Budova nádraží v Mladé Boleslavi je jednou z osmi, která má být opravena. (Ilustrační snímek)

Budova nádraží v Mladé Boleslavi je jednou z osmi, která má být opravena. (Ilustrační snímek) | foto: Jiří Filip

Středočeská nádraží chátrají dál. Dráhy a kraj se přou, kdo za to může

  • 3
Osm středočeských nádraží se mělo začít do konce roku 2012 opravovat. Loni se na tom dohodly České dráhy a Středočeský kraj. Práce však zatím ani nezačaly. Kraj si stěžuje na dráhy, které mu nedodaly projektovou dokumentaci a dráhy prý zase čekají, až Evropská unie přiklepne kraji peníze na rekonstrukce.

Podobu odpovídající 21. století měly dostat nádraží v Mladé Boleslavi, Hořovicích, Nymburce, Rakovníku, Kolíně, ve stanici Kutná Hora město, v Příbrami a ve Zdicích. Česká dráhy měly vytvořit projekty na opravu chátrajících budov a kraj měl dodat 350 milionů korun, které předběžně přislíbila Evropská unie.

České dráhy ovšem zatím s projektem nezačaly a podle náměstka hejtmanky Robina Povšíka je akce ohrožená.

"Už v říjnu měly mít České dráhy hotové projekty, zatím čekáme na nějakou zprávu. Porušily smlouvu, jsou laxní. Ze smlouvy neplynou žádné sankce, a tak se podle toho vedení drah chová," tvrdí Povšík.

Dráhy čekají na rozhodnutí Unie

Mluvčí drah Petr Šťáhlavský to však popírá. Podle něj nemohly pracovat na projektech, když nemají písemnou zprávu od Evropské unie o tom, že peníze na opravy nádraží mohou použít.

"Laxní nejsme, stále čekáme na rozhodnutí Unie, které mělo být v říjnu. Pokud bychom dotaci nemohli takto použít, peníze utracené za projekty by byly zmařenou investicí. Náklady na projekty jsou nemalé," reagoval Šťáhlavský.

Podle něj by unie měla poslat vyjádření nejpozději do konce roku. "Projekt je pak otázkou měsíců. Dotaci lze čerpat rok," upozornil Šťáhlavský.

Povšík je ovšem skeptický a začal hledat jiné využití pro slíbené evropské miliony. Jednal se zástupci ministerstva dopravy. Chce, aby dali souhlas k tomu, že by se peníze mohly popřípadě použít na opravy silnic.

"Šanci, že se to uskuteční, vidím na čtyřicet procent," řekl o opravě nádraží Povšík. "Na to, že jsme největší zákazník, který platí miliardu a půl ročně Českým drahám, tak si dovolují poměrně hodně a asi bude potřeba, aby nové vedení kraje začalo pracovat s konkurencí a bylo razantnější," doplnil.

Situaci se podivují i starostové. Nádraží v Hořovicích na Berounsku mělo jít na řadu jako první. "Loni jsme vše projednávali, dostali slib kraje, že dá nějaké peníze, a od té doby se nestalo nic," uvedl starosta Hořovic Ondřej Vaculík.

"Až se sestaví nová krajská rada a jmenují náměstci, půjdu se na kraj zeptat, jak to vypadá se slibem. Budovy stále více chátrají. Potřebujeme také upravit prostor před vstupem. Zastavují tam autobusy, ale chybí zastávka," doplnil Vaculík.

Opravena má být také budova hlavního nádraží v Kutné Hoře, Kolíně, Rakovníku. Největší náklady spolyká stavba nové haly v Mladé Boleslavi. "Jde o železniční stanice s největším významem v kraji buď z hlediska počtu procházejících cestujících, tím je například Nymburk, nebo z hlediska umístění ve významných sídlech kraje, jako je Mladá Boleslav," vysvětlil náměstek Robin Povšík.

Původně si chtěl kraj vzít nádraží do pronájmu od Českých drah, které jako společnost mohou dostat od Unie pouze čtyřicet procent potřebné částky. Pokud je příjemcem dotace kraj, může získat 85 procent. Nakonec od toho kraj ale ustoupil.