyní už nemusí," říká mluvčí Dopravního podniku Petr Vorlíček. Předvolební sliby se podle odhadů týkaly zhruba 150 tisíc cestujících.
V roce 2009 jezdilo zdarma pražskou MHD necelých 17 procent lidí. O tři roky později už to bylo přes 27 procent. Předvolební populismus měl přitom přijít městskou kasu zhruba na 240 milionů ročně. Magistrátní vláda ODS a ČSSD ovšem ke stejnému datu zdražila jednorázové jízdenky. Ty měly přinést zhruba 200 milionů ročně, a tak se z městské kasy na předvolební sliby doplácí zhruba čtyřicet milionů korun, zbytek zaplatili cestující.
Právě "osekání" bezplatné přepravy navrhovala městské radě před pár měsíci zpráva Dopravního podniku a Ropidu.
"Většina zkoumaných měst poskytuje přepravu zdarma dětem do 6 a seniorům nad 70 let," píše se ve zprávě. Záměr však padl ve chvíli, kdy se TOP 09 domluvila na podpoře své menšinové vlády s ČSSD. Ta o rušení slev nechce slyšet.
Dopravce chce dostat cestující z fronty u okénka k počítačům
Anketa, ve které se Dopravní podnik dotazoval více než šestnácti set lidí, potvrdila, že stále většina cestujících jezdí na kupony. Zároveň se však ukázalo, že se většina z nich jde při jejich koupi raději postavit do fronty, než aby si je koupili přes internet. Pětasedmdesát procent z více než šestnácti set dotázaných cestujících si chodí kupony kupovat do okének v metru a infocenter Dopravního podniku.
Mnozí lidé mají nákupy přes e-shop spojené s nižší cenou zboží, než za jakou je prodávají kamenné obchody. To ovšem v e-shopu Dopravního podniku pro nákup elektronických kuponů neplatí.
Ve snaze nalákat cestující více k nákupu jízdného přes internet se o tom sice uvažovalo, ale záměr zhatil nedávný magistrátní zákaz zdražování jízdného vydaný rok a půl před volbami. Byl to jeden z požadavků ČSSD, bez kterého nechtěla podpořit menšinovou vládu TOP 09.
V úvahách, jak přesunout cestující z front u okének na e-shop, se proto dopravce vydá jinudy. Patrně zkusí reklamní kampaň.