Dvouplošník T-131.PA Jungmann po nehodě u Dobříše

Dvouplošník T-131.PA Jungmann po nehodě u Dobříše | foto: Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod

Pilot kroužil u Dobříše nad domem svého syna, poté nezvládl řízení

  • 7
Letečtí komisaři uzavřeli vyšetřování loňské nehody dvouplošníku u Dobříše. Podle nich skončil stroj v lese poté, co pilot špatně zareagoval na změnu chování letadla, když několikrát zakroužil nad rozestavěným domem svého syna. Pilot i jediný pasažér vyvázli bez zranění.

Třicetiletý muž dostal let v dvouplošníku T-131.PA Jungmann s otevřenou kabinou jako dárek a měl ho absolvovat loni 30. září.

V ten den přišel na letiště v Příbrami, seznámil se s šestapadesátiletým pilotem a dostal instrukce, jak se v letadle chovat a jak nastupovat a vystupovat. Následoval let klasickým dvouplošníkem s dřevěnou konstrukcí křídel potaženou plátnem.

"Toho dne se jednalo o již druhý let, přičemž ten první byl ukončen přibližně 20 minut před tím a proběhl bez závad. Vzhledem k tomu, že pilot žádnou závadu nezjistil, nastoupil do letounu a po připoutání a provedení běžných postupů nastartoval motor," popsali odborníci z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod ve své zprávě.

Letoun odstartoval v 13:15. Poté, co opustili letištní okruh, pilot opsal ve vzduchu s letadlem dvě ležaté osmičky.

"Dále pokračoval k jižní části města Dobříš, kde provedl okruh (podle cestujícího několik okruhů) nad dobříšským zámkem a po dotočení zatáčky zamířil západním směrem k obletu města a návratu na letiště Příbram podél brdských lesů," píše se ve zprávě ústavu.

Po zakroužení nad domem se letadlo rozhoupalo

Trasa jejich letu vedla i nad novostavbami v dobříšském území zvaným Vlaška, kde shodou okolností stavěl dům pilotův syn.

"Tuto informaci sdělil pilot cestujícímu prostřednictvím intercomu. Zároveň mu řekl, že nad tímto staveništěm zakrouží. Protože cestující souhlasil, pilot provedl s letounem nad staveništěm dvě levé zatáčky," popsali let odborníci.

Při dokončování zatáčky ale začalo letadlo zpomalovat a klesat a pilot na to neuměl zareagovat. Domníval se, že se letadlo dostalo do vlastního vrtulového proudu, ale zpráva našla problém v něčem jiném:

"Pilotem popsané chování letounu a rozbor trajektorie letu odpovídaly letu na druhém režimu. Tuto skutečnost se mu však nepodařilo rozpoznat i přesto, že si jednotlivé příznaky tohoto režimu, jako klesající rychlost, přidání plynu bez odezvy, kolébání letounu spojené se ztrátou ovladatelnosti, chování letounu při letu na pádové rychlosti, úbytek výšky při horizontální poloze letounu, uvědomoval."

Když se pilotovi nedařilo letadlo stabilizovat, rozhodl se pro nouzové přistání. "Jako nejvhodnější terén se mu jevil lesní porost v přímém směru. Vzhledem k tomu, že v blízkém okolí tratě letu se nacházely plochy bez lesního porostu se komisi výběr terénu pro nouzové přistání nejevil jako nejvhodnější," dodává zpráva.

Do náletového porostu stroj dosedl se zdviženou přídí velmi pomalu, což ale nezabránilo jeho celkovému zničení.

Oba muži se z trosek letadla dostali sami a zavolali pomoc. Preventivně je pak vyšetřili v nemocnici, ale byli hned propuštěni.

Vyšetřovatelé také konstatovali, že pilot sice měl oprávnění vzít do letadla pasažéra, ovšem ne takového, kterému prodá zážitkový let přes agenturu, což byl případ třicetiletého muže.