Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nadšenci hadrákem objeli Island, trápila je šotolina i sopečný prach

  9:49aktualizováno  9:49
Čtveřice nadšených fanoušků velorexu vyrazila s těmito vozítky na cestu po Islandu. Víc než pět tisíc kilometrů zvládly padesát let staré Velorexy 350 bez větších problémů. V minulosti se s nimi parta cestovatelů dostala i za polární kruh.

Čtveřice kamarádů společně ve Velorexech 350 cestuje již od první poloviny devadesátých let. | foto: Velorex Club v AČR

Kožená vozítka značky Velorex sice působí křehce a pro jízdu nedůvěryhodně, ale čtveřice kamarádů dokázala opak. A to nejen na Islandu. Téměř čtvrt století s těmito „autíčky“, původně vyráběnými pro invalidy, vyráží na dobrodružné a dlouhé výpravy do zahraničí.

Vloni s hadráky zdárně zdolali zmíněný Island. Najeli přitom na pět a půl tisíce kilometrů. Sopečný ostrov skřítků celý objeli a nebáli se pustit ani na hrbolaté šotolinové cesty.

Island byl další severskou metou v řadě jejich cest, na které se nevšední cestovatelé pouštějí už od 90. let. Zároveň to ale byla cesta dosud nejnáročnější, což byl i důvod, proč si ji nechali na rok 2015. „Důstojně jsme tak oslavili 25 let existence našeho Velorex clubu,“ vysvětlil jeho předseda a vedoucí Velorex Expedice Island 2015 Ladislav Šustr.

Fotogalerie

Pro ty, kteří se snaží pochopit, proč někdo cestuje zrovna hadrákem, mají velorexáři nejedno vysvětlení. Ve zkratce jde hlavně o jejich životní styl.

„Doslova tím žijeme. Z jízdy velorexem je větší požitek než z jízdy moderním osobním automobilem se střechou a zataženými okénky. Ve velorexu okolní krajinu cítíte, v normálním autě ale kolem vás běží jen jako na televizní obrazovce, proto velorexy tak žereme,“ řekl Šustr, který má doma čtyři tyto stroje.

S historickými tříkolkami parta projela od roku 1992 Švédsko, Norsko, Finsko, Velkou Británii a řadu dalších zemí. Dosáhli i Severního mysu (Nordkapp) v Norsku a několikrát severního polárního kruhu. Kola jejich strojů se točila na Lofotech, Shetlandech i Orknejích.

Motory aut si opravují sami

Na Expedici Island 2015 vyrazili 11. června z Kralup nad Vltavou. O pět dní později se nalodili na trajekt v dánském přístavu Hirtshals, jenž je dopravil na Island, který za dva týdny objeli.

„Jsme zvyklí na bojové podmínky. Při cestách si vždycky vozíme většinu jídla s sebou, spíme pod širým nebem či ve stanech a bereme také množství náhradních dílů a speciálního nářadí. Dokážeme tak odstranit většinu závad na místě či rozebrat a složit motory našich strojů i v polních podmínkách,“ přibližují způsob svého cestování členové expedice.

Podle Roberta Němce, hlavního mechanika výpravy, je ale cestou na Island a zpět nestihla žádná větší závada. „V podstatě jsme prováděli jen drobnou údržbu,“ zmínil majitel hned sedmi hadráků.

Poděkovat za to mohou i vlastní precizní přípravě. Než vyrazili na cestu, tak své čtyři expediční Velorexy 350 kompletně rozebrali a zase složili. „Čím jsou naše stroje starší, tím víc vydrží, o nás to ale bohužel platí naopak,“ doplnil se smíchem Šustr.

Tak jako jiní cestovatelé po tomto svérázném ostrově bojovali hlavně s proměnlivostí počasí. Zima ale nebyla jejich hlavním problémem, přestože hadraplány nemají topení. Zatnout zuby museli na zdejších šotolinových silnicích plných hrbolů. „Někdy jsem měl pocit, jako bychom jeli po železničních pražcích,“ vzpomíná na drncání člen výpravy Štěpán Kubíček.

Turisté velorexy milují, řidiče jen tak nepustí

„Z žádné cesty jsme velorexy nepřivezli tak poničené jako z Islandu, a to hlavně kvůli sopečnému prachu, který je tam všude. Všechno se muselo vyčistit. Měli jsme to ale dobře načasované a vozidla vydržela jen tak tak do konce výpravy,“ zhodnotil cestu Šustr.

Zatímco v Česku se lidé za velorexy otáčejí, v západních zemích je z nich okolí doslova hotové.

„U nás to lidé alespoň znají. Na Západě je to ale dost atypická a unikátní věc. Trubky potažené plátnem na třech kolech tam lidi vidí poprvé,“ řekl Šustr a jeho kolega Němec doplnil: „Když někde zastavíme, tak se obvykle dohadujeme, kdo k velorexům pro něco dojde. Protože jakmile k nim přijdete, hned jste polapen turisty.“




Nejčtenější

Dopravní podnik testuje gumové bodáky, mají zastavit přebíhače kolejí

Na tramvajové zastávce v Braníku dopravní podnik testuje zábrany v kolejišti...

Pražský dopravní podnik zkouší na jedné z tramvajových zastávek v Braníku gumové zábrany ve tvaru malých bodáků. Mají...

Požár motorestu na dálnici D10 mají hasiči pod kontrolou, hasil i vrtulník

Požár motorestu poblíž Hlavence u Prahy (18. listopadu 2017).

Na mladoboleslavské dálnici nedaleko Hlavence u Prahy hoří motorest Čtyři kameny, který majitel před několika lety...



Piloti vezli orgán k transplantaci, laserem je oslnilo šestileté dítě

Piloti převáželi orgány pro transplantaci. Šestiletý chlapec je oslnil laserem

Piloti Letecké služby Policejního prezídia ČR převáželi vrtulníkem na jižní Moravu životně důležitý orgán určený k...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Politici zvažují velký „kraj Praha“. Metropoli by přibylo 300 tisíc občanů

Pražský hrad (ilustrační foto)

Praha, třebaže je to celek na úrovni kraje, má speciální režim – nevolí při krajských, ale při komunálních volbách. To...

Další z rubriky

Památník sametové revoluce obklopil růžový sádrokarton, chrání Kaňkův palác

Kaňkův palác na pražské Národní třídě je obložen růžovým sádrokartonem. Má...

Kaňkův palác na Národní třídě, na kterém je umístěná pamětní deska připomínající 17. listopad 1989, byl obložen růžovým...

VIDEO: Po Praze pobíhal muflon, na Strakonické způsobil nehodu

Na Strakonické ulici v Praze způsobil dopravní nehodu muflon. Z místa utekl na...

Na Strakonické ulici v Praze způsobil dopravní nehodu muflon. Z místa pak utekl a běžel dále ve směru na Smíchov. Zvíře...

Dva lidé zemřeli při čelní srážce na Kladensku, dvakrát přistával vrtulník

-

Při čelní srážce dvou aut poblíž Bělče na Kladensku v sobotu odpoledne zemřeli dva lidé. Další tři pasažéři jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.