Některé trasy v metropoli lze přívozem zvládnout rychleji než po silnici.

Některé trasy v metropoli lze přívozem zvládnout rychleji než po silnici. | foto: Michal Šula, MAFRA

Praha chce zavést „vodní tramvaj“. Jezdila by navzdory ucpaným ulicím

  • 91
Vltavu by v Praze v budoucnu mohla brázdit takzvaná vodní tramvaj. Pražané by se díky ní mohli vyhnout přeplněným ulicím a kolonám. Cestu po hlavním městě je už nyní možné zkrátit si několika přívozy. Platí v nich běžné jízdenky i Opencard.

Potřebujete jet z jednoho břehu Vltavy na druhý a dobře víte, že vás čekají ucpané ulice a v nich pomalu jedoucí vozy hromadné dopravy. Co to zkusit po vodě - na přívozu?

V Praze je nyní přívozů pět. A někdy mohou opravdu uspořit čas při cestování. To je případ loďky, která pendluje mezi Podbabou a Podhořím. Kouzlo tohoto přívozu umocňuje blízkost trojské botanické a zoologické zahrady. Právě tam cestující přiblíží převozník bezkonkurenčně nejrychleji.

Kde se svézt loďkou

Přívoz P1 Sedlec – Zámky
Celoroční provoz. Výhodnější je tak třeba cesta z Bohnic na Suchdol, přes Holešovice trvá 60 minut, ale přívozem jen půl hodiny.

Přívoz P2 Podbaba – Podhoří
Celoroční provoz. Cesta z Dejvic přes Holešovice do Troje trvá 30 minut, s přívozem 15 minut.

Přívoz P5 Kotevní – Císařská louka – Výtoň
Provoz duben – říjen.

Přívoz P3 Lihovar – Veslařský ostrov
Celoroční provoz. Spojuje Zlíchov a Podolí.

Přívoz P6 Lahovičky – Nádraží Modřany
Celoroční provoz. Rychlé spojení Modřan s břehem u ústí Berounky.

Pozn.: Přívozy jezdí v různých intervalech: od 7,5 do 30 minut.

"Spojení Dejvic s Trojou nepatří mezi nejlepší. Když vyrážíme s rodinou do zoo, jezdíme výhradně na Podbabu a odtud přívozem, je to nejrychlejší cesta," pochvaluje si přívoz Marie Richterová z Dejvic. Právě tento přívoz je nejvytíženější.

V roce 2011 převezl 323 240 cestujících, tedy průměrně 937 lidí za den.

Podle Pavla Procházky, šéfa společnosti Ropid, která organizuje dopravu, jsou přívozy využívány i pro běžné cestování třeba do práce. "Jedná se zejména o přívozy na severu Prahy. Jeden z nich třeba využívají lidé z Bohnic, kteří se tak dostanou rychleji do Dejvic," říká Procházka.

Vodní tramvaj si Pražané už vyzkoušeli

Cestující se loďkami mohou svézt na Opencard či jízdenky, které běžně využívají v hromadné dopravě.

A město už přemýšlí, jak lodní dopravu rozvinout víc. Ulicím plným aut mají pomoci obchvaty města, jenže ty stále nejsou dokončené. A kapacity není jak rozšiřovat. Město se tak opět vrací ke starému nápadu - vodní tramvaji.

"Voda už je to poslední, kam ještě dopravu můžeme rozšiřovat. Začali jsme se tím zabývat," říká náměstek primátora pro dopravu Josef Nosek. Představy ale zatím nemají jasné obrysy.

Vodní tramvaj už v Praze cestující zažili. To když se před lety opravoval tunel pod vyšehradskou skálou. Parníky a motorové lodě převážely cestující namísto tramvaje, která jezdí po nábřeží. Právě na tuto událost vzpomíná i Nosek a dává ji za příklad, jak by mohla nová pražská MHD po vodě fungovat.