Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Po „Kulaťáku“ dřív jezdily tramvaje. Náměstí se nejspíš po letech promění

  11:34aktualizováno  11:34
Vítězné náměstí v Praze 6 by mohlo získat novou podobu. Tu současnou získalo už ve dvacátých letech, přičemž architekt Antonín Engel měl s „Kulaťákem“ velké plány: do jeho čela chtěl umístit oblouk ve stylu Vítězného oblouku v Paříži. K realizaci ale nikdy nedošlo a náměstí tak desítky let čeká na dostavbu.

Letecký snímek z roku 1933 ukazuje, že geometrickým předobrazem Kulaťáku nebyl kruh, ale podkova. Ta architektovi pomohla spojit šachovnicový tvar Bubenče s představami města o symetrickém kruhovém náměstí. | foto: archiv Klubu Za starou Prahu

Od otevření tunelového komplexu Blanka trápí Vítězné náměstí dopravní zácpy a lidé mají problémy s přecházením silnic. I kvůli tomu má na podzim proběhnout veřejná soutěž, ze které by mohla vzejít nová podoba náměstí. To už několik desítek let zůstává nedokončené. Původní urbanistické plány totiž zhatila hospodářská krize ve třicátých letech.

Za to, jak Vítězné náměstí vypadá, vděčí Dejvice architektovi Antonínu Engelovi. Ten v roce 1920 vyhrál se svým návrhem v soutěži, která měla z oblasti, kde v té době stál jen hostinec Na Růžku, škola a pár domů, vytvořit významnou rezidenční čtvrť.

Snímek z roku 1932 ukazuje, že tramvajová smyčka na Vítězném náměstí vznikla...

Snímek z roku 1932 ukazuje, že tramvajová smyčka na Vítězném náměstí vznikla pod úrovní původní trati.

Stavba započala v roce 1925, přičemž Engel měl před sebou poměrně náročný úkol. Měl sjednotit šachovnicový charakter ulic Bubenče a představu vedení Prahy, které chtělo v nově vznikající čtvrti symetrické kruhové náměstí.

„Šalamounským řešením tohoto rébusu, byl půdorys podkovy, ze které do všech směrů vedou symetricky jednotlivé ulice,“ uvádí předsedkyně Klubu Za starou Prahu Kateřina Bečková.

Díky půdorysu podkovy po vnějším obvodu náměstí mohla také vzniknout jeho vnitřní kruhová část. A ta byla v době svého vzniku velkou atrakcí. Šlo totiž o první kruhový objezd v Praze.

„Později vznikl kruhový objezd pro automobily třeba také na Škroupově náměstí na Žižkově, ale ten na Vítězném náměstí se stal takovým průkopníkem. Také proto se tolik vžil název Kulaťák,“ říká archivář pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

Velkolepé Engelovy plány počítaly například s tím, že v čele náměstí bude stát oblouk ve stylu Vítězného oblouku v Paříži, tvořící bránu do kampusu ČVUT. A kolem celého náměstí měly stát monumentální novoklasicistní budovy.

Výstavbu ale nakonec zastavila hospodářská krize. Proto dodnes například směrem k Podbabě bloky domů chybějí. Návrhy na možnou dostavbu padly v padesátých letech. Tehdejší ministr obrany Alexej Čepička rozhodl, že do čela náměstí postaví obří sídlo armády ve stylu socialistického realismu. Z megalomanského projektu nakonec sešlo.

Smyčka brzdila dopravu

Významným dopravním uzlem se náměstí stalo už v době, kdy začalo vznikat. Tramvajová trať, která je na „Kulaťáku“ dodnes, však za dobu své existence prošla několika změnami. Před devadesáti lety, tedy v létě 1926, vjely do prostoru mezi zmiňovaným hostincem Na Růžku a budovou školy tramvaje vůbec poprvé. Koleje tehdy vedly trochu jinudy než dnes.

