Ve výstupu z metra ve stanici Můstek se zasekly eskalátory a daly se do...

Ve výstupu z metra ve stanici Můstek se zasekly eskalátory a daly se do protipohybu. Několik cestujících se zranilo. (27.11.2014) | foto: Petr Topič, MAFRA

Nehoda na eskalátoru v metru se mohla opakovat, vadné jsou další čtyři

  • 43
Nehoda ve stanici metra Můstek, kde se eskalátor s cestujícími zastavil a pak se rozjel opačným směrem, se mohla kdykoli opakovat. Odhalila to kontrola stejných typů jezdících schodů, kterou nařídil dopravní podnik. Stejnou závadu vykazovaly další čtyři eskalátory, všechny na Můstku.

Příčinou nestandardního chování eskalátoru, na němž se 27. listopadu zranily tři ženy, byla závada radiální zubové spojky v planetové převodovce (více o nehodě čtěte zde).

Podle firmy Kone, která eskalátory vyrábí, společnost přesnou příčinu závady zjistila v pondělí 8. prosince večer.

„Závadu způsobila chybná součástka uvnitř pohonu pěti eskalátorů instalovaných ve stanici metra Můstek. Tyto součástky byly dodány subdodavatelem společnosti Kone,“ uvedla v tiskovém prohlášení ředitelka společnosti Martina Vajdiak.

Kvůli závadě nechal dopravní podnik odstavit celkem dvanáct eskalátorů stejného výrobce v dalších stanicích. Celkově pět včetně toho „havarovaného“ neuspělo.

„V tuto chvíli máme potvrzenu stejnou závadu u pěti eskalátorů od firmy Kone. V tomto ohledu musím říci, že jsem skutečně znepokojen rozsahem poškození,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Mluvčí podniku Jiří Štábl upřesnil, že se jedná pouze o eskalátory ve stanici metra Můstek. Dalších eskalátory, které DP nechal odstavit následující den, už kontrolou prošlo, všechny byly opět uvedeny do provozu.

Na 17 hodin pak minulý týden uzavřel podnik také stanici metra Staroměstská, kde bylo nutné zkontrolovat další tři eskalátory stejného výrobce, ale s jinou soustavou pohonů. Původní odhad uzavírky v této stanici byl přitom až dva týdny.

Jak dlouho budou vadné eskalátory na Můstku odstaveny, nedokázal mluvčí odhadnout. „To v této chvíli nejsme schopni říci,“ řekl Štábl.

Podle dopravce je na vině především špatná spolupráce s výrobcem eskalátorů, firmou Kone.

„Od výzvy dopravního podniku, tedy od 28. listopadu, firma stále nedodala požadovanou dokumentaci včetně výkresů a výpočtu. Na těchto podkladech bude stát i další šetření,“ dodal Štábl.

Závada je ojedinělá, jinde není, ujišťuje výrobce

Podle zástupců společnosti Kone bylo všech dvanáct kontrolovaných eskalátorů dodáno do roku 2007, od roku 2011 pak firma nemá žádné v servisní péči.

„Společnost Kone poskytla vyšetřovatelům a dopravnímu podniku technickou podporu při vyšetřování příčiny nehody. Již 1. prosince 2014 vyslala své odborníky z Německa a České republiky, aby spolupracovali s dopravním podnikem a poskytovali mu podporu při vyšetřování 24 hodin denně 7 dní v týdnu,“ uvedla v tiskovém prohlášení ředitelka Kone Martina Vajdiak.

Podle Kone je závada na eskalátorech ojedinělá.

„Jedná se o naprosto ojedinělou situaci s chybnou součástkou a týká se pouze pěti eskalátorů ve stanici metra Můstek. U žádných dalších eskalátorů v metru či na jiných místech v České republice se tato závada nevyskytuje,“ dodala ředitelka.

Společnost podle ní informovala dopravní podnik, že je připravena pokračovat ve spolupráci, vyměnit součástky a zprovoznit eskalátory na Můstku co nejdříve.