Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlakům metra na trase C popraskaly podvozky. Nikdo neví proč

  10:02aktualizováno  10:02
Pražský Dopravní podnik má už asi čtvrt roku doslova uskladněny čtyři soupravy metra. Vlakům M1, které jezdí na trase C, totiž popraskaly podvozky. Firma Siemens, která vlaky dodala a opravuje, si stále není jistá, co je příčinou prasklin.

Metro M1 na trase C. | foto: Siemens

Kvůli prasklým podvozkům na čtyřech soupravách se Dopravní podnik obává, že v ohrožení jsou i další vozy. Pro provoz metra by to však znamenalo potíže. Nebude-li dostatek vozů, intervaly se prodlouží a vlaky by nestačily pobírat cestující.

Firma Siemens, dodavatel a údržbář vlaků metra, si zatím není jistá, proč podvozky praskají.

"S dodavatelem máme momentálně hluboký rozpor na téma, kdo situaci zavinil. Samozřejmě jednáme a snažíme se to co nejrychleji vyřešit," řekl šéf Dopravního podniku Martin Dvořák.

Podle dokumentů, které má MF DNES k dispozici, podnik pracuje s domněnkou, že podvozky praskají kvůli vibracím. Ty zřejmě způsobují motory zanesené prachem.

"V motorech od firmy Bombardier byly nalezeny nečistoty. My teď zjišťujeme, zda se jedná o běžný provozní stav, nebo o mimořádné znečistění. Motory však podléhají pravidelným prohlídkám," řekl mluvčí Siemensu Pavel Kaidl.

"Zatím nemáme dokončenou analýzu příčin vzniku prasklin. Faktorů, které ovlivňují vibrace, jsou desítky. Přesto jsme se rozhodli preventivně vyčistit motory všech souprav," dodal mluvčí firmy. Vyčistit všechny však potrvá asi deset měsíců.

Zastavení nebo omezení provozu na trase C nehrozí

Z korespondence mezi Dopravním podnikem a Siemensem vyplývá, že dopravce se obává, že rámy podvozků mohou praskat i nadále - pokud Siemens nezajistí nápravu.

"Více než před rokem jsme vás písemně upozorňovali na vibrace vozů M1," napsal dopravce. "Jakmile budeme vědět, co praskliny způsobuje, budeme hledat vhodné řešení k odstranění závady," konstatoval Kaidl se Siemensu.

Dopravce označil situaci za kritickou. "Váš přístup je naprosto nedostatečný, ohrožující zajištění obslužnosti na trase C," napsal Siemensu Dopravní podnik.

Na lince C přitom jezdí jen vlaky Siemens M1, nahrazovat je jinými lze těžko, je tu totiž jiné zabezpečovací zařízení. 

Dopravní podnik má zatím vozů dostatek. Jen pro představu: během špičky jezdí na trase 38 nebo 39 souprav, v záloze jich je pět. Celkem je ve vozovém parku pro trasu C padesát tři souprav a čtyři z nich jsou odstavené.

Vlaky už sleduje i Drážní úřad. "Situace je v každém případě nepříjemná. Nicméně v posledních týdnech jsme další praskliny neobjevili. Proto zatím o vyřazení typu M1 z provozu neuvažujeme," prohlásil ředitel Drážního úřadu Pavel Kodym.

Zákaz vyjet na trať by prý vozům dal ve chvíli, kdyby se trhliny lavinovitě objevovaly i na dalších podvozcích.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vrchní část věže je třeba opravit, protože do jejího krovu kvůli poryvům větru...
Plán počítá s dostavbou Staroměstské radnice, křídlo jí chybí od války

Grandiózní i umírněné návrhy se během více než století objevily v souvislosti s novou podobou východního křídla Staroměstské radnice. Místo toho jsou přes 70...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Muž, který při předjíždění zabil ženu, byl opilý. Hoch zůstává v nemocnici

Řidič, který na začátku října u Nelahozevsi při předjíždění zabil ženu a zranil dvě její děti, řídil opilý. Potvrdily to toxikologické testy. Muž den po nehodě...  celý článek

Tady žil na sklonku života Ota Pavel u převozníka Jaroslava Zýky. Dnes je...
Chalupy slavných. Otu Pavla těšila rybárna, Šebánka zase Žrapidla

V malebné roubence z filmu Smrt krásných srnců byla chalupou, ve které spisovatel Ota Pavel skutečně žil. „Přestože jsem projel skoro celý svět, nikde mi...  celý článek

Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?
Utýrala holčičku v pěstounské péči. Musíme teď zpřísnit zákony?

Tragický případ z minulého týdne nejspíš pohne českými zákony o pěstounské péči.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.