Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Válka Středočeského kraje s Ropidem může skončit kolapsem dopravy

  19:33aktualizováno  19:33
Středočechy čeká největší revoluce ve veřejné dopravě za posledních šestnáct let. Nejen, že vypovídá smlouvy s dopravci a chce nově nastavit celý dopravní systém, ale zároveň chce ukončit spolupráci s Ropidem, který organizuje pražskou i příměstskou dopravu.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Jiří KoťátkoMF DNES

Ona klíčová změna je v tom, že v Praze-východ a Praze-západ má Ropid nahradit Středočeská integrovaná doprava (SID). Tu má kraj na rozdíl od PID, organizované Ropidem, plně pod kontrolou.

Řada středočeských starostů se obává, že pak nastane dopravní chaos. Oba dopravní systémy jsou vzájemně provázané tak, aby poskytovaly cestujícím co největší komfort. Případná válka mezi Prahou a Středočeským krajem by to ukončila. Už nyní je možné nastínit, jak by v takovém případě vypadal krizový scénář.

Veřejná doprava

1. PID
Pražská integrovaná doprava Pouze v Praze a části kraje, zejména v okolí metropole. Zahrnuje metro, železnici, tramvaje, autobusy. Dotuje ji Praha a částečně kraj.

2. SID
Středočeská integrovaná doprava Na většině území Středočeského kraje. Nezahrnuje železnici. Dotuje ji kraj.

3. Soukromníci
Komerční doprava na soukromé bázi

"Praha by linky SID dovnitř města nebo k zastávkám metra nepustila. Končily by na okrajích metropole, lidé by museli vystoupit a koupit si novou jízdenku, platnou na území metropole," vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Naplňují se tak hrozby, které vyřkl hejtman David Rath na adresu Ropidu už na začátku roku. "Ropid v kraji končí a nahradí ho Středočeská integrovaná doprava," řekl tehdy.

Roli hraje bývalý zaměstnanec

Hejtman kritikou na adresu Ropidu nešetří. "Je nejdražší v kraji, podle našeho odboru dopravy je dražší o osm korun na kilometr než ostatní autodopravci. Proto mlží, nespolupracuje, zatajuje fakta. Smlouvu vypovíme a na dopravu v okolí Prahy vyhlásíme soutěž," řekl Rath.

Vedení Ropidu s těmito názory nesouhlasí, navíc má jasno v tom, kdo Ratha zásobuje takovými argumenty. Vedoucím oddělení veřejné dopravy Středočeského kraje je František Mráček, bývalý zaměstnanec Ropidu. Měl na starost projektování dopravy a s firmou se nerozešel úplně v dobrém.

Byl to on, kdo Ratha poštval proti Ropidu? "Co mám říct? Bez komentáře, " vyjádřil se ředitel Ropidu Pavel Procházka.

Středočeský kraj ale přiznává, že Mráček svou roli ve sporu s Ropidem hraje. "Na problém s Ropidem skutečně upozornil vedoucí oddělení pan Mráček," potvrdila mluvčí Středočeského kraje Berill Mascheková.

Právě Mráček totiž dostal za úkol podrobně zmapovat způsoby rozdělení dotací a přehled tržeb na jednotlivých linkách. Kraj si chtěl vytipovat, které spoje jsou ztrátové, aby přispíval pouze na ně.

"V oblasti zajišťované Ropidem kraj vůbec neobdržel základní údaje o vytíženosti linek a výši tržeb na jednotlivých spojích. Pan vedoucí Mráček se tudíž podílel na odhalení šokujícího faktu, že kraj sype desítky milionů korun do neprůhledného hospodaření organizace Ropid, aniž by vůbec tušil, na co jsou tyto peníze používány," upřesnila mluvčí Mascheková

Ropid s tím ale nesouhlasí. "Je to nedorozumění," tvrdí mluvčí Ropidu Filip Drápal. Podle něj Ropid používá jinou metodiku, navíc lidé s Opencard si ani jednotlivé jízdenky nekupují.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ranní dopravu na Jižní spojce zkomplikoval poškozený autobus MHD (24.10.2017)
Autobusu MHD na Jižní spojce upadlo kolo, na Smíchov se tvořily kolony

Ranní dopravu v Praze zkomplikoval na Jižní spojce poškozený autobus městské hromadné dopravy, kterému za jízdy upadlo kolo. Ve směru na Smíchov se tvořily...  celý článek

Nehoda Hořovice
VIDEO: Od jedoucího auta se odpojil vozík, srazil devadesátiletou ženu

V obci Hořovice na Berounsku policie vyšetřuje nehodu, při které se za jízdy uvolnil přívěsný vozík za autem a srazil starší ženu u silnice. Záchranáři ji s...  celý článek

Vizualizace projektu oživující prostor pod Negrelliho viaduktem.
Po opravách Negrelliho viaduktu začne jeho proměna na kulturní centrum

Vedení městské části Praha 8 schválilo koncepční studii Negrelliho viaduktu, která pod většinou oblouků počítá s umístěním kaváren i obchodů. S rekonstrukcí se...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.