Historie „Kulaťáku“

  • Od počátku výstavby až do roku 1940 neslo hlavní dejvické náměstí jméno Vítězné náměstí, které mělo být památkou vítězného boje československého lidu za národní samostatnost.
  • V roce 1940 se název vzhledem k probíhající německé okupaci změnil na náměstí Branné moci.
  • Po válce, v roce 1946, došlo k dalšímu přejmenování, tentokrát na náměstí dr. Edvarda Beneše.
  • Ani to ale dlouho nevydrželo, protože komunisté v roce 1952 rozhodli o jméně náměstí Říjnové revoluce.
  • K původnímu jménu se náměstí vrátilo až po sametové revoluci. Od roku 1990 už je opět Vítězným náměstím.
  • Přes všechny změny názvu se ale Vítěznému náměstí přezdívá už několik generací pořád stejně. Název Kulaté náměstí nebo také Kulaťák mnozí Pražané používají raději než Vítězné náměstí.

„Největší změny nastaly v roce 1932. Škola i hostinec byly zbořeny a místo nich vznikla kruhová smyčka pro tramvaje, která vedla po celém vnitřním okruhu, po němž dnes jezdí auta,“ popisuje Fojtík.

Důvodem, proč byly tramvaje vedeny kolem náměstí, bylo to, že se od počátku počítalo se stavbou památníku či obelisku, který by tvořil dominantu uprostřed Vítězného náměstí. Ani toho, stejně jako realizace dalších představ architekta Engela se však nakonec Vítězné náměstí nedočkalo.

V kruhové smyčce jezdily tramvaje v Dejvicích jen deset let. V roce 1942 ji nahradil takzvaný kolejový trojúhelník uprostřed náměstí, po kterém tramvaje jezdí dodnes.

„O zrušení smyčky se rozhodlo například proto, že na náměstí houstla automobilová doprava a v obloucích se také více opotřebovávaly kolejnice. Po úpravě v roce 1942 se navíc tramvajový provoz výrazně zrychlil,“ vysvětluje Fojtík.




Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Lékařku záchranky po oživování pacienta přemohly emoce. Rozplakala se

Po oživování pacienta lékařku zaplavila vlna emocí.

Na sociálních sítích se objevila fotografie lékařky, kterou někdo zachytil krátce poté, co v Praze oživovala mladého...



Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...

Kradl v památníku Gabčíka či Kubiše. Teď se bojí, že přijde o práci

Michal Sedlmajer kradl v Národním památníku hrdinů heydrichiády

Čtyřiadvacetiletý Michal Sedlmajer, který letos v červenci ukradl peníze z kasičky v Národním památníku hrdinů...

Policie po 33 letech objasnila vraždu, pachatel vyvázne bez trestu

Násilí (ilustrační foto)

Pražští policisté po třiatřiceti letech objasnili vraždu 46letého muže, kterého útočník uškrtil v jeho bytě na...



Další z rubriky

Reorganizační plány Poldi nefungují, zaměstnanci jsou doma bez výplat

Opuštěné provozy donedávna lákaly zloděje kovů, jenže teď už není moc co krást.

Kladenská huť Poldi je jen krůček od vyhlášení konkurzu. Společnosti se stále nedaří plnit plány reorganizace, kterou...

Exředitel Pražské strojírny bral léta plat na základě neplatné smlouvy

Odvolaný ředitel Pražské strojírny Vladimír Říha u Obvodního soudu pro Prahu 9...

Odvolaný šéf městské společnosti Pražská strojírna Vladimír Říha, který podle auditu firmu výrazně zadlužil a utrácel...

Pomník maršála Koněva v Dejvicích posprejovali vandalové

Na pomník vojevůdce I. S. Koněva v pražských Dejvicích někdo namaloval...

Na pomník maršála Ivana Stěpanoviče Koněva v pražských Dejvicích někdo červenou barvou napsal letopočty 1956, 1961,...



Najdete na iDNES.cz