Přednost dostaly zmíněné stanice metra především proto, že jde o nejvytíženější tepny pražské MHD, které zatím výtah ani plošinu pro vozíčkáře nemají. Dopravní podnik je vybral po dohodě s městem i s organizacemi sdružujícími postižené a také matky s dětmi.
Z organizace Pražské matky však přesto zaznívá kritika. "V každé slušné společnosti je pravidlem, že funguje bezbariérový přístup ke stanicím hromadné dopravy. Jsou to pouze alibistické řeči, že to nejde rychleji," uvedla Jarmila Johnová z Pražských matek.
Podle ní by mělo město odebrat peníze, které dává na silniční stavby, a nechat za ně postavit výtahy. Případně by mělo zatížit investory okolních staveb.
Soukromé firmy se na stavbě výtahů podílet nechtějí
O to druhé se magistrát v posledních týdnech pokusil. Oslovil soukromé firmy v okolí stanice metra Anděl, zda by na výtah nepřispěly.
"Bohužel odezva nebyla dostatečná," podotkl náměstek pro dopravu Karel Březina. "I já bych si představoval rychlejší tempo, nicméně musíme vycházet z ekonomické reality a omezených možností rozpočtu. Snažíme se získávat i evropské finanční prostředky," doplnil náměstek.
Jako první z pětice nových výtahů by měl začít fungovat ten na Můstku. Osobní výtah by se tu měl začít stavět příští rok a do provozu by měl být uveden nejpozději v roce 2013. Další na řadu přijdou stanice I. P. Pavlova a Anděl. Ty by měly být bezbariérové do konce roku 2014.
V roce 2013 má ve stanici Opatov nový osobní výtah nahradit dosavadní nákladní, který v současné době sváží na perón kočárky a vozíčkáře. Poslední přijde na řadu Palmovka, kde výtah postaví do roku 2015.