Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vlaky v Praze nestačí náporu cestujících, nové tratě mohou vést pod zemí

  18:30aktualizováno  18:30
Tunely metra a komplex Blanka v budoucnosti zřejmě v Praze doplní tunel pro vlaky. Ty už nestíhají nápor cestujících a rozšíření tratí brání historická zástavba. Plán je umístí pod pražské sklepy, díky čemuž by vlaky v centru jezdily v podobném intervalu jako metro.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jiří Meixner, iDNES.cz

O plánu s názvem Nové spojení II se hovoří již řadu let, zatím ale spíše v náznacích. Jak však český stát stále více tlačí na výstavbu železničních rychlodrah mířících k Praze ze čtyř světových stran, nabývá na důležitosti i tento projekt.

Již v září tak budou pražští zastupitelé hlasovat o změně územního plánu, která je pro výstavbu železnice nezbytná.

Před metropolí totiž stojí zásadní problém. Už dnes je zdejší železniční síť přetížená a rychlodráhy plánované ministerstvem dopravy do ní přivedou stovky nových vlaků. První z drah ve směru na Drážďany chce stát stavět od roku 2035. Následovat mají další ve směru na Brno, Plzeň a Hradec Králové.

Pražská železnice nestíhá

Jenže další vlaky se už na dnešní a stále oblíbenější pražské tratě nevejdou. Jen pro představu, v roce 2000 přepravila železnice v rámci integrované dopravy 77 tisíc cestujících denně, loni už jich ale bylo 120 827.

Největší problém je v centru města. Zatímco na okraji se dá uvažovat o rozšíření tratí, ve středu Prahy tomu brání historická zástavba. Pod městem se tak mají táhnout tunely o délce závislé na zvažované variantě.

Nejkratší (vyznačená na mapě níže), se kterou počítá připravovaný Metropolitní plán a kterou budou schvalovat zastupitelé, zahrnuje 9,7 kilometru tunelů. Nejdelší, která by tunel protáhla za Žižkov, zahrnuje třináct kilometrů.

Jak by mohly jezdit vlaky Prahou

Jak by mohly jezdit vlaky Prahou

„Lidé budou mít k linkám metra ještě jedno podzemní spojení, kde se budou koncentrovat všechny regionální vlaky od Berouna, Roudnice nad Labem, Kolína i Benešova,“ říká Filip Drápal, mluvčí organizátora dopravy ROPID.

Díky tomu podle něj budou v centru vlaky jezdit v podobném intervalu jako metro. Stejné řešení ostatně využívají i další metropole jako Frankfurt, Mnichov, Londýn či nově Curych.

Hlavní výhoda celého záměru je jasná – na povrchu a v tunelech bude moci Prahou projíždět více osobních i nákladních vlaků, vnitrostátních i mezinárodních.

Zastávka Opera, vystupujte

Pro Prahu jsou ale důležitější podzemní stanice, které na trati vzniknou. Hlavní varianta počítá se čtyřmi – Karlovo náměstí, Opera (mezi Muzeem a Hlavním nádražím), Florenc a Náměstí Bratří Synků.

Trať se má skládat ze dvou tunelů. Oba budou začínat v prostoru Florence a pokračovat přes Operu. Tam se rozdělí, jeden povede na Smíchovské nádraží a druhý k nové stanici Náměstí Bratří Synků.

Budování zastávek si však zřejmě nevyžádá výrazné zásahy na povrchu. Ve většině případů budou totiž propojeny se stávajícími stanicemi metra.

ROPID ještě usiluje o změny v trasování projektu. Tunel i zastávky by se tak více přiblížily historickému centru Prahy a trať by mohla pod zemí pokračovat i pod Žižkovem. „Chceme prověřit varianty, které by znamenaly lepší obsluhu města jako takového,“ říká Drápal.

Od Nového spojení II si Praha slibuje i mnohem větší atraktivitu železnice pro lidi, kteří do města dojíždějí.

„Dojde k propojení příměstských vlaků, které dosud končí na Masarykově nádraží, s ostatními vlaky tak, aby nekončily v centru, ale centrem projely. Půjde tak například dojet jedním vlakem z Kladna do Vršovic, nebo z Milovic na Karlovo náměstí,“ říká náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Trojkoalice/Zelení).

Stanice Opera podle ní zjednoduší cestujícím příměstských vlaků přestup na dálkové vlaky a na metro. To vše by mělo také přesvědčit mimopražské, aby vlak zvolili místo cesty autem.

Celý záměr je ve stadiu dopravně urbanistické studie z roku 2007. Začátek stavby i předpokládaná cena jsou tak velmi obtížně odhadnutelné. Nejnižší odhady se prý pohybují kolem padesáti miliard korun.

Podle Správy železniční dopravní cesty, která bude zřejmě hlavním investorem celé stavby, nejsou ale hotové ani harmonogramy, rozpočty a celý projekt je na začátku. Podle Kolínské by po úspěšné změně územního plánu měla začít projektová příprava. Podle Drápala je nutné, aby byly tunely hotové, než se otevře druhá rychlodráha na Brno.

Autor:



Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...



Kradl v památníku Gabčíka či Kubiše. Teď se bojí, že přijde o práci

Michal Sedlmajer kradl v Národním památníku hrdinů heydrichiády

Čtyřiadvacetiletý Michal Sedlmajer, který letos v červenci ukradl peníze z kasičky v Národním památníku hrdinů...

Policie po 33 letech objasnila vraždu, pachatel vyvázne bez trestu

Násilí (ilustrační foto)

Pražští policisté po třiatřiceti letech objasnili vraždu 46letého muže, kterého útočník uškrtil v jeho bytě na...

Co udělá Sparta v zimě? Spíš bude řešit kádr než změny kolem kouče

Andrea Stramaccioni, trenér Sparty, během derby se Slavií

Ještě dva zápasy, pak zásadní rozhodnutí. Fotbalová Sparta musí už brzy rozseknout, jak dál. Z dění v posledních...



Další z rubriky

Výtah do stanice metra Anděl přes hodinu nefungoval. Lidé ho přetížili

Výtah do stanice metra Anděl je mimo provoz

Cestující, kteří chtěli odpoledne použít bezbariérový výtah do stanice metra Anděl, měli smůlu. Zařízení totiž bylo...

Záložní nemocnice v Jílovém marně čekala na válku. Teď se snad dočká kupce

Areál záložní nemocnice v Jílovém u Prahy

Lékaři tam nikdy neoperovali, přesto leží na chodbách bývalé nemocnice v Jílovém u Prahy hadičky ke kapačkám a další...

Lékařku záchranky po oživování pacienta přepadly emoce. Rozplakala se

Po oživování pacienta lékařku zaplavila vlna emocí.

Na sociálních sítích se objevila fotografie lékařky, kterou někdo zachytil krátce poté, co v Praze oživovala mladého...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz