Takto mohly vypadat turnikety v pražském metru.

Takto mohly vypadat turnikety v pražském metru. | foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Vedení města s návratem turniketů do pražského metra nesouhlasí

  • 62
Vedení hlavního města zamítlo návrh Dopravního podniku, aby se ke vstupům do stanic metra vrátily turnikety. Podle primátora Bohuslava Svobody je projekt za zhruba jeden a půl miliardy ekonomickým hazardem. Přitom dopravce tentokrát snížil oproti původnímu návrhu jejich cenu na polovinu.

"Jsem proti. Vnímám to jako ekonomický hazard. Všechny ty studie, které si nechal Dopravní podnik udělat, mě nepřesvědčují o tom, že návratnost je krátká," řekl agentuře ČTK Svoboda.

Podle náměstka primátora Karla Březiny se musí Dopravní podnik nejdříve vypořádat se svými závazky z minulosti, jako jsou například nákup nových tramvají a autobusů. Teprve potom může podnik uvažovat o tom, že by investoval peníze do obnovy turniketů.

Podoba turniketů

Vysoké měly být 170 centimetrů, aby je cestující nemohli přeskakovat. Široké 60 centimetrů a 100 centimetrů pro matky s kočárky nebo vozíčkáře. Ramena se otevřou vždy po přiložení jízdního dokladu nejen při vstupu, ale i při vystupování z metra.

Poslední analýza, kterou si Dopravní podnik nechal udělat, předpokládá, že by zavedení turniketů vyšlo na zhruba jeden a půl miliardy korun. Původní cena byla podle prvního "nástřelu" tři miliardy, nyní přišel podnik s levnější variantou. Pokud by je bývalo město schválilo, měly turnikety začít fungovat v roce 2015.

Zároveň chtěl přepravce zrušit papírové jízdenky a nahradit je takzvanými ultralighty, tedy jakýmisi elektronickými jízdenkami. To by si vyžádalo další peníze na výměnu automatů na jízdenky a označovacích strojků v autobusech a tramvajích.

Náklady na turnikety by pak zřejmě zvedlo také to, že by u nich musel stát člověk, který by hlídal, jestli se například dospělý cestující nesnaží dostat do metra s dětským lístkem.

Dopravní podnik turnikety obhajuje tím, že se výší bezpečnost v metru a zvýší tržby. "Snížíme tím počet černých pasažérů, na kterých tratíme," uvedl již minulý týden generální ředitel Dopravního podniku Martin Dvořák.