Po Pražském okruhu z D1 do Běchovic řidiči jen tak nedojedou. (Ilustrační snímek)

Po Pražském okruhu z D1 do Běchovic řidiči jen tak nedojedou. (Ilustrační snímek) | foto: Radek Cihla, MAFRA

Po Pražském okruhu se řidiči do Běchovic svezou nejdříve v roce 2019

  • 7
Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a hradeckou dálnicí D11 se řidiči hned tak nedočkají. Úsek, po kterém mají Prahu objíždět zejména kamiony, bude hotov patrně až v roce 2019.

"Se zahájením výstavby počítáme kolem roku 2016. Teď magistrát připravuje podklady pro nové schválení zásad územního rozvoje, přičemž ty původní zrušil soud. Pak by mohlo být vydáno nové územní rozhodnutí," řekl mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

To znamená, že stavba, která potrvá dva až tři roky, bude dokončena patrně až v roce 2019. Ministerstvo přitom ještě zkraje letošního roku plánovalo, že stavbu této části urychlí a otevře ji v roce 2016. Jenže chybějí peníze i povolení.

"Stát ignoruje fakt, že Praha je součástí celoevropské dálniční sítě, která vystavuje Pražany problémům s nadměrnou dopravou. Budu o urychlení výstavby znovu jednat s ministrem, případně s premiérem," řekl primátor Bohuslav Svoboda.

Rychlostní silnice vedoucí k Běchovicím je pro Prahu velmi důležitá. Má před ostatními úseky jasnou prioritu a každý odklad její výstavby znamená výrazné odsunutí termínu, kdy se dokončí celý okruh.

Zpoždění stavby nedovolí příštích několik let vytlačit kamiony a další auta mimo město a tím ulevit silnicím metropole obecně.

Připomeňme jen, jak se prakticky ze dne na den proměnila Jižní spojka před dvěma lety, kdy se otevřela značná část okruhu Prahy. Z části jednoho z hlavních tahů městem, kudy pravidelně auta popojížděla dlouhé minuty krokem či stála, se stala relativně spolehlivá silnice, kde auta brzdí jen nárazově hustý provoz.

"Zpoždění výstavby části okruhu k Běchovicím zakonzervuje tristní stav pražské dopravy," míní dopravní odborník Petr Moos.

Stop obchvatu Prahy: další část bude až za sedm let

Podle Moose nastane problém s dopravou v momentě, kdy se postaví Městský okruh, tedy ten vnitřní, dříve než Pražský.

"Původně se předpokládalo, že jako první se postaví Pražský okruh a až následně Městský. Protože po vnějším okruhu má jezdit tranzitní doprava, kterou je potřeba odvést mimo Prahu. Jakmile tuto funkci bude obstarávat okruh vedoucí městem, můžeme čekat další léta těžkostí," upozornil Moos.

Také stavba části Městského okruhu se, tentokrát kvůli nedostatku peněz v městské kase, zpožďuje, Praha chystá levnější a rychlejší alternativu. Místo silnic převážně zahloubených v tunelech chce spojit Jižní spojku s tunelem Blanka po trase dnešní Průmyslové a Kbelské ulice s napojením přes ulici V Holešovičkách. Tuhle možnost teď město prověřuje a podle náměstka primátora Josefa Noska by potřebné úpravy na těchto silnicích mohly být hotové do tří let.

Město sem tak svede mnoho dalších aut, a to ve chvíli, kdy tu nebude Pražský okruh a zátěž nepůjde rozmělnit.

Zpoždění stavby dálničního spojení mezi D1 a Běchovicemi vadí také obyvatelům Spořilova. Bez tohoto úseku jim pod okny budou dál jezdit kamiony, které po Spořilovské ulici jezdí mnohem častěji od otevření dálnice, která propojila plzeňskou D5 a D1.

"Myslím, že rok 2019 je termín, který bude platit, pokud vše půjde dobře, ale může to být mnohem později, pokud vůbec," řekla Jana Růžičková z občanského sdružení SOS Spořilov.

Nosek slibuje, že město uleví Spořilovské ulici už v polovině příštího roku. "Připravujeme stavební úpravy se zaměřením na rekonstrukci mostu v ulici Ke garážím," uvedl Nosek. Oprava mostu na Kačerově by umožnila, aby část kamionů nejezdila přes Spořilovskou, ale po ulici 5. května.