Se stejnou samozřejmostí, s jakou dnes Pražané míří na tramvajové zastávky, možná už za pár let půjdou na vlak. Město chce na železniční spoje křižující metropoli klást větší důraz a nalákat na ně více cestujících.
Statistiky navíc dokazují, že od roku 2006 roste počet cestujících, kteří využívají vlaky jezdící v systému Pražské integrované dopravy, na některých trasách jsou totiž rychlejší než MHD.
Loni převezly během pracovního dne v průměru přes 96 tisíc lidí. V roce 2010 se denní průměr pohyboval kolem 88 tisíc cestujících, tramvají v Praze jezdí denně v průměru zhruba milion cestujících.
Organizátor pražské MHD společnost ROPID by ráda stotisícovou hranici u vlaků překročila. Ale do budoucna k tomu bude zapotřebí víc než jen přetrasování některých autobusových spojů, které cestující k železnici svezou.
Kde a kdy plánují nové zastávkyPodbaba do 2015 Radotín sídliště asi do 2018 Zahradní Město do 2018 Eden do 2018 Výtoň po 2016 Kačerov asi do 2014 Termín nejasný: |
Nutností bude vybudování nových zastávek, které budou cestujícím blíž a zároveň umožní rychlý přestup z vlaků na jiný dopravní prostředek.
Stavba zastávky Kačerov je skoro připravena
Vytipováno je teď asi dvanáct zastávek, které by cestování po metropoli vlakem mohly vylepšit. Mezi ně patří třeba dlouho plánovaná zastávka v Podbabě v Praze 6. Není to tak dávno, co se k železniční trati přiblížila tramvajová smyčka, která dříve končila před hotelem Crowne Plaza.
Prodloužení trati mělo jediný důvod - měl tu vzniknout přestupní terminál mezi železnicí a tramvají. Jenže výstavba vlakové zastávky má zpoždění. "V rámci rekonstrukce trati mezi Holešovicemi a Bubenčí se počítá se zastávkou Podbaba. Předpokládáme, že ji zprovozníme do roku 2015," ujišťuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Tomáš Drvota.
Lepší přestup ze železnice mají zajistit i další plánované zastávky. Třeba Zahradní Město, která má stát v blízkosti dnešní stejnojmenné tramvajové stanice. Zastávka na železnici Rajská zahrada zase usnadní přestup na metro.
Zatímco první jmenovaná zastávka by se měla stavět mezi lety 2012 a 2018, kdy se bude přestupovat u metra Rajská zahrada na vlak, se zatím neví. "Její příprava byla pozastavena, je tu potřeba spolupráce s pražským magistrátem," říká Drvota.
Téměř připravená je výstavba železniční zastávky Kačerov, která by na zdejší trať dokázala přilákat mnoho cestujících. "Vznikl by tu dobrý přestupní uzel na metro do centra i směrem na Jižní Město. Vede tudy trať z Vraného nad Vltavou, která má velký potenciál, ale po jižní části Prahy dosud staví v místech, kde se nepohybuje tolik lidí," říká mluvčí ROPID Filip Drápal.
SŽDC s Kačerovem počítá. Pokud se najdou peníze, může stanice sloužit cestujícím už v roce 2014.