Lávka pro cyklisty pod Pražským okruhem v Komořanech je zavřená.

Lávka pro cyklisty pod Pražským okruhem v Komořanech je zavřená. | foto: Yan Renelt, MF DNES

Velké „cyklosliby“ nahradily v Praze betonové zátarasy a zavřená lávka

  • 57
Cyklisté v Praze se těšili na jízdu tunelem pod Vítkovem nebo po lávce přes Vltavu u Komořan. Zatím tudy ale jezdit nemohou. Důvodem jsou složité vztahy s vlastníky pozemků. Například v Komořanech za něj chce vlastník podle magistrátu přemrštěnou cenu.

Cesta pro cyklisty podél levého břehu Berounky je příjemná - obce postupně upravují pěšiny na asfaltové chodníky, po kterých jízda rychle ubíhá. U mohutného mostu Pražského okruhu za Radotínem je nová lávka zavěšená pod betonovou mostovkou, která vede přes Berounku.

Lidé ale skončí na "slepém" cípu, který tvoří soutok řek. Na nedalekou obdobnou lávku přes Vltavu totiž nevede žádný nájezd a ta jako by "levitovala" ve vzduchu.

Bájné pražské cyklostezky

Lávka přes Vltavu u Komořan
Zavěšená lávka pod mostem Pražského okruhu nemá nájezdové rampy kvůli nevyřešeným vztahům s vlastníkem zdejšího pozemku. Otevřena by mohla být příští rok.

Tunel pod Vítkovem
Majetkoprávní vztahy zamezily kolaudaci tunelu. K dohodě by mohlo dojít již příští týden - 1. června 2011.

Most Inteligence v Braníku
Přes železniční most měla vést cyklostezka spojující Braník a Malou Chuchli. Z ekonomických důvodů odloženo.

Dokončena měla být již před několika měsíci, ale kvůli majetkovým sporům se to nepodařilo. "Lávka je hotová dlouho a především z technologických důvodů předběhla realizaci nájezdových ramp," vysvětluje Pavel Polák z magistrátu a hned dodává, že kdyby se nezavěsila při stavbě mostu, patrně by nevznikla nikdy.

Majitel prodá pozemek jen draze

Problém je v tom, že na komořanské straně, tedy na pravém břehu Vltavy, požaduje soukromý majitel zdejšího pozemku vysokou cenu za odprodej. Jeho nároky pak podle Poláka vnitřní předpisy magistrátu neumožňují zaplatit.

"Navíc chce, abychom od něj vykoupili celý pozemek, který má přes 4 tisíce metrů čtverečních, ačkoliv napojení rampy zabírá pouze 300 metrů čtverečních," uvádí Polák. Jednání stále pokračují a magistrát doufá, že se s majitelem ještě letos dohodne.

Kdyby vše dobře dopadlo, napojovací rampy a lávka by se pro veřejnost mohly otevřít příští rok. Do té doby budou muset cyklisté jezdit přes Zbraslav a dále přes most Závodu míru nebo využívat přívoz z Lahovic do Modřan.

To pohodlnou cestu z Berounska do hlavního města do jisté míry komplikuje a prodlužuje.

Sliby a očekávání nahradily betonové zátarasy

Podobný osud trápí i dlouho plánovanou cyklostezku v bývalém železničním tunelu pod Vítkovem, kterou již před rokem s velkou slávou otvíral bývalý primátor Pavel Bém.

Ovšem zatím nebyla zkolaudována a vjezdy do tunelu proto zahrazují betonové bloky. Tato stezka měla využít i most Velká Hrabovka přes Husitskou ulici na Žižkově, pak vést po železničním náspu skrz zmíněný tunel a dále po vedlejší silnici až na Krejcárek.

"V plánu je pak její pokračování opět po bývalém náspu na Balabenku, kde se má napojit na pruh pro kola v Českomoravské ulici," říká Polák.

Proč tu zatím cyklisté nemohou jezdit? Stejně jako u komořanské lávky jsou důvodem majetkoprávní vztahy mezi majiteli pozemku a vlastníkem stavby. Tím jsou České dráhy, respektive Správa železniční dopravní cesty.

Smlouvy mezi zřizovatelem, provozovatelem a vlastníky jsou údajně velmi složité. Nicméně dotčené instituce slíbily, že se dohodnou do 1. června. Ovšem Polák v tento termín spíše doufá.

Cyklisté se však mohou již letos těšit na zhruba dvoukilometrový úsek cyklostezky, která povede po levém břehu Vltavy od Barrandovského mostu do Malé Chuchle. Dnes je tam jen vyježděná pěšina.

Otevřena by měla být i takzvaná sedlecká rampa podél Podbabské ulice v Dejvicích. "Nicméně politická a ekonomická situace je momentálně taková, že cyklisté budou muset skutečně v mnoha případech počkat na lepší časy," uzavírá Pavel Polák.