VIDEO: Šotouši spěchali svézt se briketou, metro slavilo pětatřicátiny

  • 18
Tak vysoká koncentrace "šotoušů" je vskutku nevídaná. V neděli před polednem se těchto skalních fanoušků metra sešly na stanici Dejvická desítky. Jen proto, aby oslavili pětatřicáté výročí trasy A a mohli se svézt soupravou 81-71, která tehdy cestující pod Prahou přepravovala. Kvůli černé masce se jí říkalo briketa.

Jeden z řidičů metra - matadorů, jak mu říkají kolegové, Jaroslav Melichar zažil tu slávu, když se "áčko" poprvé rozjelo. A přišel i v neděli, jen s tím rozdílem, že s sebou vzal dceru a vnučku Terezku. Obě už svou láskou k metru dokonale "nakazil".

Šotouš

Šotouš je člověk, který má silnou zálibu v železniční, případně i jiné veřejné dopravě. Název pravděpodobně pochází z anglického slova shoot (střílet, udělat snímek).

Zdroj: Wikipedie

"Víte, o i děda byl takový, pracoval na železnici," směje se Melichar a vypočítává technické detaily, v nichž se liší staré a modernizované soupravy. "Ze sovětských vozů vlastně zůstala jen mechanická část. Zbytek, počítačově řízená palubní deska a další věci jsou nové," říká muž, který vozí Pražany metrem už více než třicet let.

Milovníci metra se při nedělním výročí především chtěli svézt historickou soupravou 81-71. Kvůli hranatému a tmavému designu čela jí dopraváci i Pražané říkali "briketa" nebo "černá huba". Od roku 2009 tyto vozy nejsou v pravidelném provozu.

Metro A se poprvé rozjelo 12. srpna v roce 1978 právě z Dejvické (tehdejší Leninova) na Náměstí Míru.

"Lístek stál jednu korunu a cestující museli procházet turnikety," líčí historické detaily mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Dnes stojí lístek 24 nebo 32 korun, ale cestující mají k dispozici tři trasy a 57 stanic. Trasa A pražského metra by se navíc měla už koncem příštího roku prodloužit o čtyři nové stanice.