Podle městské společnosti Operátor ICT budou moci lidé využívat výhod virtuální Lítačky od poloviny letních prázdnin.
„Lidé budou mít možnost nahrát si jízdné na jakýkoliv nosič, který mají v peněžence. Například platební karty nebo třeba In Kartu Českých drah. Jednáme také o tom, aby se dalo jízdné nahrát i na studentskou ISIC kartu,“ vysvětluje ředitel Operátora ICT Michal Fišer s tím, že digitální forma Lítačky by se měla spustit 1. srpna.
Karty a mobilní telefony nebudou mít nově dopravní kupon nahraný přímo v sobě, ale poslouží pouze jako identifikátory cestujících. Ti se s jejich pomocí prokážou revizorovi při případné kontrole.
„Připravujeme také modernizovanou platformu e-shopu. Bude jednodušší si koupit kupon přes internet a nebude potřeba chodit do validátoru,“ říká Fišer.
Místo SMS jízdenek aplikace
Praha chce také redukovat počet jízdenek zakoupených pomocí SMS, kterých ročně prodá asi dvacet milionů. Je to totiž příliš nákladná forma prodeje. Zhruba dvacet procent ceny lístku spolkne provoz SMS brány.
„Proto chceme lidi motivovat, aby využívali mobilní aplikaci,“ říká Fišer s tím, že pokud se polovina uživatelů SMS jízdného přesune do mobilní aplikace, ušetří Praha ročně miliony korun.
V polovině roku bude možné přes aplikaci nakupovat pouze běžné krátkodobé jízdenky. „V další fázi přibude možnost zakoupit přes mobilní aplikaci dlouhodobé jízdné. Je na to však potřeba použít jiný typ zabezpečení, proto to musíme dělat postupně,“ uvádí Fišer.
Virtuální Lítačka je jedním z několika projektů z oblasti Smart Cities, které si na letošní rok naplánovala společnost Operátor ICT. Zelenou kartičku, která v roce 2016 nahradila kritizovanou Opencard, v současné době využívá 595 tisíc Pražanů.
Druhým velkým projektem, který chce Operátor ICT letos spustit, je takzvaná datová platforma. Ta má shromažďovat, analyzovat a zveřejňovat data z celé Prahy. „Je to první pokus města mít veškeré informace na jednom místě. Část dat bude přístupná pro komerční aplikace a veřejnost,“ shrnuje Fišer.
V praxi má platforma fungovat tak, že bude shromažďovat a následně analyzovat data od městských částí nebo městských společností. Ta si pak bude moci veřejnost vyhledat podle kategorií na webovém katalogu. Využívat by je mohli i vývojáři aplikací, kteří svůj produkt propojí s daty z oblasti, kterou potřebují.
14. listopadu 2017 |
Nejdřív parkování, poté cyklisté
V současné době se pracuje například na propojení dat z oblasti parkování. „Chceme dát dohromady údaje z P+R parkovišť, senzorů ve vozovce, mobilních operátorů, parkovacích automatů a také statistická data, abychom dali lidem co nejpřesnější informace o obsazenosti parkovišť v Praze,“ říká Benedikt Kotmel, projektový manžer Smart Prague.
Data z dalších oblastí, jako je pohyb cyklistů po Praze nebo stav ovzduší, se budou do platformy postupně přidávat. Odborníci na IT hodnotí kladně, že město chce shromažďovat a analyzovat data, která pak poskytne veřejnosti.
„Je to krok správným směrem. Zatím se totiž Praha zaměřovala spíše na líbivé marketingové projekty typu chytrých laviček nebo košů, což je v podstatě jen taková smart city bižuterie bez koncepce,“ hodnotí aktuální projekty Jiří Stich ze společnosti Atos, která se zabývá digitálními službami a IT.
„Ve světě se smart projekty zaměřují právě na práci s daty a na analytické přístupy. A zásadním prvkem je pro to datová platforma,“ dodává Stich.
Piráti příliš nevěří, že bude novinka dobře fungovat
Podle Ondřeje Profanta, předsedy opozičních pražských Pirátů, kteří takzvané chytré projekty Prahy dlouhodobě kritizují, však není jisté, že bude datová platforma sloužit tak, jak nyní Operátor ICT slibuje.
„Celý projekt stojí na tom, že bude dat dostatek a budou skutečně otevřená veřejnosti. Hrozí ale, že bude datová platforma narážet na špatnou komunikaci,“ myslí si Profant.
Podle něj současné fungování městských společností, jako je Technická správa komunikací či dopravní podnik, příliš nenapovídá tomu, že budou data dodávat pravidelně a v dostatečné kvalitě. „Pak bude chtít vývojář využívat ve své aplikaci data, která v platformě ale budou chybět, což celý záměr podkope,“ doplňuje Profant.