Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vrcholí přípravy na rekonstrukci Fantovy budovy, dostane novou fasádu

  10:03aktualizováno  10:03
Křídla orlů se uvolňují a štukové plastiky praskají. Rekonstrukce Fantovy budovy na pražském Hlavním nádraží se brzy přesune ven. Podle restaurátorů budova nejvíce utrpěla nešetrnou rekonstrukcí v sedmdesátých letech. Oprava vyjde na devatenáct milionů korun.

Na secesní budově Fantova domu pražského Hlavního nádraží začala rekonstrukce fasády, soch a zdobných prvků. Levá věž je proto pod lešením (14.4.2016) | foto:  František Vlček, MAFRA

Jedna z nejhezčích secesních budov v Praze, a podle architektů i jedno z nejkrásnějších secesních nádraží v celé Evropě, se konečně dočkala rekonstrukce vnější fasády. Italská společnost Grandi Stazioni, která hlavní nádraží opravuje už od prosince 2006, se v následujících dnech chystá zahájit obnovu zevního pláště středové části historické Fantovy budovy.

Koncem února společně s Metrostavem postavily lešení a nyní vrcholí přípravy na samotnou rekonstrukci fasády památkově chráněné stavby.

„V současné době probíhá první fáze opravy, která spočívá v průzkumech. Zjišťujeme, v jakém je budova stavu, co se s ní dá udělat. Analýzu a další podklady pak dáme ke schválení památkářům,“ popisuje současný plán mluvčí italské firmy Martin Hamšík.

Fotogalerie

Nyní se proto na lešení kolem levé věže Fantovy budovy pohybuje asi šest restaurátorů, kteří zkoumají jak spodní štukovou část, tak horní kamennou, přesněji řečeno pískovcovou.

„Zjišťujeme barevnost původní fasády, v laboratořích zkoumáme vzorky kamene a provádíme i další šetření,“ říká šéf restaurátorů a akademický sochař Jarmil Plachý. Podle jeho slov budova nejvíce utrpěla v sedmdesátých letech, kdy byla u příležitosti dostavby metra nešetrně zrekonstruována.

Věže budou světlejší

Štukové plastiky od Ladislava Šalouna, které jsou ve světlé, spodní části budovy, byly v té době několikrát necitlivě natřeny neprodyšným nátěrem. Ten způsobil korozi štuku, která se projevuje prasklinami a hloubkovým narušením hmoty všemi směry. Nyní je třeba tyto nadbytečné vrstvy odstranit a dostat se na původní nátěr.

„Původní barevnost plastik byla v šedém tónu ve vápenném nátěru. Odstraníme nepůvodní vrstvy, pak provedeme celkové zpevnění štuků, zatmelení plastických retuší a nakonec obnovíme původní nátěr,“ vysvětluje Plachý.

Kromě spodní části památkově chráněné stavby se ale restaurátoři budou muset věnovat i pískovcovým věžím. Ty dnes Pražané znají jen jako tmavé, po rekonstrukci však budou mnohem světlejší. Jsou totiž silně znečištěné, a to nejen kvůli stáří, ale i proto, že v rámci oprav v sedmdesátých letech byly spáry mezi kamennými kvádry přetřeny cementem a asfaltem. Ten se musí velmi opatrně odstranit, aby se neporušila vrstva pískovce a ten mohl opět dýchat.

Narušené jsou i plastiky na věžích, jako jsou křídla orlů, která se uvolňují a hrozí jim pád. Dobře na tom nejsou ani skleněné kupole.

Koncem tohoto měsíce by měly skončit průzkumy a po schválení památkáři začne ostrá rekonstrukce. Oprava fasády středové části budovy vyjde Grandi Stazioni na devatenáct milionů korun.

Firma již na nádraží rekonstruovala vstupní halu, nové odbavovací centrum, eskalátory, výtahy nebo prodejní plochy. Za opravu celého nádraží dostala od Českých drah možnost pronájmu komerčních prostor na dobu 30 let.

Podmínkou je ale dokončení rekonstrukce do poloviny října letošního roku. V té době ale ještě nebude hotova ani oprava fasády. „Jsme připraveni pokračovat v rekonstrukci i v dalších částech budovy a opravit ji celou. Nyní jednáme s Českými drahami o posunutí ukončení celé rekonstrukce do konce roku 2018,“ dodal mluvčí Grandi Stazioni Martin Hamšík.




Nejčtenější

U požáru motorestu na dálnici D10 zasahovali hasiči i v noci

Motorest Čtyři kameny u dálnice D10 nedaleko Hlavence u Prahy na snímku z 19....

Středočeští hasiči v noci na neděli pokračovali v hašení požáru motorestu Čtyři kameny na mladoboleslavské dálnici...

Za vybržďování dostal řidič devět let, v autě na dálnici zemřel kojenec

Vybržďovač Kostner dostal za smrtelnou nehodu devítiletý trest. (15.11.2017)

Soud poslal na devět let do vězení šestatřicetiletého Martina Kostnera, který vybržďováním loni v prosinci způsobil na...



Kradl v památníku Gabčíka či Kubiše. Teď se bojí, že přijde o práci

Michal Sedlmajer kradl v Národním památníku hrdinů heydrichiády

Čtyřiadvacetiletý Michal Sedlmajer, který letos v červenci ukradl peníze z kasičky v Národním památníku hrdinů...

Policie po 33 letech objasnila vraždu, pachatel vyvázne bez trestu

Násilí (ilustrační foto)

Pražští policisté po třiatřiceti letech objasnili vraždu 46letého muže, kterého útočník uškrtil v jeho bytě na...

Co udělá Sparta v zimě? Spíš bude řešit kádr než změny kolem kouče

Andrea Stramaccioni, trenér Sparty, během derby se Slavií

Ještě dva zápasy, pak zásadní rozhodnutí. Fotbalová Sparta musí už brzy rozseknout, jak dál. Z dění v posledních...



Další z rubriky

Budovy Transgas na Vinohradech památkou nebudou a mohou se bourat

Plochý kvádr o rozměrech 24 × 48 × 7,5 metru je tvořený obvodovými příhradovými...

Soubor budov Transgas na Vinohradské třídě v Praze nebude kulturní památkou. Jejich majitel, který chce na místě stavět...

Záložní nemocnice v Jílovém marně čekala na válku. Teď se snad dočká kupce

Areál záložní nemocnice v Jílovém u Prahy

Lékaři tam nikdy neoperovali, přesto leží na chodbách bývalé nemocnice v Jílovém u Prahy hadičky ke kapačkám a další...

Nová čtvrť na Smíchově po výhradách lidí zeštíhlí, přibude zeleň

První dva domovní bloky a široký bulvár mezi nimi má být základem nové čtvrtí...

Pokud se nezdrží administrativní přípravy, měl by koncem roku 2018 začít vznikat obří developerský projekt Smíchov City...



Najdete na iDNES.cz