Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Michal Klíma, MAFRA

Hlučné skřípání vlaků budí obyvatele Libně. Problém zatím nikdo neřešil

  • 71
Tisíce obyvatel pražské Libně už léta trápí hluk z nedalekého vlakového nádraží. Způsobují ho vagony, které železničáři na nádraží po nocích řadí. Jejich brzdění totiž způsobuje nepříjemně pisklavý zvuk. Problémem se dosud nikdo nezabýval, přestože hygiena několikrát nařídila nápravu.

Lidé, kteří bydlí v blízkosti libeňského nádraží, mají v těchto extrémně horkých dnech dvě možnosti: buď si v noci otevřou okna, aby jim do bytu proudil chladnější vzduch, a celou noc budou poslouchat skřípění brzdících vlaků, nebo okna zavřou, aby rámus zmírnili. Také v tomto případě je ale budou vlaky rušit ze spaní.

„Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) nám slibuje nápravu už od roku 2008, kdy Hygienická stanice hlavního města Prahy provedla vůbec první měření hluku na libeňském nádraží. Toto měření jednoznačně prokázalo výrazné překročení povolených hladin hluku. Přesto s problémem nikdo nic neudělal,“ stěžuje si Ivo Slanina z Libně.

Místní obyvatelé tak noc co noc musí poslouchat brzdění vagonů, které železničáři na kolejišti v obvodu nádraží řadí do vlakových souprav.

50 decibelů

v noci hygienici naměřili u nádraží. Povolená hodnota je přitom 35 decibelů.

Podle hygieniků nadměrný hluk způsobuje mimo jiné již zastarávající technologie brzd, které jsou zde v kolejišti namontované. Konkrétně jde o takzvanou stacionární kolejovou brzdu, která při brzdění způsobuje typicky nepříjemný zvuk.

Rámus by podle hygieniků pomohla snížit právě modernizace brzdového systému a také výměna kolejí. To se však v nejbližší době nechystá. SŽDC však slibuje, že hluk sníží jiným způsobem. Konkrétně hodlá libeňské železniční nádraží obestavět protihlukovými stěnami.

„V současné době již máme schválenou přípravnou dokumentaci a zažádali jsme o stavební povolení k výstavbě protihlukových stěn v okolí nádraží,“ popisuje Marek Iliáš z tiskového oddělení SŽDC.

Na změnu si lidé musí počkat

Stěny, které mají chránit zhruba šest tisíc lidí, kteří bydlí v dotčené lokalitě v okolí ulic Českomoravská a Spojovací, však na místě jen tak nevyrostou.

Zhruba do konce roku bude správa železnic hledat vhodného projektanta a také firmu, která stavbu provede. Poté, pokud se žádná z firem, které se zúčastní výběrových řízení, neodvolá proti výsledku, práce odstartují.

Nejhlučnější místa Prahy

Automobilová doprava

Nejčastějším zdrojem hluku v Praze jsou auta. Kritické jsou v tomto ohledu ulice V Holešovičkách, Jana Želivského, Barrandovský most, Evropská, Milady Horákové, Spořilovská, Ječná, Strakonická, U Balabenky či například Rašínovo nábřeží

Noční rámus v centru

Turisté a lidé mířící z barů nadělají v nočních hodinách v centru metropole pořádný rámus. Nejhlučnější jsou v tomto ohledu ulice V Kolkovně, Kozí, Dlouhá, Rámová, Masná a Malá Štupartská. Podle radnice Prahy 1 je v oblasti těchto ulic zhruba devadesát barů na kilometr čtvereční. Největší rámus je v této lokalitě od čtvrtka do soboty.

Hluk z letadel

Kdo bydlí v blízkosti Letiště Václava Havla, ví, jaký rámus dokážou letadla nadělat. Více letadel by v budoucnu mohlo létat také nad Vodochody – tamní letiště se chce rozšiřovat. Proti tomu však brojí místní obyvatelé, a to právě z obav zvýšené hladiny hluku.

Železniční doprava

Železnice vadí lidem, kteří v její blízkosti bydlí, především v noci. Příkladem jsou obyvatelé Výtoně žijící v blízkosti železničního mostu. Největší obavy z vlaků mají obyvatelé Prahy 6, a to kvůli plánované výstavbě rychlodráhy na letiště. Tamní radnice proto požaduje její částečné zahloubení pod zem.

Protože však SŽDC očekává, že vybere vítěze do konce roku, je možné, že práce ještě pozdrží zima. V mrazech zpravidla podobné stavby nevznikají. Mohla by se totiž snížit jejich životnost.

„V ideálním případě, když se nevyskytnou žádné komplikace, a to jak technického, tak právního rázu, by celá stavba měla být hotová do konce roku 2016,“ odhaduje Iliáš.

Libeňští se však zatím příliš neradují. Příslibů totiž za poslední léta slyšeli již celou řadu. První hned po již zmíněném měření v roce 2008.

Tehdy hygienická stanice vydala železničářům dočasné povolení, že na místě mohou provozovat svou činnost, která způsobuje nadměrný hluk.

To ovšem pouze pod podmínkou, že SŽDC začne do konce roku 2009 budovat protihluková opatření.

Správě železnic se sice několikrát podařilo získat prodloužení povolení provozu takzvaného „spádoviště“, na kterém seřazuje vagony, nakonec však hygieně došla trpělivost a noční práce na nádraží zakázala.

Už to vypadalo, že se mohou obyvatelé Libně radovat. Jejich úspěch však neměl dlouhého trvání. Ministerstvo zdravotnictví totiž zákaz vydaný hygieniky zrušilo. SŽDC tak může i nadále na místě pracovat.

Podle Slaniny navíc původně SŽDC slibovalo, že protihlukové bariéry v okolí nádraží vybuduje ještě do konce letošního roku. To je však nereálné.