Železniční most přes Labe v Kolíně.

Železniční most přes Labe v Kolíně. | foto: Jan Futera

Vlaky v Kolíně začaly naplno jezdit po novém mostě přes Labe

  • 3
Po železničním mostě přes Labe v Kolíně se opět jezdí bez omezení. Rok byl v rekonstrukci kvůli nedostatečné výšce, která bránila plynulému provozu lodí.

"Minulý týden byly na novém mostě provedeny zátěžové zkoušky nutné k tomu, aby se na most mohl vrátit provoz vlaků v plném rozsahu. V průběhu výstavby byla totiž v provozu většinou jen jedna kolej," řekl iDNES.cz mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. Státní firma měla nad celým projektem technický dozor.

Nový most splňuje požadavek, aby minimální podjezdná výška byla 5,25 metru. Je to jeden z povinných parametrů vodních cest zařazených do mezinárodní dopravní sítě TEN-T. Stavbu za 1,23 miliardy korun financovalo Ředitelství vodních cest ČR za významného přispění EU.

Projekt byl jedním z kritizovaných kvůli vysoké ceně a v souvislosti s nejasným osudem dalšího splavňování Labe. Není totiž jasné, zda je žádoucí, zda by firmy víc využívaly lodní dopravu. (více o sporech čtěte zde)

Původní most, který stál v Kolíně víc než sto let, ustoupil novému. Spolu se stavbou se rekonstruovalo celkem půl druhého kilometru trati včetně dvou železničních přejezdů. Vyrostly tu i protihlukové stěny a nové zabezpečení trati.

Radost mohou mít i řidiči

V rámci stavby prošla modernizací taky dvě nástupiště ve stanici Kolín - hlavní nádraží. Zvýšená nástupní hrana a nový výtah by měly zlepšit přístup k vlakům i pro méně pohyblivé cestující.

A spokojení mohou být i řidiči. Na železničních přejezdech v ulicích Starokolínská a Tovární jsou nové celopryžové povrchy, které dokáží eliminovat nejen hluk, ale i vibrace.

Na projekt, který stál 1,23 miliardy korun, přispěla Evropská unie částkou 877 milionů, zbytek hradil Státní fond dopravní infrastruktury.